Az az érzésem, hogy ha erre a cikkre kattintottál, akkor az ingyenes útmutatók, kuponok alatti réteget kapargatod, tehát olyan kérdések foglalkoztatnak, hogy:
- melyik csalitípust válaszd
- hogyan találj a célcsoportodnak érdekes témát
- milyen útvonalon juttasd el a közönségedhez.
Vagyis a feliratkoztatás alapstratégiáját szeretnéd megérteni.
Jó helyen vagy, mert egy egész cikksorozatban járjuk körbe a témát, hogy ne csak egy ütős anyagot tudj összeállítani, hanem a teljes folyamatot fel tudd építeni az ötletcsírától az utókövetésig (értékesítésig).
Mielőtt a feliratkozógyűjtés mélyére ásunk engedj meg egy felvetést.
Megéri neked a pénzt, időt, energiát?
Semmit sem szeretnék rád erőltetni. Lehet, hogy az első vevőidet másképp is meg tudod szerezni és az érdeklődők összegyűjtése jobban passzol a középtávú terveidbe. Akárhogy is, hoztam pár statisztikát, ami segít dűlőre jutni a leadgenerálás, listaépítés fontosságát illetően.
(Jut eszembe: a cikk alján találsz egy „mini értelmező szótárt” a szakmai fogalmakhoz. Ez nagy hasznodra lesz, ha még csak a nagylábujjadat mártottad bele a tartalommarketing óceánjába.)
- A marketingesek 53%-a szerint az e-mail a leghatékonyabb csatorna a leadgenerálás korai szakaszában (Demand Gen Report, 2021).
- Egy 2020-as felmérésben a marketingesek elsődleges feladatuknak nevezték meg a leadgenerálást (Hubspot, 2020).
- A cégek 67%-a a siker elsődleges mérőszámaként tekinti a leadgenerárálás eredményeit (SEMrush, 2019).
- Kisvállalkozói körökben az e-mail marketing megtérülése a legmagasabb (Campaign Monitor, 2019).
- A marketingesek 85%-ának a lead szerzés a legfontosabb marketingcélja.
9 év után nálam is elsöprő többségben vannak a lead gyűjtés melletti érvek (és erősen kell gondolkodnom a kontrákért).
Most a két legfontosabbat emelem ki.
- Az egyik legalacsonyabban csüngő gyümölcs új ügyfelek szerzésére – vagyis a hideg közönség bevonzására.
- Tökéletesen támogatja a salest a vásárlói útvonal későbbi szakaszaiban.
A képet azzal teszem teljessé, ha hozzáteszem, hogy a tapasztalt marketingesek azért hivatkoznak "aranybányaként" a listabővítésre, mert így költséghatékonyan, az algoritmusoktól függetlenül tudsz kapcsolatot tartani a közönségeddel.
Eszembe jutott egy idevágó előadásrészlet.
A ’kampány közepén tiltották le a hirdetési fiókomat’ kezdetű horrorsztorikra szeretünk legyinteni azzal, hogy velünk ilyen biztosan nem történik meg.
Sajnos de.
Te is, én is járhatunk úgy, mint az ismerősöm, akinek a fiókját két héttel a kampányzárás előtt letiltotta az egyik social platform (értékesítés szempontjából a legforróbb időszaka volt).
Valószínűleg lábon kihordott volna pár infarktust, ha nincs egy több ezres feliratkozó bázisa, ahova ki tudta küldeni az ajánlatot.
Ez utólag azért volt extra mázli, mert a fiókját csak jóval a kampány lejárta után sikerült visszaszereznie.
Befejezem, nem győzködlek tovább a lead magnetek hasznosságáról – ennyi infó alapján el tudod dönteni, kell-e ez neked.
Lépjünk tovább.
Mikor tesz jó szolgálatot a lead magnet?
Általában a problématudat két szintjén dobunk be csalit:
- amikor valakinek talán van egy problémája (hideg közönség)
- amikor valaki megoldást keres a problémájára (előmelegített közönség).
Figyeld meg, hogy eltérő lépcsőkről beszélünk, ezért könnyen lehet, hogy egy téma az egyik csoportnak hasznos lesz, a másiknak viszont időrablás – mert még vagy már nem ott tart.
Ezért ne vedd zokon, ha nem kérik az anyagodat, akik már ismernek. Simán lehet, hogy nem veled van bajuk csak az a tudás már nem újdonság nekik.
Minden szakmai eszmefuttatás kerekebb és érthetőbb példákkal, ezért a problématudatokra is nézünk egyet.
Mondjuk természetes összetételű szappanokat készítesz anyukáknak.
A termékhez kapcsolódva összeraksz egy letölthető infoterméket arról, mire érdemes figyelni a szappanválasztásnál, hogy a legérzékenyebb bőrű gyerekeknek se okozzon irritációt.
Az az első gyerekes anyuka, aki eddig kommersz termékeket vett le a polcról hálás lesz neked, de egy kozmetikumokra régóta figyelő anyukának ettől nem leszel érdekes.
#1 kiegészítés
Feliratkozók, akik hamar leiratkoznak
Minél egyértelműbben kommunikálod a feliratkoztató anyag értékajánlatát, annál kevesebb ilyen esetbe futsz. Aki mégis ebbe a kosárba esik az valószínűleg azt érzi, hogy:
- (még) nem áll fenn nála a probléma
- nem tőled kap megoldást
- besokall a zajtól.
Persze több tucat más oka lehet még a gyors leiratkozásnak – most csak a leggyakoribbakat hoztam.
#2 kiegészítés
Nem biztos, hogy az a jó feliratkoztató anyag, amire úgy ragadnak, mint legyek a légypapírra
Hiába töltenek le valamit több (tíz)ezren, ha csak 3-4 ember vásárol és a többiek meg sem nyitják az értékesítéssel átitatott leveleket, akkor üzletileg keserédes sikerről beszélünk. Gondolj arra, hogy „jó házasságot” szeretnél kötni és fenntartani a közönségeddel. Ehhez először a rád kíváncsi embereket kell bevonzanod, akiknek értékes és érdekes tartalmakkal kell újra és újra kiérdemelned a figyelmüket.
A letöltések sorsát eldöntő kérdés: az ajánlat
Sejtem, hogy tűkön ülve várod a csodalistát, ami segít rábökni a leghatékonyabb lead magnetre.
Ezzel is foglalkozunk, de ha nem szeretnél vakon repülni, akkor először két dolgot kell tisztáznod.
1. Kiket szeretnél elérni, azaz milyen az ideális vásárlód
A helyedben ennek jegyében összeírnám a célcsoportod:
- vágyait
- élethelyzetét
- problématudatát
- demográfiai jellemzőit
- fájdalompontjait (erre még kitérünk)
- választási szempontjait a termékkategóriában.
(Side note: dobj egy e-mailt a support kukac listamester.hu-ra, ha szeretnéd, hogy bármelyik témáról részletesebben írjunk.)
2. A vonzó ajánlat
A jó ajánlat ismérve, hogy boldoggá teszi az ügyfelet.
Ezt kimondani könnyű.
Az izzasztó feladat azt kitalálni, hogy:
- mikor van rá szüksége
- mi teszi boldoggá (erre segít rávilágítani a fájdalompont)
- mennyit tud rá költeni (pénzben, időben, elköteleződésben).
Az első és az utolsó kérdés viszonylag kevés magyarázatra szorul.
A második kérdésnél azért időzünk el, mert a rutinos marketingeseknek is gyakran okoz fejtörést.
A titok nyitja a már megpendített fájdalompont.
Tehát tegyük fel, hogy babakocsikat árulsz.
A szülők gondja, hogy megőrülnek a bődületes kínálattól és azt érzik, hogy nincs idejük minden modellt összehasonlítani, hogy a legjobb döntést hozzák meg.
Azaz a fájdalompontjuk, hogy feleslegesen vesztegetik az idejüket. Azzal tesszük őket ‘boldoggá’, ha jól irányzott kérdésekkel 2-3 releváns modellre szűkítjük nekik a felhozatalt.
Vegyünk egy másik területet.
Konditermet üzemeltetsz.
A hozzád járóknak többféle nyomógombjuk lehet: stresszesek, erősebbek vagy karcsúbbak akarnak lenni vagy cikinek érzik, hogy két emeletnyi lépcsőzés után kifulladnak.
Attól lesznek ‘boldogabbak’, ha beleférnek egy szekrény mélyén pihenő nadrágba, le tudnak csendesedni a nap végén vagy könnyedén fel tudnak szaladni az ötödikre.
Kapizsgálod a lényeget?
Merülj minél mélyebbre az ügyfeled vágyainak tengerében – a hajód vitorlájába erős szelet fúj a következő tanács.
Rajzolj térképet
Egyszerűsíti az életedet, ha vásárlói útvonalban gondolkodsz.
Ennek felskicceléséhez nem kell művészi véna: elég, ha egy vízszintes vonalat húzol és minél több mérföldkövet bejelölsz rajta az első találkozás és az újravásárlás között.
Ezen az útvonalon lesz a csalid – plusz a hozzá vezető posztok, hirdetések, opt-in és a letöltést követő e-mailek is.
Az egyes szám ne tévesszen meg: bátran tervezhetsz több anyagot a különböző problématudatok alapján.
Mindenképp vidd magaddal
Hogy mielőtt nekiesel egy lead magnet összerakásának, előbb arra a kérdésre keress választ, hogy mi lenne a leghasznosabb az ideális ügyfelednek.
A másik alapvetés, hogy legyen annyi erő a feliratkoztató anyagban, ami képes növelni a hitelességedet és az elköteleződést, de nem ad túl sokat a bankkártya-adatok megadása nélkül.
(Segít, ha olyat találsz ki, amiért te is szívesen fizetnél egy e-mail címmel és az időddel.)
A cikksorozat folytatásában megnézzük, hogyan válassz témát és milyen formába öntsd – vagyis felkészül a checklist, az útmutató, az e-book és társai.
Értelmező szótár a szakmai kifejezésekhez
- Lead
- olyan cég vagy személy, aki érdeklődik a terméked iránt, ezért megadja az elérhetőségét – így feliratkozóvá válik.
- Jó, ha tudod, hogy lead és lead között hatalmas különbségek lehetnek a minősítésben: nem mindegy, hogy valaki csak nézelődik vagy határozott vásárlási szándékkal közelít.
- Lead magnet
- olyan marketinganyag (pl. e-book, kupon, ajándék, teszteredmény), amelyért az érdeklődők szívesen megadják az adataikat.
- Leadgenerálás
- olyan tevékenység, melynek célja egy adatbázis létrehozása, azaz minél érdeklődő adatainak (név, e-mail cím stb.) begyűjtése.
- Vásárlói útvonal
- az a folyamat, amelyen a vásárlóid végigmennek az első találkozástól a bankkártya csippanásáig.
- Például először látnak tőled egy posztot vagy hirdetést, majd átmennek a weboldaladra, ahol elolvasnak egy cikket, kérik a letölthető e-bookot, elolvassák a követőleveleidet, végül vásárolnak, majd újravásárolnak tőled.
Új hozzászólás