2023. 06. 13., k – 20:35

Az az érzésem, hogy ha erre a cikkre kattintottál, akkor az ingyenes útmutatók, kuponok alatti réteget kapargatod, tehát olyan kérdések foglalkoztatnak, hogy:

  • melyik csalitípust válaszd
  • hogyan találj a célcsoportodnak érdekes témát
  • milyen útvonalon juttasd el a közönségedhez.

Vagyis a feliratkoztatás alapstratégiáját szeretnéd megérteni.

Jó helyen vagy, mert egy egész cikksorozatban járjuk körbe a témát, hogy ne csak egy ütős anyagot tudj összeállítani, hanem a teljes folyamatot fel tudd építeni az ötletcsírától az utókövetésig (értékesítésig).

Mielőtt a feliratkozógyűjtés mélyére ásunk engedj meg egy felvetést.

 

Megéri neked a pénzt, időt, energiát?

Semmit sem szeretnék rád erőltetni. Lehet, hogy az első vevőidet másképp is meg tudod szerezni és az érdeklődők összegyűjtése jobban passzol a középtávú terveidbe. Akárhogy is, hoztam pár statisztikát, ami segít dűlőre jutni a leadgenerálás, listaépítés fontosságát illetően.

(Jut eszembe: a cikk alján találsz egy „mini értelmező szótárt” a szakmai fogalmakhoz. Ez nagy hasznodra lesz, ha még csak a nagylábujjadat mártottad bele a tartalommarketing óceánjába.)

9 év után nálam is elsöprő többségben vannak a lead gyűjtés melletti érvek (és erősen kell gondolkodnom a kontrákért).
Most a két legfontosabbat emelem ki.

  1. Az egyik legalacsonyabban csüngő gyümölcs új ügyfelek szerzésére – vagyis a hideg közönség bevonzására.
  2. Tökéletesen támogatja a salest a vásárlói útvonal későbbi szakaszaiban.

A képet azzal teszem teljessé, ha hozzáteszem, hogy a tapasztalt marketingesek azért hivatkoznak "aranybányaként" a listabővítésre, mert így költséghatékonyan, az algoritmusoktól függetlenül tudsz kapcsolatot tartani a közönségeddel.

Eszembe jutott egy idevágó előadásrészlet.

A ’kampány közepén tiltották le a hirdetési fiókomat’ kezdetű horrorsztorikra szeretünk legyinteni azzal, hogy velünk ilyen biztosan nem történik meg.

Sajnos de.

Te is, én is járhatunk úgy, mint az ismerősöm, akinek a fiókját két héttel a kampányzárás előtt  letiltotta az egyik social platform (értékesítés szempontjából a legforróbb időszaka volt).

Valószínűleg lábon kihordott volna pár infarktust, ha nincs egy több ezres feliratkozó bázisa, ahova ki tudta küldeni az ajánlatot.

Ez utólag azért volt extra mázli, mert a fiókját csak jóval a kampány lejárta után sikerült visszaszereznie.

Befejezem, nem győzködlek tovább a lead magnetek hasznosságáról – ennyi infó alapján el tudod dönteni, kell-e ez neked.

Lépjünk tovább.

 

Mikor tesz jó szolgálatot a lead magnet?

Általában a problématudat két szintjén dobunk be csalit:

  • amikor valakinek talán van egy problémája (hideg közönség)
  • amikor valaki megoldást keres a problémájára (előmelegített közönség).

Figyeld meg, hogy eltérő lépcsőkről beszélünk, ezért könnyen lehet, hogy egy téma az egyik csoportnak hasznos lesz, a másiknak viszont időrablás – mert még vagy már nem ott tart.

Ezért ne vedd zokon, ha nem kérik az anyagodat, akik már ismernek. Simán lehet, hogy nem veled van bajuk csak az a tudás már nem újdonság nekik.

Minden szakmai eszmefuttatás kerekebb és érthetőbb példákkal, ezért a problématudatokra is nézünk egyet.

Mondjuk természetes összetételű szappanokat készítesz anyukáknak.

A termékhez kapcsolódva összeraksz egy letölthető infoterméket arról, mire érdemes figyelni a szappanválasztásnál, hogy a legérzékenyebb bőrű gyerekeknek se okozzon irritációt.

Az az első gyerekes anyuka, aki eddig kommersz termékeket vett le a polcról hálás lesz neked, de egy kozmetikumokra régóta figyelő anyukának ettől nem leszel érdekes.

#1 kiegészítés
Feliratkozók, akik hamar leiratkoznak
Minél egyértelműbben kommunikálod a feliratkoztató anyag értékajánlatát, annál kevesebb ilyen esetbe futsz. Aki mégis ebbe a kosárba esik az valószínűleg azt érzi, hogy:
- (még) nem áll fenn nála a probléma
- nem tőled kap megoldást
- besokall a zajtól.
Persze több tucat más oka lehet még a gyors leiratkozásnak – most csak a leggyakoribbakat hoztam.

#2 kiegészítés
Nem biztos, hogy az a jó feliratkoztató anyag, amire úgy ragadnak, mint legyek a légypapírra
Hiába töltenek le valamit több (tíz)ezren, ha csak 3-4 ember vásárol és a többiek meg sem nyitják az értékesítéssel átitatott leveleket, akkor üzletileg keserédes sikerről beszélünk. Gondolj arra, hogy „jó házasságot” szeretnél kötni és fenntartani a közönségeddel. Ehhez először a rád kíváncsi embereket kell bevonzanod, akiknek értékes és érdekes tartalmakkal kell újra és újra kiérdemelned a figyelmüket.

A letöltések sorsát eldöntő kérdés: az ajánlat

Sejtem, hogy tűkön ülve várod a csodalistát, ami segít rábökni a leghatékonyabb lead magnetre.
Ezzel is foglalkozunk, de ha nem szeretnél vakon repülni, akkor először két dolgot kell tisztáznod.

1. Kiket szeretnél elérni, azaz milyen az ideális vásárlód

A helyedben ennek jegyében összeírnám a célcsoportod:

  • vágyait
  • élethelyzetét
  • problématudatát
  • demográfiai jellemzőit
  • fájdalompontjait (erre még kitérünk)
  • választási szempontjait a termékkategóriában.

(Side note: dobj egy e-mailt a support kukac listamester.hu-ra, ha szeretnéd, hogy bármelyik témáról részletesebben írjunk.)

2. A vonzó ajánlat

A jó ajánlat ismérve, hogy boldoggá teszi az ügyfelet.
Ezt kimondani könnyű.
Az izzasztó feladat azt kitalálni, hogy:

  • mikor van rá szüksége
  • mi teszi boldoggá (erre segít rávilágítani a fájdalompont)
  • mennyit tud rá költeni (pénzben, időben, elköteleződésben).

Az első és az utolsó kérdés viszonylag kevés magyarázatra szorul.
A második kérdésnél azért időzünk el, mert a rutinos marketingeseknek is gyakran okoz fejtörést.

A titok nyitja a már megpendített fájdalompont.

Tehát tegyük fel, hogy babakocsikat árulsz.

A szülők gondja, hogy megőrülnek a bődületes kínálattól és azt érzik, hogy nincs idejük minden modellt összehasonlítani, hogy a legjobb döntést hozzák meg.

Azaz a fájdalompontjuk, hogy feleslegesen vesztegetik az idejüket. Azzal tesszük őket ‘boldoggá’, ha jól irányzott kérdésekkel 2-3 releváns modellre szűkítjük nekik a felhozatalt.

Vegyünk egy másik területet.

Konditermet üzemeltetsz.

A hozzád járóknak többféle nyomógombjuk lehet: stresszesek, erősebbek vagy karcsúbbak akarnak lenni vagy cikinek érzik, hogy két emeletnyi lépcsőzés után kifulladnak.

Attól lesznek ‘boldogabbak’, ha beleférnek egy szekrény mélyén pihenő nadrágba, le tudnak csendesedni a nap végén vagy könnyedén fel tudnak szaladni az ötödikre.

Kapizsgálod a lényeget?

Merülj minél mélyebbre az ügyfeled vágyainak tengerében – a hajód vitorlájába erős szelet fúj a következő tanács.

 

Rajzolj térképet

Egyszerűsíti az életedet, ha vásárlói útvonalban gondolkodsz.

Ennek felskicceléséhez nem kell művészi véna: elég, ha egy vízszintes vonalat húzol és minél több mérföldkövet bejelölsz rajta az első találkozás és az újravásárlás között.

Ezen az útvonalon lesz a csalid – plusz a hozzá vezető posztok, hirdetések, opt-in és a letöltést követő e-mailek is.

Az egyes szám ne tévesszen meg: bátran tervezhetsz több anyagot a különböző problématudatok alapján.

 

Mindenképp vidd magaddal

Hogy mielőtt nekiesel egy lead magnet összerakásának, előbb arra a kérdésre keress választ, hogy mi lenne a leghasznosabb az ideális ügyfelednek.

A másik alapvetés, hogy legyen annyi erő a feliratkoztató anyagban, ami képes növelni a hitelességedet és az elköteleződést, de nem ad túl sokat a bankkártya-adatok megadása nélkül.

(Segít, ha olyat találsz ki, amiért te is szívesen fizetnél egy e-mail címmel és az időddel.)

A cikksorozat folytatásában megnézzük, hogyan válassz témát és milyen formába öntsd – vagyis felkészül a checklist, az útmutató, az e-book és társai.

 

Blog - Elválasztó

 

Értelmező szótár a szakmai kifejezésekhez

  • Lead 
    • olyan cég vagy személy, aki érdeklődik a terméked iránt, ezért megadja az elérhetőségét – így feliratkozóvá válik.
    • Jó, ha tudod, hogy lead és lead között hatalmas különbségek lehetnek a minősítésben: nem mindegy, hogy valaki csak nézelődik vagy határozott vásárlási szándékkal közelít.
  • Lead magnet 
    • olyan marketinganyag (pl. e-book, kupon, ajándék, teszteredmény), amelyért az érdeklődők szívesen megadják az adataikat.
  • Leadgenerálás
    • olyan tevékenység, melynek célja egy adatbázis létrehozása, azaz minél érdeklődő adatainak (név, e-mail cím stb.) begyűjtése.
  • Vásárlói útvonal
    • az a folyamat, amelyen a vásárlóid végigmennek az első találkozástól a bankkártya csippanásáig.
    • Például először látnak tőled egy posztot vagy hirdetést, majd átmennek a weboldaladra, ahol elolvasnak egy cikket, kérik a letölthető e-bookot, elolvassák a követőleveleidet, végül vásárolnak, majd újravásárolnak tőled.
       

Új hozzászólás

Korlátozott HTML

  • Engedélyezett HTML jelölők: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
  • A webcímek és e-mail címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
CAPTCHA Ez a kérdés vizsgálja, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.