Ömlenek rád a ‘marketingszoftver’ reklámok és ajánlások a szakmai csoportokban, cikkekben, hírlevelekben.
Egyik-másik értékesítési oldalát talán átgörgetted és fontolóra vetted, hogy előfizetsz, mert másoknál futószalagon hozza a vevőket; megduplázza a visszatérő vásárlásokat vagy heti több óra munkát megspórol.
Egyetlen vállalkozóknak fejlesztett eszközről sem akarlak lebeszélni, de 3 dolgot szeretnék tisztázni, hogy minél kevesebb pénz folyjon ki a vállalkozásodból.
- Aki a trendek szerint variálja az eszköztárát vagy a stratégiáját, az nem jut messzire, mert semmi nem tud rendesen bizonyítani vagy elbukni.
Azt már biztosan tudod, hogy a követők és a feliratkozók bizalmára hónapokig, évekig tartó következetes kommunikációval lehet rászolgálni.
Ugyanez a következetesség igaz az online eszközökre: időt kell adnotok egymásnak, hogy kiderüljön, mennyire hatékony az együttműködésetek.
- A szoftverek folyamatos cserélgetése rengeteg időt és pénzt égethet el.
Hosszú távon az idegrendszered is jobban jár, ha néhány felületen otthonosan mozogsz, ezért egyre mélyebbre tudsz merülni a funkciókban.
Nem arról van szó, hogy vétek kipróbálni valami újat – csak arra célzok, hogy akkor nyargalj át, ha nyomós indokod van.
- Nincs olyan, hogy ’marketingszoftver’.
A kifejezés szerintem inkább egy marketingfogás – de lehet, hogy vitatkoznál velem. (Ha így van, akkor írj a support@listamester.hu-ra és beszéljünk a témáról, mert lételemem a kulturált szakmai eszmecsere.)
Különböző célokra fejlesztett programok vannak, amelyek levesznek rólad egy-egy feladatot (pl. valós idejű posztolás, e-mailek kiküldése), de önmagukban nem teszik egyszerűbbé az életet.
Könnyen belátható, hogy egy 4 éves felügyelete alatt a legkirályabb ‘marketingszoftver’ sem fog akként funkcionálni, mert hiányozni fog a képletből a stratégiai gondolkodás.
Kisebb eséllyel fogsz csalódni, ha nem azt várod egy szoftvertől, hogy megoldja a marketingproblémád, hanem azt, hogy lerövidítse a megoldáshoz vezető utat.
Összefoglaló: a Listamester 21 kedvenc online marketingeszköze
A következő 5-6 percben elég sok (többnyire angol nyelvű) szoftvert fogsz megismerni.
Valószínűleg csak néhányra lesz szükséged, tehát fogd fel a kínálatot svédasztalként: azokat próbáld ki, amelyek a legtöbbet segítenének neked ahelyett, hogy Gombóc Artúrként mindenhova regisztrálnál vagy előfizetnél.
Még a nagyvállalatoknál is gyakran igaz, hogy a kevesebb, de mélységeiben kihasznált eszköz jobb, mint a több, de felületesen alkalmazott.
- Google Analytics
- Google Trends
- Google Workspace
- Dropbox
- Wordpress
- Hotjar
- Crazy Egg
- Wistia
- Vimeo
- Hubspot
- Toggl
- Trello
- Asana
- Clickup
- Buffer
- Canva
- Ubersuggest
- Blog Topic Generator
- Google Meet
- Zoom
- Listamester (és e-mail-küldők)
- Google Analytics
Az elsők között érdemes megismerned.
Tudom, hogy szinte mindenkinek a könyökén jön ki, mégis azt látom, hogy a legtöbben a benne rejlő lehetőségek és segítség felét sem bányásszák ki.
(A tájékozottak csapatát erősítheted, ha végigjárod az ingyenes akadémiát.)
A weboldaladhoz pár perc alatt hozzá tudod adni az Analytics kódot, hogy minden látogatói tevékenységet nyomon tudj követni.
(Minden vállalkozó vágya megérteni, mikor és miért döntenek az emberek a vásárlás mellett vagy ellen – az elemzésekkel ennek megfejtéséhez kerülsz közelebb egy öblös lépéssel.)
Sok vállalkozó abban a tévhitben él, hogy csak a weboldal forgalmát lehet figyelni, pedig ha tudod, mit nézz, akkor a marketingstratégiádat is megalapozottan tudod módosítani.
Tegyük fel, hogy azt látod, hogy hírlevelekből vagy Youtube-ról jön a látogatók nagy része. Ezen felbuzdulva dönthetsz úgy, hogy posztok szerkesztése helyett felveszel még egy videót vagy megírsz pár levelet.
(Bármelyik felületre gyártasz tartalmat a közvetlen stílus elsajátításához mankó ez a cikk.)
- Google Trends
Milyen témákon pörögnek az országban, a kontinensen, a világban?
A kérdésre jó közelítéssel válaszol a Google Trends, amivel talán kibillent a „milyen témáról beszéljek a feliratkozóimnak, követőimnek” dilemmából.
- Google Workspace
(Leánykori nevén G Suite.)
Emlékszem, amikor még a gépre telepített Wordben írtuk a szövegeket, egy e-mailhez csatoltuk, aztán a másik letöltötte, szerkesztette, megint csatolta, elküldte…és a kör akár 3-4-szer lement.
Elképesztő, mennyi felesleges melót megspórolunk, amióta a felhőben írunk és szerkesztünk (a csevegősávot kihasználva) szöveget, táblázatot, prezentációt, űrlapot – utóbbit akár jelentkezési lapok, kérdőívek stb. összeállításához is használhatod.
A Workspace legnagyobb előnye talán az, hogy mindent szinkronizálhatsz a Naptárral, ami automatikus emlékeztetőket küld – egy rakat mentális energiát megspórolsz azzal, hogy kevesebb részletkérdésre kell emlékezned.
- DropBox
A szüleink idejében a szekrények roskadoztak az iratokkal tömött mappáktól, az íróasztalokon pedig halomban álltak a papírkupacok. Jó esetben minden fontos doksi megvolt, de ha gikszer került a rendszerezésbe, akkor napok mehettek el egy irat felkutatására.
Nemcsak azért vagyunk szerencsések, mert ma egy laptopon minden vállalkozáshoz fontos dolog tárolható, hanem azért is, mert a kategorizálás, keresés kész pár kattintás és karakter leütésével.
A legfontosabb anyagokat érdemes 2-3 helyen megőrizni biztos, ami biztos alapon.
A külső merevlemez mellett erre van például a DropBox, amelyet azért szeretnek több száz millióan, mert a hozzáférési szintek beállításával mindenki csak azokat a dokumentumokat láthatja vagy szerkesztheti, töltheti le, amelyekhez jogosultságot kap.
(A Basic verzióval 2 GB erejéig tudod kipróbálni, hogy bejön-e a felület.)
- WordPress
Logikus, hogy amíg kicsi vagy, addig a költséghatékonyság jegyében a legtöbb feladatot egyedül oldod meg a szövegírástól a kulcsszókutatáson, adminisztráción, kampánytervezésen át az 1.0-ás weboldal összeállításáig.
Utóbbiban lehet jobb kezed a Wordpress, amellyel gyorsan és egyszerűen tudsz landing oldalakat, feliratkozói folyamatot összerakni, blogot vezetni.
A dizájn a fapadostól a cicomásig ezerféle lehet – kezdőként a sablonokból válogatnék és nem töltenék heteket egy saját dizájn összekalapálásával. Szánj időt a bővítmények böngészésére is, ahol az időpontfoglaláshoz, a termékértékesítéshez, az e-mail-küldéshez és szinte minden marketingtevékenységedhez találsz opciót.
- Hotjar
Mit csinálnak a látogatóid?
Hova kattintanak, a sales oldal melyik részén pattannak vissza vagy hol hagyják abba a cikkek olvasását?
A kíváncsiságodat a Hotjar csillapíthatja a hőtérképekkel, a kattintási és görgetési térképekkel, ezen felül támpont lehet a funnelek elemzésében, a tartalmak készítésében és a kampányok kidolgozásában.
Mielőtt elkezded használni kösd össze a Google Analytics-szel, hogy minél teljesebb képet kapj a közönségedről.
- Crazy egg
Több mint 400 000 weboldalnak segít megtalálni a rést pajzson (pl. hőtérképpel, forgalom elemzéssel, tesztekkel), vagyis azokat a kisebb-nagyobb hibákat, amelyek miatt elmaradnak a konverziók.
A Crazy Egget két esetben ajánlják.
Ha:
- eredményesebbé akarod tenni az oldaladat (növelni az ott töltött időt, az értékesítéseket stb).
- nincs szükséged vagy kapacitásod komoly IT háttérre vagy nem akarsz egy zsák pénzt költeni rá.
Egyszerűen fogalmazva a szoftver intézi a tesztelésekkel, analizálással, kutatásokkal kapcsolatos teendők jó részét, hogy lásd, mit szeretnek és mit nem szeretnek a látogatóid.
Többen mondták rá, hogy olyan eszköz, amiről nem tudod, hogy szükséged van rá, amíg el nem kezded használni. A kijelentés részben igaz, de szerintem már érted, hogy első körben fontosabb összefésülnöd a vállalkozói értékrendedet a marketingstratégiáddal – így nyer értelmet az eszköztárakból szemezgetés.
Hova töltsd a videókat?
A Tiktok vagy Insta Reels adta lehetőségeknél mélyebben elmerülnél egy témában és azon agyalsz, hova töltsd fel az anyagot?
Talán beugrik a Youtube , de gyorsan rájössz, hogy az algoritmusok minimális eséllyel viszik a híredet, ráadásul a nézőidet kiboríthatják a videók előtt, közben és végén bekúszó reklámok.
Ez nem azt jelenti, hogy a Youtube biztosan zsákutca, mert a célcsoportodtól függ, melyik platform fog beválni.
Az viszont biztos, hogy ha olyan megoldást keresel, ami az oldaladon tartja vagy oda küldi a nézőket, akkor szóba jöhet a Wistia vagy a Vimeo .
A Wistia itthon kevésbé elterjedt, de mellette szól, hogy a videókkal kapcsolatos elemzéseken felül (hol állították meg legtöbben, melyik részekhez ugrottak leggyakrabban stb.) call-to-actionöket, e-mail-feliratkozási űrlapot is beszúrhatsz a tartalmak végére.
(Plusz össze tudod kötni az olyan elterjedt szoftverekkel, mint a Zoom, a Google Analytics vagy a Hubspot.)
Szerintem vess rá vagy a Vimeora egy pillantást és nyomkodd végig az oldalukat, ha döntően videós tartalmakban (webinár, oktatás) utazol, mert így a videórögzítést-, szerkesztést megoldhatod a laptopodon.
- HubSpot
Globálisan az egyik leggyakrabban említett cég, amikor szóba jön a sales vagy CRM hívószó.
Most fókuszáljunk a marketingoldalra: amikor napi szinten kell egyszerre több felületet kézben tartanod, akkor adj neki egy esélyt, mert akár egy fiókból kezelheted többek között a blogot, a weboldalt, a social platformokat, az analitikát.
Arra készülj, hogy a kisvállalkozói büdzsével sokba kerülhet az összes funkció kihasználása.
- Toggl
Szeretni fogod, ha fogalmad sincs, hova folyik el a napod, ezért azt sem tudod felmérni, milyen feladatokat szervezz ki – mondjuk egy programnak.
A Toggl rámutat mennyi időt teszel az adminisztrációba, az ajánlatok összeállításába, a kreatív munkába és a projektekbe – mindez nagyon jó kiindulás az árazáshoz vagy a termékpaletta alakításhoz.
(Hamar kiderülhet például, hogy a horgolt termékeket jelenleg 500 forintos óradíjjal értékesíted vagy jobban jársz, ha az ajánlatokhoz sablont raksz össze.)
Több vállalkozó ismerősöm mesélte, hogy az időzítő* fegyelmezettebbé teszi őket: amikor tudják, hogy egy adott feladat számlálója pörög, akkor nem kapnak bele másba, nem állnak neki telefonálni vagy hírfolyamokat görgetni.
*Ha már időzítők, akkor van egy letölthető applikáció, ami pomodoro időgazdálkodást ülteti a gyakorlatba – a Forest.
- Trello
Talán többen dolgoztok egy projekten és üzengetéssel macerás nyomon követni, mikor kinél pattog a labda.
Lehet, hogy túlcsordul a tűréshatárodon a feladatmennyiség vagy kiborulsz a naptáraktól, emlékeztetőktől.
Erre találták ki a Trellot, amely egy megbízható felületen segít kézben tartani a szálakat: megoszthatsz például blogbejegyzéseket véleményezésre a közzététel előtt. (A hasonló projektmenedzsment szoftverek előtt erre csak az e-mail volt – ami nyilván a mai napig hasznos, de hordozza a rizikót, hogy valaki elsiklik egy levél vagy információ felett.)
Pár perc alatt hozhatsz létre fiókot, aztán meghívhatod a kollégáidat, partnereidet.
Egyes források szerint a Trello az egyik legjobb projektmenedzsment eszköz, de ha más platformokra is kíváncsi vagy, akkor nézd meg az Asanat és a ClickUpot – ki tudja: lehet, hogy az egyik logikája jobban passzol az észjárásodhoz.
- Buffer
Ezerfelé van a figyelmed és nap végére nem marad energiád a socialre, ami segítene ismertebbé tenni?
A Buffer azért népszerű, mert egy helyen minden profilodon be tudod időzíteni a posztjaidat, videóidat. Az ingyenes változattal a különböző felületekről (Facebook, Instagram, Twitter stb.) egy profilt tudsz felvenni és mindenhova 10 bejegyzést tudsz beütemezni.
- Canva
Több mint 2 millióan használják világszerte olyan grafikai anyagok szerkesztéséhez, mint az e-bookok, katalógusok, posztok, logók.
Pár óra szörfözés után valószínűleg több tucat neked tetsző sablont fogsz találni, lementeni – de talán a külön platformokra (pl. Pinterest, Instagram) optimalizált méretekkel lopja be magát a szívedbe.
- Ubersuggest
Gondolkodtam, hogy behozzam-e a kulcsszókutatásban segítő (részben ingyenes) szoftvert.
Azért szerepel, mert kezdőként könnyen el tudsz igazodni az irányítópulton, így remélhetőleg elég bátorságot gyűjtesz még több szoftver nyomkodásához. (Pár nap böngészés után pedig ki tudod választani azokat, amelyek tényleg egyszerűbbé teszik a működésedet.)
Arra készülj, hogy az Ubersuggesten csak napi 3 kulcsszókutatást tudsz díjmentesen lefuttatni – ami nem túl sok, de kezdőlöketnek szuper.
Kifejezetten hasznos adatokat tudsz kinyerni azokról a kulcsszavakról, amelyekre fizetett hirdetéseket tervezel elindítani (ilyen mondjuk a keresési volumen és a keresés időbeni eloszlása).
- Blog Topic Generator
„Miről írjak már megint?” – teszik fel a kérdést vállalkozók százezrei naponta.
Az alkotói válságból kihúzhat a Hubspot Blog Topic Generatora, ha megadsz néhány kulcsszót, és azt, milyen területtel foglalkozol.
- Google Meet
Evidensnek tűnik, de emlékeztetőként szolgál arra, hogy nem mindig kell leváltani azt, ami bevált – különösen akkor, ha a naptáradból kilógnak a teendők, ezért nincs kapacitásod kitapasztalni egy új felületet.
Gyorsan küldhetsz meghívót a megbeszélésekre, amelyek automatikusan bekerülnek minden résztvevő naptárába, illetve fontos infó, hogy a díjmentes verzióban egy órás időlimit van.
Szerencsére a prémium ára sem horror, ahol olyan extrákhoz férsz hozzá, mint a Youtube-közvetítés, a zajszűrés, a videórögzítés és a 24 órás hívások.
- Zoom
Az egyik legismertebb videókonferenciás szoftver, amivel a távolságot áthidalva tudunk konferenciát, edzést, webinárt, előadást tartani. Az évek óta tartó népszerűsége valószínűleg a könnyű kezelhetőségben és a praktikusságban rejlik (megoszthatsz képernyőt, rögzítheted a hívást stb).
A meetingek, konzultációk mellett rengetegen használják oktatásra, de a gyártásban, a pénzügyi és az egészségügyi szektorban szintén egyre többször hívják segítségül.
Az ingyenes verzió 40 perces meetingeket enged maximum 100 résztvevővel és csoportos chattel, de baráti díjszabású az éves előfizetés, ezért ha rendszeresen tartasz online tanácsadást, konzultációt, órát, akkor hamar megtérül a befektetés.
És az e-mail-marketing?
Sokat beszélünk arról, hogy ez a kisvállalkozások könnyen elérhető saját (algoritmusok szeszélyeitől független) csatornája.
(Egy cikk szerint az amerikai kisvállalkozások 80%-a használja ügyfélszerzésre- és megtartásra, ami több mint 24 millió vállalkozást jelent, vagyis egy olyan marketinget és salest támogató eszköz, amit érdemes minél előbb a stratégiádba ágyaznod.)
Nem foglak arról győzködni, hogy a Listamester lesz neked a legjobb választás, ha 100%-ban magyar hátterű szolgáltatást keresel. Felnőtt vagy, el tudod dönteni, melyik platform követi a logikádat, melyik felületen igazodsz el komfortosan.
Mérd fel a globális terepet, próbáld ki az ingyenes verziókat (a Listamesterét itt éred el), aztán fizess elő arra, ami funkciókban, árazásban és a többi szoftverrel való összekötésben a legközelebb áll hozzád.
Te jössz
Melyiknek adsz esélyt vagy melyiket használod már jó ideje?
Van, amivel kiegészítenéd a listát?
Megköszönjük, ha segítesz a vállalkozótársaidnak és megírod a csoportba, milyen tevékenységhez mi vált be neked.
Új hozzászólás