2023. 10. 03., k – 08:10

Miért jó ez?

Mert eredményesebb. ← Ezt az állítást 3 oldalról is vizsgáljuk.

  1. A személyes (stílusú) marketing eredményesebb. A Campaign Monitor és az Instapage az e-mail-marketing perszonalizációjáról hoz sok adatot, szerintem a 2 link jóllakatja az adatéhséged.
  2. Téged is jobban érdekel az, ami nem mindenkinek szól, hanem neked.
  3. Kíméletlenül szelektálunk aszerint, hogy egy anyag releváns-e nekünk vagy sem.

Hozzak példát?

Hozok: az egyik szűrő az, hogy fontos és mély kapcsolat van-e a küldő és köztünk. Nagymamánktól kapott postai levelet megnyitjuk, az első ránézésre is reklámnak tűnő levelet kidobjuk.

Ugyanez a különbség megvan az „átlagos cég reklámja” és a „kedvenc hírlevélküldőm (ez akár a ListaMester is lehet!) személyes stílusú hírlevele” között: ha nekem szól, nagyobb eséllyel tartom meg, nyitom ki és vásárolok belőle. Ez a nagyobb esély jelenthet 15 százalékponttal magasabb megnyitást és (már közepes listán is) forintmilliós különbséget a kampányod eredményességében.

Ezekről most nem írok, de ettől még olvashatsz róluk:
  • Szegmentálás.
  • Személyre szabott folyamatok, viselkedés alapú szegmentálás (ha X-et megnyitotta, akkor kapja meg az Y levelet). Blogbejegyzést itt olvashatsz, az útmutató vonatkozó szócikkét itt éred el.
  • Piacismeret megszerzése (tudd, kinek írsz, mit old meg a terméked).

Ne téveszd össze a személyességet a perszonalizációval (személyre szabással): előbbi a kommunikációd stílusára, utóbbi a struktúrájára vonatkozik (és szoftveresen oldod meg, pl. beleraksz egy nevet). A cikkben személyességről olvashatsz.

 

A marketing nagy kihívása: a személyesség skálázása

Amikor látsz egy hírlevelet, szórólapot, plakátot, Facebook-hirdetést vagy YouTube-videót (vagy bármi mást), tudván tudod, hogy nem személyesen veled kommunikálnak – hiába mondja azt a (például) álláshirdetés, hogy „téged keresünk”. Vagy a telefonreklám azt, hogy „találd meg a stílusod”.

Mi történik itt?

Van marketingszakember, aki ezt skálázott személyességnek hívja.

Paradoxnak tűnik, de szükségszerű.

Gondolj bele:

Nem volna gazdaságos, hogy minden járókelő egyedi plakátot kapjon (bár lehet, hogy megeszem ezt a mondatomat 10 éven belül, mikor majd a szemed elé vetített virtuális valóságban egyedi, neked szánt hirdetéseket kapsz a Nyugati téren ácsorogva).

Ettől még egyik cég sem mondja azt: nincs mit tenni, akkor legyünk unalmasak és szólnunk mindenkihez. Nem, ó, nem. Megpróbálnak a körülményekhez és csatornához képest a lehető legszemélyesebben kommunikálni. (A „képest” a kulcsszó: a lehetőségeiket jól használják ki.)

Szerencséd van, mert egyszerűbb személyesnek tűnő hírlevelet írni, mint plakátot.

 

Álszemélyesség vs. valódi személyesség

Érzed ösztönösen, hogy a személyes kommunikáció alapvetően nem technológia, hanem szándék kérdése.

Példával érteni fogod:

Mind tudjuk már, hogy a „Szia, Timi” az egy beillesztett dinamikus adatmező („egy micsoda?”), ezt beállítani bruttó 12 másodperc, ListaMesterben így tudod tárgymezőbe rakni a feliratkozód nevét, ha megvan a feliratkozód neve (nem kötelező bekérni).

Ez személyesnek látszik (holott egy ősrégi lehetőség), van, amikor hatékonyságot növel, de alapvetően ez egy trükk. Amiről most olvasol, az ennél mélyebbre megy.

 

Vegyünk egy (szó szerint) piaci környezetből hozott stratégiát:

Kistermelő vagy, minden héten kétszer piacra viszed az árud. Egy multival nehéz versenyezned, de van pár izgalmas előnyöd: például te könnyebben tudsz arcot rakni a tranzakciók mögé.

Szerintem alapvetőnek kéne lennie, hogy minden eladásod melle elkéred a vásárlód e-mail-címét a standodnál (egy lead magnetet is ígérhetsz cserébe), majd azt felviszed a ListaMesterbe. Így ha legközelebb vásár van, friss a termésed, új termékeket vezetsz be, karácsonyi akciót hirdetsz vagy csak írtál egy kiváló cikket, akkor küldesz róla egy hírlevelet – és közvetlenül eléred a – mondjuk – 546 feliratkozódat. Idővel ez a ~félezres lista név szerint fog téged keresni, miattad megy ki a vásárra és a szemükben lecserélhetetlen leszel. Te valaki vagy, a cég meg csak egy cég (akik bárkik lehetnek).

Kérlek, stratégiai szinten gondolkodj: az e-mailt lecserélheted telefonszámra, WhatsApp-jelölésre, Instagram-bekövetésre vagy bármire – a fő kérdés az, hogyan éred el a vevőköröd a vásárlás után újra és újra és újra. És amikor eléred őket, akkor olyan hírlevelet küldj nekik, amit öröm olvasni, mert személyes és izgalmas.

(Kávézók, éttermek, edzőtermek, jógatanárok, masszázsszalonok, kisboltok – és még képzelj ide 500 működési területet – használhatják nagy sikerrel ezt a stratégiát.)

 

1 embernek írd a levelet

Igen, megkapja 4352 ember. Mégis mindenki egyedül fogja olvasni – nem pedig a Puskás Stadionban összegyűlve egy hírlevélolvasó szeánszon (pedig menő lenne!).

Tehát „én és te beszélgetünk” elgondolással írj levelet. Ebből következik, hogy bőségesen használj névmásokat és szólítsd meg az olvasód.

Figyeld meg a különbséget a 2 mondat között:

  1. A ListaMester jó eszköz lehet a kkv-knak arra, hogy az e-mail-marketing-igényeiket költséghatékonyan, mégis innovatívan kielégítsék.
  2. Te is modern e-mail-marketingre vágysz, igaz? Persze, hogy arra. Sőt: lehetőleg legyen olcsó és „még tegnapra kész”. Szerintem imádni fogod a csomagjainkat (de majd eldöntöd).

Ezeket tanuld el:

  • Észrevetted a személyes névmást az elején (te)
  • az olvasó vágyairól beszélünk („modern e-mail marketingre vágysz”)
  • az igényeiről beszélünk az ő megfogalmazásával (még tegnapra)
  • és „beszélgetős”, közvetlen a stílusunk („szerintem imádni fogod”, „de majd eldöntöd”).

Ez egyrészt közelebb áll ahhoz, ahogy a való életben beszélget egymással 2 ember (nem sűrűn látok brosúraszövegekkel trécselő üzletembereket), másrészt érthetőbb, szerethetőbb és lehet hozzá kapcsolódni.

 

Legyenek értékeid (és mustad meg őket)

Minden döntésed értékválasztás.

  • amiről írsz
  • ahogyan írsz
  • amit forgalmazol
  • ahogyan forgalmazod

A példa kedvéért legyen egy kávézód, és legyen fontos neked, hogy honnan jön az alapanyagod. Sok cég megreked ott, hogy ezt egy aloldalon vérszegény módon elmondja („cégünknek fontos, hogy a kávé etikus forrásból érkezzen”).

Hogyan tudnánk ezt nemcsak mondani, hanem mutatni is?

A kommunikáció csodája, hogy képes vagy láttatni.

Lásd magad előtt azt a hírlevelet, amelyben leírod, hogyan kutattad fel azokat a kávémárkákat és beszállítókat, akiktől most már boldogan tudsz rendelni, mert tudod, hogy nem tapad a kávébabjukhoz se vér, se a rabszolgamunka izzadsága. Írd le, hogyan telefonáltad végig a barista ismerőseidet, hogyan mentél be a kávézókhoz, hány tulajdonossal, nos, kávéztál, hogy felmérd, ki honnan mit rendel, mi az általános tapasztalat.

Lásson téged az olvasó, ahogy ülsz a gép előtt, Excelben vezeted a beszállítók listáját, bújod az internetet, gyűjtöd a cégadatokat, végignézed az ellátási láncot, a helyi termelőkkel beszélsz.

Mutasd meg szép szavakban, hogyan gyűlnek izzadságcseppek a homlokodon. Már a nap is lement, arcodat a laptop fénye világítja, de VÉGRE megvan az a lista és az a néhány beszállító, akiről tudod, hogy jó a kávéjuk.

Na ez így már érdekes.

Pedig ez „csak” egy történet.

De míg az elmondás vérszegény, addig ezek a képek filmként pörögnek le az olvasód fejében. Látja, mennyi munkát és gondoskodást raktál abba, hogy jó legyen a terméked.

Hogy jön ez a személyességhez?

Kérdésed kiváló.

Úgy, hogy ez humanizálja a céget.

Önmagában minden cég csak egy jogi személy. Se kiköpni, se megrágni nem tudod, nem vált ki érzelmeket, nincs érdemi története (oké, megalapult, árbevétel és létszám és működés így vagy úgy alakult, de ez mégsem egy Csillagok Háborúja).

De Józsi a piacról… Anna, a kedvenc kávésom… Timi, a kedvenc hírlevelesed ( :) ). Az már valami. Ők már valakik.

A szürke zajból színes dallamként szólsz ki, ha értékeid vannak, azokat történetekben megmutatod, hogy ezáltal humanizáld a céged és a működésed.

Sokszor ez annyi, hogy elmondod azt a történetet, ami neked már természetes, nekünk viszont új.

 

Vidd bele a személyiségedet

A szóhasználatod, mondatfűzésed, rád jellemző kifejezések adják ki a te nyelvi „személyes márkád”.

Nem tudod egy cikkből kiolvasni, hogy mi legyen, szerencsére megvan magadtól – mint ahogy az ujjlenyomatod is egyedi attól függetlenül, hogy tudod-e, hogy egyedi.

A feladatod az, hogy ne elfojtsd a saját stílusod, hanem felhasználd.

  • hívd valahogy az olvasódat
  • tipikus köszönés és elköszönés (a köszönés elhagyható, ha nem gyűjtöd a neveket vagy nincs hozzá kedved. elég sok e-mailt látok, hidd el nekem, hogy nem a „szia Dezső” vagy a „helló Dezső” dönt hatékony és nem hatékony e-mailek között)
  • rád jellemző mondatfűzés, szójárás

 

Kérdezz és válaszolj

Kérdezni lehet jól és rosszul.

És ez nem magánál a kérdésnél dől el, hanem ott, hogy a kérdés motorjába képes voltad-e a tényleges érdeklődés benzinét fecskendezni (vagy elektromos töltését, ha ily’ modernek volnánk).

Rossz példa: LinkedInen a posztot azzal zárja valaki, hogy „És te mit gondolsz?” Megnézed, hogy más gondol-e bármit, de sehol senki semmit. Miért? Mert egyértelmű, hogy a szerzőt sem érdekli, hogy te mit gondolsz, ő simán közölni akart valamit.

Így kérdezz jól:

  • ha válaszolnak a hírleveledre, örülj neki és mindig válaszolj rá – és bátorítsd azzal, hogy…
  • …általános kérdések helyett lényegre törő kérdéseket fogalmazol. „Üzleti kihívásaiddal hogy állsz” helyett „még mindig el vagy havazva, ezért nem tudtál elég hírlevelet küldeni” erősebb, mert mutatja, hogy nemcsak idepöttyintettem valamit egy tankönyvből olvasva, hanem tényleg értem a kihívásod
  • legyen egyértelmű, hogy hogyan lehet válaszolni a kérdésre (pl. írd ki, hogy válaszlevélben vagy űrlapon vagy bagollyal – neked egyértelmű, olvasónak nem feltétlenül)

 

Tegyél fel költői kérdéseket

Van olyan kérdés, amire nem vársz választ.

Nem azért, mert az előző bekezdés óta bunkóvá fejlődtél vissza, hanem azért, mert retorikai eszközként használod (angolul rhetorical question a neve, ami nálunk költői kérdés).

Példa:

Ki ne szeretne több pénzt keresni?

Hasonló az „ugye?” alkategória:

Fejlesztenéd a cégedet, nem igaz?

Ezekre a válasz egyértelmű.

De nem azért teszed fel, mert az olvasó intelligenciáját kétségbe vonod (sőt: figyelj arra, hogy ne legyen bárgyú a kérdés), hanem mert összekacsintasz vele.

 

Szólítsd meg közvetlenül az olvasód

Hogyan szólítunk meg listát? Nem tudod, ki olvas.

(Rendben: nézegetheted egyesével az e-mail címeket, de nem reális, hogy mindenki hátterét ismerd, főleg 10 000 fős listánál már nehéz észben tartani mindezt.)

De azt tudhatod, hogy:

  • ki iratkozott fel (mert csinálsz izgalmas feliratkozási kampányokat és lead magneteket)
  • nekik milyen gondjaik vannak
  • kb. milyen emberek
  • demográfia
  • pszichográfia
  • jellemző problémák

És ezeket bármikor kijelezheted. Én sem tudhatom rólad, hogy név szerint ki vagy, de azt igen, hogy érdekel a hírlevelezés (mert ezt a cikket olvasod).

2 jó hírem van (rossz nélkül).

  1. Mindig megkérdezheted a célcsoportodat arról, hogy mi érdekli őket.
  2. Ahogy egyre többet levelezel, úgy fogod egyre jobban ismerni a listád. Látod, mit nyitnak meg, mit kevésbé. Miből vesznek, miből nem. Mire írnak vissza, mire nem. A ListaMesterrel fokozatosan a listád mesterévé válsz, ahogy annak lennie kell.

Tehát nem kell tökéletes piacismerettel nekivágni az e-mail-marketingnek. Majd jön az magától.

 

Az olvasódról beszélj

A legtöbb cég a saját fantasztikus eredményeit kürtöli szét. A fejlesztéseink. Az innovatív folyamataink. Az új beszerzésünk.

Nem ők a legsikeresebbek, hanem azok, akik az ügyfeleikről beszélnek.

A te vágyaid.

A te fájdalmaid.

A te küzdelmeid.

A te sikereid.

Miért ne olvasnád el azt, ami rólad szól?

Ha te is így írsz, akkor szinte el sem tudod rontani.

 

Félmondat, amivel azonnal tapasztalatot mutatsz

Ezt imádni fogod.

Tegyük fel, hogy kertészeti webáruházad van és levélfúvókra csinálsz egy kampányt. Sok márka, sok szempont, sok árkategória, de azért be tudod lőni, hogy ha a vevő adott levélfújási igényekkel, adott büdzsével, adott elképzeléssel érkezik, akkor melyik lesz neki a legjobb termék.

Te vagy a szakértő, ezért a választásban tudsz segíteni. (Hasznos és hatékony marketingstratégia ez, mert 40 levélfúvóból én se tudnék hirtelen választani.)

Na most figyelj.

Képzeld el, hogy az egyik termékhez odaírod: „amúgy ez a kedvencem, mert a súlyelosztása nekem tökéletesen kézre állt (188 cm magas vagyok)”.

Ugye?

Csak egy odavetett félmondat, mégis mennyivel természetesebb az ajánlat és közvetlenebb a levél. (Nem kell random dolgokat kitalálni: biztos vagyok benne, hogy a termékeidről tudsz egy csomó érdekességet megosztani.)

 

Folyamatosan vezesd az olvasód figyelmét

  • Figyelj rám
  • Képzeld el
  • Nézd
  • Gondolj arra
  • Látod, hogy
  • Te is tudod, hogy
  • Gondolj bele
  • Te ezt elhiszed?
  • Veled is megtörtént?

És így tovább. Ezekkel vezesd gondolkodásod és írásod személyesebb vizekre, a szerkesztés során pedig maximum kitörlöd őket. (Vagy nem.)

 

Apró, de izgalmas tippek a még személyesebb hírlevelezéshez

1. válaszolj minden levélre

Ez a te egyik komoly versenyelőnyöd a nagyvállalatokkal szemben: ők nem tudnak érdemben reagálni minden levélre (csak 30 napon belül), mert van 532 598 ügyfelük csak Magyarországon. Neked 15 000 fős a listád, egy kiküldött levélre érkezik 30 válasz (és örülj minden válasznak!).

Megválaszolható mennyiség.

Mindenre válaszolj, mert ez mélyíti a kapcsolatot és segíti, hogy a levelek az elsődleges mappába érkezzenek. Lehet, hogy nem tudod olyan közvetlenül mérni a ROI-t, mint egy termékoldalon vagy egy kampányon, de hosszú távon emberileg és üzletileg is megéri, ha a listádat minél aktívabban tartod. Részben ezzel teszed magad lecserélhetetlenné.

2. Egy ember küldje a levelet

Ne XY Kft-ként levelezz, hanem Kovács Annaként, aki lehet a cég ügyvezetője, marketingese vagy bárkije, aki szeretné arcát adni.

Ember írja alá, anna@domained.hu címről küldjétek ki, ezt mind beállíthatod a ListaMesterben.

3. „ezt az e-mailt átküldeném egy barátomnak?”

Ha láttál már tapasztalt copywritereket javítás közben, gyakran azzal szednek ki mondatokat: „értem, amit itt írsz, de élő ember nem beszél így”.

Az innováció innováltságának innovatív meginnoválása.

Igen, lehetséges, hogy az ügyfeleid annyira szofisztikáltak, hogy 2 PhD program között olvassák a hírleveled, de hidd el nekem: ha úgy írsz, ahogyan emberek beszélnek, azzal megkönnyíted a befogadást, ezáltal növeled az olvasottságodat

4. Lelkesedj

Ha te is unod, hogy várhatod el, hogy másokat érdekeljen, amiről írsz?

A céged izgalmas.

A terméked értéket ad embereknek.

Hírlevelezni csodálatos.

Ha ez az öröm minden sorodon látszik, annak olyan húzóereje van, hogy sokan már csak ezért megnyitják a leveleid.

5. nyugodtan küldd ki minimalista dizájnnal

Értsd a csatornát, amit használsz: nem digitális szórólapot osztogatsz, hanem egy levelet küldesz egy alapvetően személyes csatornán. A barátod, kollégád, családtagod sem erősen dizájnolt levelet küld – így a minimalista dizájn személyesebbnek hat.

 

Tegyél büszkévé minket

Azért legyél személyes, mert a csatorna olyan közvetlen kapcsolódási lehetőséget ad neked, ami a legtöbb marketingeszközzel elérhetetlen (vagy nehezen elérhető). A személyes értékesítés után a második legjobb dolog az, ha skálázva tudsz beszélgetni szerethető, megközelíthető stílusban az ügyfeleiddel.

Ha ez a cikk segítségedre volt, írd meg nekem. (support kukac listamester pont hu)

Új hozzászólás

Korlátozott HTML

  • Engedélyezett HTML jelölők: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
  • A webcímek és e-mail címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
CAPTCHA Ez a kérdés vizsgálja, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.