2023. 09. 28., cs – 07:05

Elfogadom, hogy néhány szakértő temeti az e-mail marketinget vagy a lead magneteket.
Egyetérteni viszont nem tudok velük, mert a cégvezetők továbbra is azt állítják, hogy a hasznos tartalmak mágnesként vonzzák a potenciális vásárlókat (a kijelentést nemzetközi statisztikák is erősítik).
A hatás felszorzódik, amikor a bejáratott eszközöket összekötik a technológiai fejlesztésekkel – az automatizmusok például majdnem habkönnyűvé teszik az adatgyűjtést, az adatrögzítést és az utánkövetést.
De ne szaladjunk ennyire előre: a szoftverek, programok akkor jönnek képbe, amikor már átlátod a vevőszerző folyamatok alapelveit, tehát tudod, hogyan vonzd be a bizniszedhez passzoló közönséget.
Ennek szellemében ma nyakig merülünk a lead magnet típusok és trendek tengerében – utóbbit majdnem kihagytam a cikkből, de arra jutottam, hogy elbírja a billentyűzetem.
Szóval nagy levegő…
…és jön egy kb. 8 perces csobbanás.
 

A klasszikus, az evidens és a játékos

Ha az első feliratkoztató folyamatodon dolgozol, akkor egyrészt olvasd el ezt az alapozó szösszenetet és skicceld fel a feliratkoztató útvonalat, másrészt először egyetlen típust válassz ki, dolgozz ki becsületesen, majd teszteld pár hétig vagy akár hónapig.
„Hogyan tudok jól választani a felsorolásból?”
Rajzolj két egymást metsző kört.
Az egyik lesz a ’közönségem könnyen fel tudja dolgozni’, a másik a ’tetszik, meg tudnám csinálni’ feliratú halmaz.
A következő 13(+1) verzió mindegyikét írd be az egyik helyre. Ha minden a tervek szerint alakul, akkor a cikk végére jó eséllyel meglesz, melyik csalitípusba érdemes időt, energiát fektetned (ez lesz a két kör közös metszetében).
Na de jöjjenek végre a sikeres marketingesek kedvenc leadszerző eszközei.
 

1. E-book

„Ah, tele velük a net” – gondolja az átlagember.
Részben igaza van, de a hasznos tudással megtöltött és igényes köntösbe öltöztetett anyagok továbbra is kelendőek, úgyhogy joggal szerepel a listánkon.
Lebeszélni tehát nem foglak az e-bookról, sőt van egy tippem az összeállításához: ha egy nagyobb témakörből készült poszt- vagy blogsorozatod (pl. a téli hajápolásról vagy a friss anyukák kihívásairól), akkor azt fésüld össze, szerkeszd meg igényesen, majd tedd letölthetővé.
(Ehhez több ingyenes programot is találsz.)
 

2. Útmutató

Egy dörzsölt marketinges túlnéz a lapra szerelt bútorhoz és a mosógéphez adott kis füzeten, mert tudja, hogy útmutató szinte bármihez készülhet a szoftvertől a magaságyás gondozásáig.
„Mi a különbség az útmutató és az e-book között?”
Utóbbi általában meglévő posztokat, cikkeket használ alapként, előbbi pedig inkább egy cselekvés-sorozatra vonatkozó leírás.
 

3. Checklist

Bónusz pont, ha nyomtatható, szép verzióban elérhető, hogy a letöltők ki tudják tenni a hűtőre vagy magukkal tudják vinni.
Gondolj bele, mennyire menő, amikor a drogériában elő tudják húzni a zsebükből a ‘milyen adalékanyagoktól mentes egy bőrbarát kozmetikum’ listádat.
Nem feltétlen kell 100 tételes felsorolásra gondolnod, sőt a praktikusság és az egyszerűség jegyében itt a kevesebb gyakran több.
(Persze arra is figyelj, hogy túl keveset se adj, tehát senki szemét ne szúrd ki bárhol begyűjthető általánosságokkal.)
 

4. Esettanulmány

Színvonalas bizalomépítő elem, de viszonylag szűk célcsoportnak ajánljuk jó szívvel.
Általában üzleti szektorban van relevanciája, de azért fogyasztói piacon is láttunk pár jó példát.
Ez az anyag alkalmas például az ügyfélsztorik vagy -kihívások bemutatására, az értékét pedig a minél több mérhető adat és a sikerhez vezető göröngyös út részletes bemutatása növeli.
 

5. Webinár vagy kurzus

Nem kell több órás anyagot felvenned (a cikk második felében megnézzük, mit mondanak a friss felmérések).
A hossznál fontosabb a témaválasztás, amihez jó kiindulópont a kulcsszókutatás vagy a posztok, blogok analitikájának ellenőrzése. Ezek alapján már látni fogod, milyen témát célszerű kiegészíteni vagy folytatni akár videóban vagy hanganyagban.

#Kiegészítés

A kurzusokat e-mailben is kiküldheted – ennek azért is érdemes esélyt adnod, mert egy felmérés szerint az emberek közel 80%-a munkaidőn kívül is néhány óránként ellenőrzi az inboxát (Statista, 2019).

A formátum mellett szól az is, hogy az e-mailt mindenki ismeri, részedről pedig viszonylag gyorsan összedobható – különösen akkor, ha átnézed a hírlevélsorozat útmutatót és tudod, hogyan hozz létre új csoportot a hírlevélküldő szoftverben.

Az, hogy hány e-mailből álljon a kurzus a témán és azon múlik, hogy mennyit bír el a feliratkozóid érdeklődése, türelme.

 

6. Whitepaper

Ha van egy kutatásod egy forró témáról vagy azt látod (pl. kommentszekciókban), hogy tudsz valamit, ami után a közönséged úgy kutat, mint a sivatagban szomjazók egy forrás után, akkor „csak” annyi a dolgod, hogy letölthető formába öntsd a tudást.
 

7. Hozzáférés zárt csoporthoz

A lojalitásnövelés egyik legegyszerűbb eszköze.
Viszont csak akkor működik, ha ismered a célcsoportod social media használati szokásait.
Ez nemcsak azt jelenti, hogy tudod, melyik platformon aktívak, hanem azt is, hogy képes vagy elengedni a felvetést, ha azt látod, hogy a hideg rázza őket az értesítésektől és feedektől – nemzetközi adatok ide vagy oda.
(Ahogy látod egy rakás más feliratkozógyűjtő opcióból mazsolázhatsz.)

 

8. Kupon, ingyenes kiszállítás, termékminta

Több webshop-tulajdonossal tartjuk a kapcsolatot, akik megerősítik, hogy a fentiek évek óta kimagasló konverziót hoznak – pedig van, aki lelkesen próbálkozik edukatív utakkal.
Annyit muszáj hozzátennem ehhez a lead magnethez, hogy a feliratkozás minimális siker. A rövidtávon adott kedvezmény csak akkor hozza vissza az árát (sokszorosan), ha valaki él vele, hosszú távon pedig visszatérő vásárlóvá válik.
 

9. Kvíz

Uh, emlékszel a vetélkedők hőskorára, amikor a kezünket tördelve figyeltük, hogy a játékos jól válaszol-e a kérdésre?
Bár a műsorok időközben kikoptak (vagy jelentősen átalakultak), de a tudásunkat a mai napig szeretjük tesztelni, csillogtatni. Tehát annyi a dolgod, hogy kideríted, mennyire vevő a közönséged erre a fajta szórakozásra és milyen kvízt tudsz társítani a termékedhez.
 

10. Teszt

Szintén a kíváncsiságra épít.
A kvízhez képest ezt annyi különbséggel teszi, hogy nemcsak a tudás bizonyítása (mennyire vagyunk képben a talajápolás és a növényvédelem világában) lehet a tét, hanem az is, hogy valamit megtudunk magunkról (milyen szintet üt meg a térbeli intelligenciánk).

 

11. Kalkulátor

Nemcsak játékos megoldás, hanem remek kiindulás a feliratkozók minősítéséhez (mindjárt visszatérünk rá), ezáltal az ajánlatok kidolgozásához.
 

12. Free trial

Biztosan látod, hogy applikációknál, szoftvereknél, streaming szolgáltatóknál általánosan használt vevőszerző útvonal a 7, 14 vagy 30 napos ingyenes próba. Neked akkor érdemes hasonlót fontolóra venned, ha előfizetéses modellel dolgozol.
 

13. „Felugró ablak”

Pontosabban overlaybe ágyazott űrlap – ami a ListaMesterrel is kivitelezhető.
Néha a ‘legkézenfekvőbb megoldások a legjobbak’ hívószóval került a felsorolásba. Ismerjük azokat a véleményeket, hogy ezekre a kutya sem iratkozik fel, mert mindenkit idegesít, csakhogy az emberek gyakran nem azt csinálják, amit mondanak.
(És ha nem működne, akkor nem használná több száz nemzetközi oldal.)
 

14. Hírlevél feliratkozás a láblécben vagy az oldalsó sávban

Lehet, hogy valaki annyira szeretné olvasni az anyagaidat, hogy az eldugott űrlapokat is előkeresi és kitölti. Hosszú távon viszont jobb, ha megkönnyíted a feliratkozást egy egyszerű feliratkoztató oldallal (opt-innel) és pár felugró ablakkal – aztán szemezgetsz a lead szerző anyagok típusaiból is.
 

Mit mondanak a trendek?

Nem ajánlom, hogy a felsoroltak bármelyikét gondolkodás nélkül kövesd, látótérbővítőnek viszont meleg szívvel ajánlom az összegzést.
Két dolgot kérek, mielőtt bármelyiket megfogadod az 5 pontból.

  1. Írj rád érvényes pro és kontra listát – ez minden előadáson, posztban, videóban, podcastben vagy cikkben elhangzó iránymutatásra érvényes. Hiába mondja például valaki, hogy a podcastek korát éljük, ezért vedd fel te is minél előbb az első adásodat: ha a hideg ráz attól, hogy beszélj és ezt tucatnyi ember meghallgassa, akkor ez nem neked való játszótér. Ugyanez igaz, ha tisztában vagy vele, hogy a potenciális vásárlóid más csatornát kedvelnek (mondjuk szívesebben olvasnak leveleket, posztokat).
  2. Minden statisztikára, nemzetközi és hazai felmérésre érdekességként, kiindulópontként tekints iránytű helyett – utóbbit a közönséged reakciói fogják a kezedbe adni.

Most már nyugodt lelkiismerettel mutatom a lead magnetekre vonatkozó idei előrejelzéseket.

 

1. A social media

Úgy tűnik, hogy a közösségi felületek népszerűsége nem lankad csak átalakul: az egyik korosztály inkább Facebookon aktív, a másik az Instagramon, a harmadik a Twitteren, a negyedik pedig a Tiktokon.
2022-ben az is megmutatkozott, hogy az emberek szívesen nézik a rövid videós tartalmakat – bár ha engem kérdezel, akkor a megtekintéseket megdobja, hogy az algoritmusok előszeretettel hozzák fel őket feedekben.

 

2. Online események

Ó, igen.
Továbbra sem maradnak ki a sorból az e-mail címnyi bizalmat kérő webinárok, előadások és konferenciák.
És bár 2022-ben az események 40%-a online zajlott, nem egy kasszarobbantó csodamódszerről beszélünk, mert jó ajánlat nélkül a virtuális eseményed csak egy lesz a sok élő vagy előre rögzített bejelentkezés között.

 

3. Chatbotok

Vékony jég.
Emlékszem, amikor az éves marketingkonferencián mindent megvilágító fáklyaként mutatták be az eszközt, ami megváltja majd a marketingesek életét és futószalagon hozza a vevőket.
Ismerek olyat, akinek bejött.
De még több olyan esetről hallottam, ahol a fáklya hamar kialudt.
„Akkor a chabotot senkinek sem ajánlod?”
Ez erős túlzás lenne.
Maga a gondolat – tehát a párbeszéd alapú marketing – nemcsak zseniális irány, hanem a hosszú távú elköteleződés záloga. (Persze olyan alapvetések mellett, mint az őszinteség és az értékadás.)
Azért is szeretném, hogy az elveket értsd meg, mert ezeket bármikor bármilyen felkapott csatornára, eszközre be tudod emelni.
Itt azt vedd észre, hogy türelmetlen világban élünk, ahol szinte természetesnek vesszük a cégek 24/7-es rendelkezésre állását. (Mondjuk a mentális egészséged érdekében azt javaslom, hogy szabj határokat.)
Ebben segítenek például a chatbotok, amelyeket elhelyezhetsz a weboldalon vagy a social oldalon, hogy segítsék megválaszolni a gyakran ismételt kérdéseket vagy segítséget nyújtsanak a tájékozódásban.
(A haladó eszközök már időpontfoglalásra és lead kvalifikálásra is „befoghatók”.)
Nem ismerem a vállalkozásodat (de örülök, ha mesélsz róla e-mailben: support kukac listamester pont hu).
Annyit azért erősen sejtek, hogy ha most indulsz, akkor valószínűleg a chatbotnál idő-és költséghatékonyabb megoldást is találsz az adatgyűjtésre – ami nem zárja ki, hogy pár éven belül chatbottal is bővítsd a marketingeszközeidet
.

 

4. Adj, adj és adj

A lead magnetek között szó esett a white paperről, ami egy nemzetközi felmérés szerint stabilan viseli a leghatékonyabb leadápoló címet.
Ez nálad is teljesülhet, ha:

  • a vállalkozásodhoz kapcsolódó anyagot hozol létre. - Ha a téma nem köthető hozzád, akkor nehezen fogsz bármit értékesíteni.
  • könnyen és gyorsan elérhető. - Gondoskodj róla, hogy pár percen belül kimenjen a letöltési link az e-mail cím megadása után.
  • konkrét megoldást ad. - Gondolj bele: téged is bosszant, ha belenyomják a fejedet egy égető problémára, de a megoldásról mélyen hallgatnak.

Nem bírom ki, hogy ne szúrjam be, hogy:
a GetResponse kutatása alapján a rövidebb tartalmaknak (azaz a kb. 500 szavas írott anyagoknak vagy a maximum 10 perces videóknak) jobb a letöltési arányuk a hosszabb anyagokkal szemben (Marketsplash).

Ehhez 3 észrevételem is van.

  1. Azt látjuk, hogy ha belenyúlsz egy fontos témába és azt jól feldolgozható formában tálalod, akkor az 1000-1500 szavas cikkek vagy a 20-30 perces videók is hasítanak.
  2. A hosszabb anyag nagyobb időbeli elköteleződést jelent, ezáltal nagyobb lehetőség a bizalomépítésre.
  3. Az anyag hosszával ki tudod szűrni a „lézengőket” (akik akkor is letöltenek egy rakat rövid, ingyenes anyagot, ha nincs is rá szükségük).

Úgy tűnik, hogy ez remek átkötés a következő, örökzöldnek látszó trendre.

 

5. Lead kvalifikálás

Az életedet könnyíted meg az érdeklődők minősítésével – gondolj bele például, mennyivel gyorsabban tudsz majd különböző fájdalompontokra ajánlatot, terméket kidolgozni.
Rendszerezhetsz például:

  • régió szerint
  • fájdalompont alapján
  • problématudat mentén
  • az első találkozási pont mintájára (pl. kérték egy letölthető anyagodat, feliratkoztak a hírleveledre, vásároltak tőled).

Jut eszembe: van egy témába vágó hasznos cikkünk, amiből kiderül, hogyan tudsz akkor is adatot társítani a feliratkozóidhoz, ha nincs webshopod.

 

Hogyan tovább?

Ahogy egy fecske nem csinál nyarat, úgy egy hírlevél sem hoz milliárdos bevételt.
Mert a figyelmet megszerezni kevés, fenn is kell tartani az első e-mailtől kezdve – itt részletesen leírjuk, hogyan rakd össze a piacod egyik legjobb visszaigazoló e-mailjét.

 


 

„Értelmező szótár” a szakmai kifejezésekhez

Chatbot: olyan program, ami a mesterséges intelligenciát (AI) és a természetes nyelvet használja a felhasználói kérdések megértésére, majd ezekre válaszol emberi beszélgetést szimulálva.
Érdekesség, hogy a chatbot kiszolgáló- vagy cégorientált, míg a virtuális asszisztens (pl. Alexa, Siri) felhasználó-orientált.
Lead kvalifikálás: az érdeklődők minősítése, rendezése egy szempontrendszer alapján (mondjuk feliratkozott a listára, rendszeresen olvassa a leveleidet, egyszer vásárolt tőled vagy visszatérő vásárló).
Konverzió: amikor a marketingüzenet címzettje elvégez egy adott cselekvést, pl. feliratkozik a hírlevélre, letölti a lead magnetet, megvásárolja a terméket, előfizet a szolgáltatásra.
 

Új hozzászólás

Korlátozott HTML

  • Engedélyezett HTML jelölők: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
  • A webcímek és e-mail címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
CAPTCHA Ez a kérdés vizsgálja, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.