[frissítve 2022.11.18.]
Kezdő vállalkozóként, talán még nem indítottál saját Black Friday vagy Cyber Monday kampányt, de annyi biztos: a jelenséggel bizonyosan te is találkoztál már. Ahhoz, hogy kellően felkészült legyél az év legnagyobb vásárlási időszakára, érdemes ütőképes stratégiát kidolgoznod. De hogyan? Ebben segítünk most. Kezdjük az alapoktól!
Neves napok: Black Friday, Cyber monday és társai
November, talán túlzás nélkül kijelenthetjük, a shopping event-ek időszaka. Leghíresebb ilyen esemény, jellemzően a hónap végén tartott, Black Friday és Cyber Monday, de sok egyéb neves nappal bővült már a bevásárlási fesztivál repertoárja.
Az USA-ból eredő Black Friday-t az ünnepi vásárlási szezon kezdetének tekintik, és ilyen módon, a hálaadás napját követő első péntekre, 2022-ben, november 25-ére esik. Hazánkban a Black Friday időpontja változó, idén is megoszlanak a vélekedések, hogy 2022-ben november 18 vagy 25 a nyerő. Sokan biztosra mennek, és már november elejétől a hónap végéig találkozhatunk az akciókkal.
Ha arra vagyunk kíváncsiak, hogy az európai országokban mikor szokták a Black Friday-t tartani, és mik az előrejelzések 2021-re, mire számíthattunk Magyarországon, akkor vessünk egy pillantást Vlado Cintula, a szlovák Riesenia online marketing ügynökség munkatársának táblázatára. Ők megnézték a Google Trends segítségével, hogy 2020-ban a novemberi napokon mennyien kerestek rá a Black Friday kifejezésre az egyes országokban. Azokon a napokon, amikor a kifejezés a legtöbb keresést érte el, 100-as értéket kapott, és az összes többi napot ezzel az értékkel hasonlították össze. Ezt követően a kapott adatokat átvitték az tavalyi előrejelzésbe (a 2020-hoz képesti kétnapos eltolódás miatt).
Az előrejelzés alapján a legtöbb országban 2021 november 26-án, de pl. Magyarországon egy héttel korábban, Romániában 2 héttel korábban számíthattak a kereskedők a BF ajánlatokra vadászókra. (részletes előrejelzés az összes európai országra a Riesenia blog oldalán látható)
Miről szól ez az egész shopping őrület? Nos, a karácsonyi ünnepek közeledtével egyre előrébb tolódott a bevásárlás időszaka, a COVID-19 hatásai a szállítási időre és a boltok elérhetőségére is kihatott. Senki nem akar karácsony előtt késő csomagokra gondolni, és főleg nem akarja megvárni az újabb bolt-bezárási hullámot. Így az eladók léptek: korábban elkezdik leakciózni a termékeket, kitolva a vásárlás időszakát, akár karácsony előtt 8-10 hétre is.
Hogyan vehetik fel a versenyt a kisvállalkozók?
Bár a legkeresettebb, így a legnagyobb számban eladott termékek főként az elektronikai és háztartási cikkek közül kerülnek ki, ez korántsem jelenti azt, hogy a vásárlóknak csak erre van szükségük. Áruljunk akár termékeket, akár szolgáltatásokat, érdemes kihasználni a neves napok adta lehetőségeket, és meg kell jegyeznünk: van miből mazsolázni!
A teljesség igénye nélkül, nézzük meg a legnépszerűbb napokat.
Singles day: a Kínából eredő “anti valentin-nap” minden év november 11-ére esik, és bevételei meghaladják még a Black Friday és Cyber Monday ideje alatt befolyt összeget is. Az esemény, természetesen, itt nem csak a vásárlásról szól, hanem egy hatalmas show részét képezi, teletűzdelve élő közvetítésekkel és gála előadásokkal, amelyeken olyan szupersztárok is fellépnek, mint Taylor Swift, vagy Pharrel Williams.
Black Friday Early Access: nem meglepő módon, a korábban egy napos Black Friday-t meghosszabbították, gyakran egy egész hétvégére. A verseny hatalmas, a cégek egymást túllicitálva harcolnak a vásárlók kegyeiért, de kisvállalkozóként sem kell kétségbe esnünk, hisz a Black Friday már egy “Early Access”, vagy “Pre-Black Friday” eseménnyel is bővült. Sok márka október végén, november első heteiben megkezdi a leárazásokat, igaz, a legjobb ajánlatokat még mindig a Black Friday-re tartogatják.
Cyber Monday: hivatalosan, a Cyber Monday, a Black Friday-t követő hétfői napi leárazás, amely az online vásárlás népszerűsítését hivatott növelni. Míg Black Friday eredetileg a fizikai boltok akciós ünnepe, addig a Cyber Monday-en csak online érhetjük el az akciókat. Éppen ebből adódóan, (illetve a COVID-19 járvány egyik hatásaként), a Cyber Monday népszerűsége évről évre növekszik, hisz a vásárlás alatt nem kell kimozdulnunk, sem pedig sorban állni.
Erre a napra érdemes külön ajánlatot készítenünk, ami nem mosható össze a Black Friday akciónkkal, például különleges, csak online elérhető kedvezményt nyújthatunk egy olyan termékre, amely a magas ára miatt eddig kisebb népszerűségnek örvendett.
Mely napokra koncentrálták eddig az ajánlataikat a magyar kisvállalkozók?
Nézzük meg, hogy a magyar kisvállalkozók az elmúlt években novemberben melyik napon nyomták tövig a gázt, legalábbis ami az akciót hirdető hírleveleik kiküldését illeti!
- 2016: 11.25.
- 2017: 11.24.
- 2018: 11.23.
- 2019: 11.28.
- 2020: 11.27.
- 2021: 11.26.
Ezeken a napokon küldték a legtöbb levelet az egész évben a ListaMester hírlevélküldővel a felhasználóink.
Mi idén is november 25-re számítunk, mint e-mail-küldés szempontjából a legsűrűbb napra. Jelentkezünk, ha már lesz adat. :-)
Mindennek megvan a helye és ideje
Bár jó ötletnek tűnhet felpattanni a Black Friday keltette hullámokra és rétestészta módjára húzni az akciót további meghosszabításokkal, azért ezzel a módszerrel legyünk körültekintőek.
A Black Friday jellemzően:
- egyetlen napot foglal magában (egy péntek),
- adott időtartamon belül érhető el, majd lezárul (lehet egész pénteken 24 órán keresztül, vagy pl. reggel 8:00 - éjfélig ),
- jelentős kedvezményt biztosít (pl. 70% akció egy adott termékre, vagy akár egy egész terméktípusra)
- olyan ajánlatot nyújt, ami csak most elérhető (az ingyen szállítás, a 20% kedvezmény és egyéb kedvezmények, amik az év többi időszakában is előfordulnak, az nem állja meg a helyét Black Friday akcióként).
A Mondly 95% -os kedvezményt hirdető akciója, az pl. egész jó példa. Én nem vagyok a Mondly. - mondanád erre. Igaz, de lehet neked is egy olyan olyan agyateldobó, gondolkodásnélkül kattintásra csábító ajánlatod, aminek nem lehet ellenállni.
Mint fentebb említettük, sok esetben további kedvezményes időszakok is megelőzik a Black Friday napját. Felhasználóinknál tapasztaljuk, hogy gyakran a pénteki napot meghosszabbítva + egész hétvégére nyúlik az akciós időszak. De figyeljünk arra, hogy az akciós kampányainkat ne mossuk össze. A Black Friday ajánlatunk járjon le legkésőbb vasárnap éjfélkor. Ha mégis tovább szeretnénk gyűrűztetni az ajánlatunkat, különítsük el a két kampányt és hétfőtől nyújtsunk Cyber Monday kedvezményt.
Megéri beállni a sorba és akcióval készülni?
Igen, megéri, meg is mutatjuk, hogy mennyire:
Egy 2021-es, nemzetközi kutatás eredményei szerint:
- a 25-34 év közötti vásárlók 71%-a többet spórol az ünnepi vásárlásokra,
- a vásárlók 54%-a online rendel a Black Friday alatt,
- 83%-a a fogyasztóknak elkerüli a bolti vásárlást, hogy megvédje magát a koronavírussal szemben,
- 55%-a az eCommerce vállalkozásoknak, és kereskedőknek idén több termékpromócióval is készül,
(források - ha tényleg elmélyednél a statisztikákban: https://www.sitecore.com/resources/index/interactive/2021-holiday-trends-report
https://moosend.com/blog/black-friday-stats/ )
A Shopify kielemezte a felhasználói webshopjában történő vásárlásokat 2020-as év Black Friday és Cyber Monday időszakában, és igen szép emelkedésről számolnak be a blogjukban: 76% értékesítési növekedést értek el a Shopify üzlettulajdonosok.
Akció, de hogyan? Az a fránya e-mail-marketing csak nem akar meghalni!
A Shopify kutatása szerint az e-mail-marketing hatékonyabb eszköznek bizonyult, mint a social media, vagy a google hirdetések. A számok magukért beszélnek, a google keresési és direkt hirdetések konverziója 3,9% és 3,6% volt, míg a social media csak 1,9%-ot konvertált, szemben az e-mail-marketing 4,1%-os konverziójával.
OK, akkor megéri. Hogyan kezdjünk neki?
Adunk pár előzetes támpontot, amire érdemes odafigyelni, mielőtt belevágunk a Black Friday kampányunkba:
- A Black Friday órái alatt hatalmas terhelés érheti a honlapot, gondoskodjunk előre arról, hogy a honlap, webshop jól bírja a gyűrődést. (Triviálisnak tűnik, de láttunk leállni webshopokat a legnagyobb rohamban - a tiéd ne legyen köztük!)
- Futtassunk le teljesítményteszteket és hagyjunk időt a hibák kijavítására.
- Harangozzuk be a Black Friday akciónkat, ösztönözzük a honlapra, webshopra érkező látogatókat a feliratkozásra, ezzel nyújtva előnyt számukra az akció kezdetekor. (a BF ajánlatra feliratkoztatás technikájáról, példákkal illusztrálva külön ebben a cikkben írunk)
- A kereslet megugrása logisztikai problémákat szülhet, előrelátóan gondoskodjunk arról, hogy a rendelt csomagok rendben megérkezzenek a vevőkhöz.
- Tegyük a lehető legegyszerűbbé a különböző eszközök, platformok és vásárlási módok használatát.
Fekete Péntek legyen vagy valami más?
Különösen az utóbbi egy-két évben láttunk rá jó példákat, hogy a fekete sem mindig fekete, mernek a vállalkozók kitűnni a tömegből.
Csak a piros termékekre Red Friday, a környezettudatos áruházban Green Friday - a sok Black Friday tárgy között a postafiókban, ha felbukkan valami más, nagyobb eséllyel kattintanak.
Ugyanígy játszhatunk a szavakkal: pszichológiai témában idén szembejött a Black Freud ajánlat - háromszor is megnéztük, jól látjuk-e.
De találtunk arculattervező, animációkat készítő csapatot, akik a szürke 50 árnyalata helyett a Fekete Péntek 5 árnyalatát kínálják 3 napon keresztül. Kicsit izgalmasabb, mint kitenni, hogy “itt a BF és itt van 5 csomag”.
Még szinte a betűtípus is stimmel a film plakátján használttal.
Személyes kedvencünk a White Friday, amit először a Kreatív Kontroll csapatánál láttunk. (talán 2019-ben?) Csak aznap minden drágább volt. Imádtuk.
Nem az eladás volt a cél (bár ha jól tudjuk, volt aki annyira értékelte az ötletet, hogy csakazértis aznap rendelt cikket), hanem hogy elolvassák a landing oldalt. Brandépítés volt ez a javából, amit később egy cikkben agyonelemeztek. Ha kattintasz, láthatod a cikkben a landing oldalt is az ajánlattal.
Amikor maga a termék fekete:
Különleges példája a BF ajánlatoknak, amikor csak fekete termékekre vonatkozik az ajánlat. Ezt először a Mixit cégnél láttuk, akik évről-évre hűen követik ezt a stratégiát:
Black Friday (e-mail-marketing) stratégia
Ahogyan eddig sem hasraütésre valósítottuk meg a marketing terveinket, úgy a Black Friday, vagy bármilyen egyéb kampány során sem spórolhatjuk meg a stratégiai felkészülést. Ha nem tudod, hogyan is kezdj hozzá, összeállítottunk számodra egy 5 lépéses szamárvezetőt.
- Az ajánlatunk legyen ütős, de tényleg!
Mit jelent ez a valóságban? Ha év közben 15-20%-os kedvezményeket és ingyen szállítási lehetőséget osztogatunk, akkor a Black Friday idején ezt az ajánlatot magasan túl kell szárnyalnunk. Miért? A vásárlóknak érezniük kell, hogy különleges lehetőséggel állnak szemben, amiről nem szeretnének lemaradni. Ha az ajánlatunk megkapó és kellően “őrült”, akkor ezzel nem csak új vásárlókat szerezhetünk, hanem a már meglévő vevőkörünket is újabb vásárlásra sarkallhatjuk.
Miután meghatároztuk az ajánlatunk tartalmát, itt az idő, hogy elkezdjünk dolgozni az üzeneten és a kreatívon, amelyeket e-mailen és a social media felületeken használni fogunk.
- Warm-up! Ajánlatunk előzetes beharangozása
Gyűjtsünk feliratkozókat az ajánlatunkra! Az akciót megelőző 3-4 hétben már indítsuk útjára az üzenetünket e-mailen, és a social media felületeken is. Az “early bird” feliratkozók számára ajánljuk fel, hogy elsőként értesülhetnek a kedvezményről, így biztosan nem maradnak le róla.
A feliratkozás után állítsunk be köszönő oldalt, és köszönő e-mailt, amiknek az üzenete hogy “most már biztos lehet benne, hogy nem marad le 2021 legnagyobb kedvezményéről”.
(Részletes stratégia és példák BF ajánlat feliratkoztatásra a köv. cikkünkben)
Mi szerepeljen az üzenetben/kreatívon?
- Az akció tartalma (pl. 50% kedvezmény a megjelölt termékekre + ingyen szállítás),
- mettől meddig tart (pl. 2022. 11. 2., 8 órától 23:59-ig, vagy “Már csak 3 nap és kezdődik”),
- kuponkód, ha van,
- szép, nagy feliratkozó gomb az értesítésre az indulásról (vagy az előregisztrációhoz)
Ez itt Ezra Firestone, a zipify.com tulajdonosának az egyik előadásában közzétett példája egy űrlapra, amin előre fel lehetett iratkozni a BF ajánlatokra. (+ köszönő oldal)
- Elindult! Emlékeztető e-mail
Eljött az idő, hogy értesítsük az érdeklődőket, feliratkozókat, hogy megkezdtük a limitált ideig elérhető akciónkat. Ha gyűjtöttünk feliratkozókat azzal az ígérettel, hogy ők részesülnek legelőször a kedvezményből, vagy van VIP listánk (korábbi visszatérő vásárlók), vegyük őket a levélküldés legelejére.
Mi szerepeljen az üzenetben/kreatívon?
- Az ajánlat,
- ami mostantól él, (pl. “Az év legnagyobb leértékelése most indult! Ugye te sem akarsz lemaradni róla?”)
- CTA, cselekvés elvégzésére ösztönző gomb (pl. “Irány a webshop!”)
- kuponkód, ha van,
- egyéb tudnivalók (mit történik vásárlás után).
A Social Media Calendar nem aprózta el: 90%-os kedvezményt kínált
De lehet ilyen egyszerűen is, szinte csak szöveggel bevezetni az ajánlatot, mint a Desingrr ebook készítő szoftver tulajdonosa tette egy évvel ezelőtt:
- Ma véget ér!
Az akció utolsó napján küldjünk még 2-3 emlékeztető e-mailt arról, hogy aki késik, lemarad, a kedvezmény ma éjfélkor lejár.
Mi szerepeljen az üzenetben/kreatívon?
- Az ajánlat,
- ami még elérhető, de már nem sokáig, (pl. “Most még 50% kedvezménnyel tiéd lehet az ...akciós cikk…, de figyelem, a kedvezmény lejár pár óra múlva! ”)
- CTA, cselekvés elvégzésére ösztönző gomb (pl. “Irány a webshop!”)
- kuponkód, ha van,
- egyéb tudnivalók.
+1 tipp: visszaszámláló elhelyezése a levélben. Az időnyomás így kézzelfoghatóvá válik. (Teszteltünk 4 online visszaszámláló programot, hogy neked ne kelljen, használatukról részletes útmutatóért kattints IDE!)
Ilyet használt az OptiMonk is egy évvel ezelőtt a hírlevelében:
- Utolsó esély! avagy Time is running out ...
Még az utolsó órákban is beeshetnek vásárlások, így addig üssük a vasat, amíg meleg. Ha az ajánlatunk éjfélkor lejár, küldjünk ki egy “utolsó esély” levelet este 9-10 óra körül!
Mi szerepeljen az üzenetben/kreatívon?
- Az ajánlat,
- az ajánlat lejár, (pl. “Ha ezt későn olvasod, már lemaradtál az év legnagyobb leértékeléséről. Éjfélig még élhetsz az ajánlattal, ne szalaszd el! ”)
- CTA, cselekvés elvégzésére ösztönző gomb (pl. “Nem maradok le, irány a webshop!”)
- kuponkód, ha van,
- egyéb tudnivalók.
Ha pedig valaki másnap kattint rá, akkor ezt fogja látni, mint ebben a hírlevélben is:
Szöveg a piros téglalapban: Már áttanulmányozta a mi BF leértékeléseinket? Fogy az idő! Pontosabban már el is fogyott, és ezt a visszaszámláló is mutatja a sok nullával.
Van kedvenc Black Friday hírlevél példád? A tiédet érdemes bemutatni?
Írj, és megbeszéljük: support@listamester.hu
Új hozzászólás