(Ha úgy kattintottad le a cikket, hogy még nem tudod, hogyan gyűjts feliratkozókat, akkor mentsd el későbbre ezt a 13 lead magnet ötletet.)
Bár a témába vágó pontos statisztikák iparáganként, országonként és cégméretenként eltérnek, de közös pont, hogy azok a vállalkozások, akik becsülettel (vagyis rendszeresen és értéket adva) leveleznek még mindig a leghatékonyabb eszközök között emlegetik az e-mail-marketinget.
Nem véletlenül.
Találtam például egy forrást, ami szerint minden e-mail-marketingre költött dollár 36 dollárt hoz — ezt annyival muszáj korrigálnom, hogy hasonló eredményekre csak következetes munkával, megfelelően összeállított ajánlattal és kommunikációval lehet számítani. (A semmitmondó anyagok csak a zajt növelik az inboxban.)
A kategórián belül pedig van egy évek óta verhetetlen bajnok: a welcome e-mail, amelynek megnyitási aránya több összefoglaló szerint a 90%-ot is meghaladja. (Viszonyításképpen: ez négyszerese egy átlagos hírlevélnek.) Nagyrészt ennek tudhatjuk be a lényegesen magasabb — ötszörös — átkattintási arányt (CTR)... ami egyenes út a kiugró megtérüléshez.
De várj, van még itt két szemet gyönyörködtető adat.
Az egyik, hogy a feliratkozók 74%-a az e-mail-címük megadását követő pár percen belül számít az első leveledre. A másik, hogy egy találó tárgymezőre 26%-kal szívesebben kattintanak — hozzáteszem, hogy a tárgymező tényleg számít, de hosszú távon fontosabb, hogy az olvasók értékes mondanivalóval kapcsolják össze a nevedet.
Ezek után már csak az a kérdés, mi kell ahhoz, hogy te is azok közé tartozz, akik büszkén mesélnek az üdvözlő levele(i)k eredményeiről.
A jó üdvözlő e-mail(sorozat) megfog — és megalapozza a közvetlen, több éves viszonyt
A fenti statisztikák többsége a legelső kiküldött levélre vonatkozik, de érdemes egy kisebb sorozatot beállítani*, mert (egy pontig) minden egyes levél tovább emeli a hatékonyságot — persze nem baj, ha először eggyel indulsz, mert bármikor bővítheted a sort.
*Ez azt jelenti, hogy a feliratkozó a feliratkozás után automatikusan megkapja a sorozat leveleit az általad beállított időközönként. Például az elsőt pár perccel az e-mail-cím megadása után, a másodikat a feliratkozást követő napon — és így tovább.
A többes számtól azért se riadj meg, mert ebben a kategóriában (is) rengeteg téma elfér, tehát bőven tudsz miről írni.
Csak hogy néhányat említsek:
- egy frappáns bemutatkozással közelebb tudod hozni a vállalkozásod, az értékrended, a küldetésed.
- hasznos anyagokkal megalapozhatod a mélyebb kapcsolódást (pl. útmutatókkal, tanácsokkal, mítoszrombolással, cikk– vagy videóajánlóval).
- kínálhatsz kedvezményt, szorgalmazhatod a kuponbeváltást (ha ezt ajánlottad fel az e-mail-címért), küldhetsz ajándékot.
- játékosítási elemekkel egyszerre szórakoztathatsz és edukálhatsz — ennek tipikus eszköze a kvíz, a teszt és a kalkulátor.
elkezdhetsz dolgozni azon, hogy kétirányúvá váljon a kommunikáció. A legegyszerűbb, ha választ kérsz egy kérdésre vagy visszajelzést a tartalomra. (Minél több választ kapsz, annál nagyobb eséllyel fognak az elsődleges mappába sorolni a levelezőszoftverek.)
Fontos, hogy mindenkinek reagálj, aki ír neked, mert ebből látják a feliratkozóid, hogy egy hús-vér emberrel lesznek kontaktban.
- kérheted, hogy minél több platformon kövessenek — bármelyik social profilodat linkelheted.
elmondhatod a szabályokat, ha vannak.
Ahogyan az előzőek, úgy ez sem kötelező, de ha a listáról például 90 vagy 120 nap inaktivitás (ennyi ideig nincs levélmegnyitás) után automatikusan lekerül valaki, akkor kommunikáld, mert így növeled a transzparenciát.
Rajtad múlik, hogy a fentiekből mi(ke)t építesz be és hány e-maillel dolgozol. Általánosságban a több levél mélyebb elköteleződést alakít ki, ráadásul természetessé teszi, hogy a neved megjelenik az inboxban — de ezt csak iránymutatóként és nem stresszfaktorként mondom.
Azt is te döntöd el, hogy ezekben az e-mailekben használod a storytelling elemeket — ehhez itt találsz segítséget —, a marketinges alapokat veted be (pl. termékajánlások, jutalmazási rendszer az aktív olvasóknak, időlimit a felirakozásért kapott kedvezményre) vagy a kettőt vegyíted.
Azt viszont erősen javaslom, hogy a kiküldést automatizáld (a Listamesterhez itt találsz egy útmutatót), mert időmenedzsment szempontjából teljes agyrém lenne mindenkinek egyesével küldözgetni a feliratkozás utáni anyagokat.
Milyen mutatókból látod, hogy működik a folyamat?
Ha őszinte akarok lenni, akkor azt mondom, hogy elég a konverziós arányt* figyelni, mert ez őszinte tükröt tart arról, mennyire tudtál ráhangolódni a feliratkozóidra.
*A konverziós arány megmutatja, mennyien hajtották végre, amit kértél (pl. mennyien nézték meg a hivatkozott videót, kattintottak át egy oldalra vagy követték be a social oldaladat). Tegyük fel, hogy 1 000 címre ment ki a welcome e-mail és ebből 100-an klikkeltek a benne lévő linkre: ez 10%-os konverziós arányt jelent.
Ezen felül követheted a…
…megnyitási arányt…
…lepattanási arányt…
…leiratkozásokat…
…de midegyiknek van egy egészséges tartománya, ráadásul az e-mailküldő szoftverek szinte sosem tudnak 100%-ban pontos adatokat adni.
Tehát nemcsak a mentális egészségednek, hanem a bizniszednek is jót tesz, ha ezek helyett inkább arra koncentrálsz, hogy a lehető legtöbb olvasóddal mélyítsd a kapcsolatot, mert ők fogják megdobni az előbb kiemelt konverziót.
Utóbbi jelentős visszaesését egyébként érdemes komolyan venni és orvosolni például a következők valamelyikével:
- az inaktív tagok leiratkoztatása.
- a tartalmak aktualitásának, hasznosságának ellenőrzése.
- reaktivizációs kampány futtatása (ez az, amikor megpróbálod visszaszerezni a jó ideje passzív feliratkozók figyelmét).
- a welcome e-mail(ek) újraírása, finomítása — vagy az ajánlat megváltoztatása.
- a tartalmak mobilra optimalizálása (egyre többen itt olvasnak, ezért ennek megfelelően tagold a szöveget).
- az e-mail küldés gyakoriságának átgondolása (a nem túl sok és nem túl kevés közötti középutat keresd – ez minden szegmensben és minden vállalkozásnál más).
- a tárgymező frissítése (bár megbeszéltük, hogy hosszú távon nem ez dönti el, mennyire sikeres az e-mail-marketinged, de különösen a kezdeti időszakban, illetve egy-egy kampánynál érdemes nagyobb hangsúlyt tenni rá).
3 példa, amiből ötletet meríthetsz
A Waking Up az alapító szavaival, hitelességének emelésével (neuroscientist, philosopher) erősíti a feliratkozóban, hogy jó helyre pötyögte be az e-mail-címét:
„Waking Up is the place I’ve put the most important things I’ve ever learned. I feel immense gratitude for these insights and experiences and I’m eager to share them with you.”
Egyébként ide testimonialt is el tudok képzelni: ha van pozitív visszajelzésed a termékeidről, közösségedről, szolgáltatásodról és passzol a levélbe, akkor ebben a kontextusban simán használhatod — csak ne felejts el hozzájárulást kérni.
https://reallygoodemails.com/emails/welcome-to-waking-up
Még két dolgot mindenképpen vegyél észre.
Hogyan lehet kommunikálni egy vállalkozásról.
A Wake Up egy meditációs app, ezért a meditáció legnagyobb előnye (nemcsak az alvásminőséged javulhat, hanem a mélyebb önismerethez nyithatsz meg egy ajtót) mellett az alkalmazás tartalmi elemeit (tudományos vonatkozások, gyakorlatok stb.) hangsúlyozzák.
Egyszerű, letisztult a dizájn.
Tehát nem egy csicsás, színes megjelenéstől lesz kiemelkedő egy anyag — sőt, sok szegmensben igaz, hogy az egyszerűség gyönyörködtet.
Az első vásárlásra adott kedvezmény főleg a webshopoknál működik a feliratkozóbázis bővítésére — hozzáteszem, hogy hosszú távon a lista mérete helyett annak minőségére érdemes fókuszálni.
A wuffes az 5%-ot érő kód megosztása előtt a Wake Uphoz hasonlóan a bizalomépítésre fókuszál: ők azt emelik ki, hogy több mint 330 ezer gazdi használja a termékeit.
https://reallygoodemails.com/emails/take-5-off-your-first-wuffes-order
Amit átvehetsz tőlük az a:
- garancia;
- CTA kontrasztos kiemelése;
- előfizetői státusszal járó előnyök;
- „mit jelent nálunk a minőség” megmutatása;
- termékek legnagyobb előnyeinek felsorolása;
- beváltásra vonatkozó időlimit — csak ebben velük ellentétben legyél konkrét.
Természetesen a kiemelt best practice-ekből csak azokat alkalmazd a leveleidben, amelyek nálad relevánsak.
A Lifesum feliratkozás utáni e-mailjét pedig akkor fusd át, ha ahhoz keresel támpontot, hogyan adj át a profilodba vágó értékes infókat.
https://reallygoodemails.com/emails/mindful-eating-find-balance-and-joy-in-every-bite
Ahogy látod nem spóroltak a karakterekkel (miközben elkerülik a túlírást) és nemcsak a ‘mindful eating’ lényegét és előnyeit szedik össze, hanem arra is adnak tippeket, hogyan lehetsz benne egyre jobb.
A taktikájuk, hogy már az ingyenes tudással érezhetően segítenek jobbá tenni az ételekkel való kapcsolatot, ezért a feliratkozóban felcsiholják a kiváncsiságot, hogy „vajon mit kaphatok még az alkalmazástól, ha ez még csak a jéghegy csúcsa”.
Zárásként egy visszatérő kérdés: az A/B teszt
Nem akarlak mindenáron lebeszélni róla, de amíg nincs több tízezres listád, addig a helyedben nem foglalkoznék vele.
Tudom, hogy főleg amerikai (vagy tőlük inspirálódó) szakértők előszeretettel ajánlják, hogy nézd meg, melyik tárgymező, szöveg, tagolás, CTA, ajánlat vagy akármi hoz jobb eredményeket…de az az igazság, hogy ők egészen más méretű pályán játszanak.
A többségük nem pár száz, hanem rögtön tízezer, százezer potenciális ügyfélre céloz — ennél a volumennél már tényleg van értelme egy-egy tényezőt tesztelni.
Amíg te ennek a feliratkozószámnak a töredékével dolgozol, addig jobban jársz, ha az energiádat az olyan alapok fejlesztésébe teszed, mint az ügyfélélmény, a USP (united selling point), az előnyök és a haszon kihangsúlyozása, illetve a minél jobb ajánlat(ok) összerakása.
Új hozzászólás