2024. 06. 07., p – 10:33

Talán nálad is jobban örülnék, ha röviden meg tudnám válaszolni a kérdést. Csak ráböknék a leginkább működő ikonokra és a legkevésbé felkapottakra, aztán mindketten mehetnénk a dolgunkra.

De ezúttal is több ezer karakterrel dolgozom meg a hitelességemért: összeszedtem pár fontos globális adatot, néhány emoji-gyűjtő platformot és a legfontosabb tapasztalatainkat, mert csak így lesz csodavárás helyett reális elvárásod.

Induljunk egy kezdő (és időről-időre a haladó) marketingesekben felmerülő kérdéssel.

 

Ki mennyire kapcsolódik a színes ikonokhoz?

Pár éve csináltak egy felmérést arról, hogyan viszonyulnak a különböző korosztályok a szövegben megjelenő emojikhoz.

Befogadóbbak lesznek a mondanivalóra?
Közvetlenebbnek érzik a kommunikációt?
Csökken a szemükben a küldő hitelessége?
Semmilyen hatással nincs a viselkedésükre?

Az egyik legfontosabb tanulságot már most lelövöm: a kommunikációd nem a szívecskés szemű arctól vagy a szemét eltakaró majomtól lesz közvetlenebb. Ezek inkább erőltetettnek fognak hatni, ha összességében a szövegeid stílusa vagy a vásárlóidhoz való hozzáállás kissé karót nyelt, távolságtartó.

Egy alapvetően könnyed (ami nem egyenlő a túl lazával) hangvétel mellett viszont segíthetnek tovább mélyíteni a kapcsolódást.

Na de vissza a kutatáshoz.

Az eredmények alapján még a babyboomer generációnak (1946 és 1964 között születettek) sem volt kifogása azokkal a cégekkel szemben, akik megfelelő kontextusban használták a kis jeleket.

Tehát általános kiindulópontnak vehetjük azt, hogy az emojik:

  • segíthetnek kapcsolódni az olvasókhoz
  • plusz eszközök az érzelmek kifejezésére
  • akár a céged egyik ismertetőjegyei is lehetnek.

Az utolsó pontnál talán felszaladt a szemöldököd és megkérdezted mégis ‘hogyan’.

A Marketing Brew marketingesei jutnak eszembe példaként, akik hírlevélről hírlevélre egy kis kávét ☕ tesznek a tárgyba. Ebből már akkor tudom, hogy tőlük kaptam edukatív tartalmat, mielőtt egy betűt is elolvastam (és felfogtam) volna a tárgymezőből.

Blog - Tényleg befolyásolják a megnyitási arányokat az emojik? - screenshot Marketing Brew leveiről az inboxodban

 

Nem állítom, hogy a szokás nálad is működőképesazt viszont remélem, hogy a cikk végére kialakul benned egy gondolkodásmód a hangulatjelek használatáról.

 

Ha már generációk: hoztam egy friss és ropogós kutatást arról, hogyan kommunikálnak ma a tinik – maradj a bekezdés végéig, ha ők (is) a célcsoportod.

 

Azt biztosan tapasztalod, hogy a szlengjüktől a többi generáció gyakran forgatja a szemét – de valószínűleg csak mosolyognának az új kifejezéseken, ha eszükbe jutna, milyen szavakkal táncoltak anno a szüleik, nagyszüleik jó érzésén.

(Személyes kedvencem az utóbbi évek gyöngyszemeiből az ‘epic fail’, a ‘pacek’, a ‘cringe’, a ‘gengel’ és az ‘offos’.)

Vállalkozóként vagy marketingesként a személyes véleményed egyébként sem releváns. Ezeket félretéve arra kell törekedned, hogy megértsd az egyes szegmensek szokásait, motivációit, mert így leszel egy lépésre attól, hogy közös nyelvet beszélj velük.

Szóval a kamaszoknál a top 13 ikon közé került idén például a ’szikra’ ✨, a ’nevető arc könnyekkel’ 😂, a ’klasszikus smiley’ 🙂, a ’kés’ 🔪 és az ’olló’ ✂️.

Itt találod a teljes listát, ha kíváncsi vagy rá.

 

Két dologra emlékeztesd magad.

  1. Az adatok főleg a social platformokra vonatkoznak – és amerikai kutatások révén jelentős szerepet kapott a twitter, amit nálunk viszonylag kevesen használnak.
  2. A figyelmet nem elég megragadni. Fenn is kell tartani.

Erről beszélhetünk egy másik anyagban, ha szeretnéd – írj a support kukac listamester pont hu-ra, mert minél többen helyeztek ránk nyomást, annál biztosabb, hogy ebből a témából is lesz hosszabb tartalom.

De most folytassuk az emoji-várad alapozását.

 

Tippelj, hány ikonból tudsz ma csemegézni

2022-ben 3664 (jól olvasod: egy kisebb magyar közösségnyi) hangulatjelet találtál az Unicode* Standardben. Kisemberek bőrszínek szerint, zászlók, gyümölcsök, állatok, tevékenységek…már akkor is azt érezhettük, hogy van itt minden.

Ebben az évben a legnépszerűbb ikonok közé tartozott a ‘new’ 🆕, a ‘várakozó szemek’ 👀, a ‘könnyekkel nevető arc’ 😂 vagy a ‘vörös szív’ ❤️.

*Az emojik Unicode karaktereken, azaz egy számítástechnikai szabványon alapulnak. Ezzel tudják garantálni a szimbólumok, szövegek kódolásának és megjelenésének következetességét a különböző eszközökön.

Ezen az oldalon találod a hangulatjelek kódjait, ha szükséged van rá.

Mielőtt nekiállsz egy levélnek, hogy leteszteld, nálad melyik hoz kiemelkedő megnyitási arányokat hozzáteszem, hogy ez globális felmérésben jött ki, ezért itt is beleszólt az eredménybe a twitter.

A 2022-es volt az emoji version 15.0, ami olyan „létfontosságú” elemekkel bővült, mint a rózsaszín szív, a gyömbér vagy a fuvola.

Azóta minden folyón lefolyt pár köbméter víz és az iOS sem ült tétlenül a babérjain: 2024-ben előjött a 17.4-es frissítéssel, amellyel újabb 118 jelet tett elérhetővé (pl. lime, főnix, gendersemleges családi ikonok).

Egyrészt jogosan érezheted, hogy első világbeli dolgokról beszélünk, másrészt az érdekesség mellett azért is jó, ha képben vagy a friss infókkal, mert az új jelek nem mindenkinél jelennek meg azonnal. Vagyis nem biztos, hogy az olvasóid ugyanazt fogják látni, amit te.

A főnix dublőre például egy madár és tűzcsóva, a lime helyére pedig egy citrom és zöld kocka ugrik be a régebbi verzióban.

 

Az általános helyzetfelmérés után ideje rátérni az e-maileket érintő kérdésekre.

Kezdjük egy kényelmetlen fajtával.

 

Látják a feliratkozók?

Mielőtt egy lelkesítő statisztika alapján áttérsz az emojikban gazdag tárgymezőkre járj utána, hogy az olvasóid látják-e egyáltalán a gondosan kiválasztott figuráidat.

A témához háttérinfó, hogy 2015-ről 2016-ra meredeken megugrott az ikonhasználat: itt többek között arról mesélnek, hogy éves szinten elképesztő mértékben (több száz százalékkal) nőtt a kampányok emoji-használata az Android és az iOS rendszerekben.

Bár az e-mail-szektor kissé lassan kapcsolt, de az összevetés végére belehúzott: év végére 7100%-kal többször jelent meg a szövegekben valamilyen ikon.

Úgy tűnik, a marketingesek ebben az évben éreztek rá, mekkora potenciál van az érzelmek kifejezésében a klasszikus smiley-n túl.

Plusz tapasztalat, hogy a kereskedelem, a gaming, az ételek, illetve a média és szórakozás kategóriában volt a leglátványosabb az emelkedés.

Sajnos ez még mindig nem jelenti, hogy tapsikolhatsz abban bízva, hogy megtaláltad a titkos fegyvert, ami könnyen láthatóvá tesz az inboxokban.

Épp ellenkezőleg: a biztató adatok óta eltelt 8 év és ennyi idő alatt a marketingesek sokat dolgoztak rajta, hogy az inboxok a szövegesen túlzsúfolt tárgymezők mellett sírós, nevetős fejekkel vagy napocskákkal is tele legyenek.

(Annyira túlhasználták őket, hogy már sokkal nehezebb mintatörést elérni velük.)

De ez talán a kisebbik gond.

Többször birkóztunk meg azzal, hogy az ügyfelek és szoftverek közötti következetlen kommunikáció miatt nem mindig láthatók a kimenő levelekben a kreatív ikonok.

Jó hír, hogy ez elkerülhető pár óvintézkedéssel.

 

Így fognak célba érni az emojik

Azzal talán nem mondok újat, hogy a különböző eszközökön eltérően jelenhetnek meg a figurák.

Aki például még XP-t használ egyiket sem fogja látni (csak egy négyzetet).

Ez akkor lehet gond, ha a tárgymezőben nemcsak dizájnelem mondjuk egy ajándékdoboz, hanem annak fontos része. Például a tárgy ‘van neked egy ajándékom 🎁’ helyett ‘ebben a levélben van neked egy 🎁’.

A Windows 7 már fekete-fehér kiadásban megjelenít pár karaktert, a 8 pedig már a színeket is, tehát ezekkel inkább ízlésbeli aggályok merülhetnek fel.

Mindez nem borítékolja, hogy a kezedet tördelve kell az emoji-kérdés felett ülnöd, mert bár általában az operációs rendszer olvassa be az Unicode-ot, majd fordítja le hangulatjelre, a Gmail operációs rendszertől függetlenül elvégzi ezt a feladatot.

(Annyi, hogy a Google emojik megjelenése némileg eltérhet a Windows-on és az Apple-ön – de szerintem ezzel együtt lehet élni.)

Ha már betértünk az eszközök utcába, akkor nézzünk az érintőképernyő-görgetések mélyére.

Végigkísértük, ahogy a mobilok szép lassan első helyre törtek az asztali gépekkel, laptopokkal szemben az e-kereskedelemben és a social media kommunikációban, de egyre élesebben húznak el  a hírfogyasztásban, videómegtekintésben is.

A mai témánk szempontjából ez félig mellékszál, de azért belinkelem, hol látod a pontosabb számokat – azért csak félig, mert ez plusz egy tény arra, hogy a tartalmaidat muszáj mobilra is optimalizálnod.

Már csak azért is, mert a mobilok általában „emoji-barátabbak”.

Az iOS 2010, az Android pedig 2012 óta partner az ikonok megjelenítésében.

Ez azt jelenti, hogy valószínűleg a feliratkozóid látni fogják az e-mailjeidet feldobó jeleket – a forma a technológiától függ.

 

Itt a feketeleves?

A teljes képen belül szeretnék még egy részleten elidőzni veled: a saját tapasztalatainkon.

Sajnos továbbra sincs egyértelmű válaszom arra, mi dönti el, hogy az emojik beváltják-e a hozzájuk fűzött reményeket.

Elvileg már eljutottunk oda – részben az olvasói oldalon használt operációs rendszerek miatt –, hogy gond nélkül megjelennek. Gyakorlatilag viszont belefuthatsz olyan e-mail-szolgáltatóba, amely nem rendelkezik letisztult hangulatjel-készlettel. (A Listamesternél szeretjük az emojikat. 😉)

Előfordulhat még az is, hogy az emojik elkódolódnak a webes felületen vagy nem jelennek meg minden platformon, mert nem mindegyik levelező tud minden „forgalomban lévő” emojit megmutatni.

(A Linux és az Outlook például időnként külön életet él, ezért szoktuk nyomatékosan kérni, hogy a lehető legtöbb levelezőrendszeren futtassatok le egy ellenőrzést – főleg a lényeges kampányleveleknél.)

Visszatérő kérdés még, mennyire számít az emoji „származási helye”.

Erre már határozottabb válasszal tudok szolgálni: ha az eddig leírtakat figyelembe veszed, akkor szinte mindegy. (Az ügyfeleink két kedvenc lelőhelye az emojicopy és az emojipedia.)

Fontosabb, hogy a szemezgetésnél emlékeztesd magad a cikk elején említett frissítésekre és arra, hogy nem minden újdonság érhető el rögtön minden eszközön, rendszeren.

Az egyik ügyfelünkkel például megesett, hogy nagy lelkesedéssel bepakolta a tárgymezőbe az új flamingót – sajnos az öröme elszállt, amikor észrevette, hogy az Andoridhoz még nem jutott el az újítás, ezért ezek a címzettek jó része nem látja a kecses rózsaszín madarat.

 

Útravaló biztatófröccs

Zárásként még egy adag adattal szeretnélek biztatni, hogy a fentiekre odafigyelve merj esélyt adni a kis ikonoknak – akár B2B, akár B2C szektorban mozogsz.

Jay Schwedelson (egy kissé ‘out-of-the box’ gondolkodású marketinges) nemrég mutatta meg, hogy az emojis tárgymezők mennyivel változtathajták meg egy lista megnyitási arányait.

Blog - Tényleg befolyásolják a megnyitási arányokat az emojik? - az emojis tárgymezők mennyivel változtathajták meg egy lista megnyitási arányait

 

A 3-4%-os emelkedést szerintem mindannyian elfogadnánk – de még mindig igaz, hogy először az e-mail-marketinged alapjait kell rendbe tenni és utána érdemes tesztelni, hogy fogadja a közönséged a hangulatjeleket.
A közvetlen hangvételt ez a cikk segíthet felvenni, a tárgymezők szövegezéséhez pedig ez a magyar esettanulmány adhat muníciót.

 

A fenti ábra márciusi összesítés, de mutatok még egy diagramot, ami megerősíti, hogy az emojik ünnepnapokon kívül is jól tudnak teljesíteni:

Blog - Tényleg befolyásolják a megnyitási arányokat az emojik? - diagram az emojik teljesítéséről

 

Ha elég volt ennyi elmélet, akkor hajrá, nézd meg, milyen eredményeket látsz a gyakorlatban, ha pedig még tanulnál, akkor ajánlom a két fent hivatkozott cikkünket az e-mailekről.

 

Új hozzászólás

Korlátozott HTML

  • Engedélyezett HTML jelölők: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
  • A webcímek és e-mail címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
CAPTCHA Ez a kérdés vizsgálja, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.