2023. 07. 20., cs – 07:25

Valaki feliratkozik hozzád, mert:

  • az overlayedbe* ágyazott ListaMester-űrlapot kitöltötte az e-mail-címével (*történelmi okokból hívjuk pop-upnak vagy felugró ablaknak, de technikailag már nem ablak ugrik fel)
  • letöltötte a lead magneted (pl. egy e-könyvet)
  • annyira szeretne tőled hírleveleket kapni, hogy a láblécbe eldugott feliratkozási űrlapodat kikeresi, kitölti és várja a leveled (ha nehéz feliratkozni a listádra, írd fel teendőnek azt, hogy csinálsz külön feliratkozási oldalakat és pár felugró ablakot)

Ez a „klasszikus” (feliratkozás utáni) visszaigazoló. Ha gondolod (én gondolom!), ideértheted a tranzakcionális levelek közül azt, amelyben visszaigazolod a vásárlást. Ha kettős opt-int állítasz be, akkor a feliratkozást megerősítő levelet is sorold ide.

Általánosabban: milyen legyen a legelső inboxélmény, amit a feliratkozód kap tőled?

Azért érdemes foglalkoznod vele egy kicsit, mert ez alapozza meg a későbbi kapcsolatot és itt tudsz „nagyot dobni”.

Kell neked dupla opt-in? Szerintem e tudásanyagunk után el tudod dönteni (szól érv mellette & ellene is)
A „feliratkozás után kiküldendő levél” egy csoportszintű beállítás, ezt az útmutatót elolvasva teheted magad a listád mesterévé

 

Amikor nem jön a Mikulás

8 éves vagy és az egyik osztálytársad szörnyűséges pletykát terjeszt: a Mikulás nem létezik.

Eszed ágában sincs ezt a képtelenséget elhinni, ezért egy decemberi hajnalban megnézed magadnak. Vársz, vársz… és vársz. Tényleg nem jön. Elnyom az álom, ravasz szüleid ezt a pillanatot várva csokit csempésznek a csizmádba.

„Keserédes” szóval írhatjuk le, hogy kapsz ugyan édességet, de a Mikulás sosem érkezik meg.

Mi köze ennek a visszaigazoló leveleidhez?

Ó, hát minden:

1. A feliratkozód várja azt a levelet, amire 16 másodperccel ezelőtt iratkozott fel. Lehet, hogy ígértél neki egy kupont. Lehet, hogy videóhozzáférésért cserébe kérted el a címét (tényleg illene átfutni azt a lead magnetes cikket). Ha csak úgy általában a hírleveledre iratkozik fel, akkor is számít az első levélre.

És ha ez a levél nem jön, az csalódás. Rendben, ez az egész nem akkora egzisztenciális krízis, mint a Mikulás nemléte, de mégsem egy wellness-program – és nem ezzel az élménnyel akarsz nyitni a piacon.

Sőt: rá 5 percre a feliratkozó elfelejti, hogy a világon vagy, mert elmulasztottad megalapozni a kapcsolatotokat.

2. Valószínűleg soha nem fogsz olyan magas megnyitást elérni később, mint a legelső leveleddel. A megnyitási arány nem a legfontosabb metrikád, a mérése sem a legpontosabb, mégis: az tudható, hogy erre a levélre sokan figyelnek.

Tehát beállítunk valami levelet gyorsan.

Na de nem mindegy, mit írunk:

 

Ha a te céged visszaigazolója csak ennyit mond, azonnal javítsd

Feliratkozunk és nem történik „semmi különös” – és épp ez a baj.

Ezt olvassuk:

  • „Köszönjük a feliratkozását”
  • „Feliratkozását rögzítettük.”
  • *tücsökcirip-tücsökcirip* (nem kap semmilyen levelet)

Miért baj ez?

Hol is kezdjem:

0. Feliratkozóélménynek ez annyira lelkesítő és kellemes, mint betont rágcsálni.

1. Vér-verítéket és hirdetési büdzsét izzadunk, hogy az egyre hangosabb tartalomzajban valamifajta figyelmet kapjunk az ügyfelektől. Amikor végre megkaptuk, akkor meg... csak úgy elengedjük?

2. Itt kezded megalapozni a kapcsolatod. Ha szimpatikus vagy, izgalmasan írsz, lefektetsz egy narratívát (mindjárt mutatom, miket érdemes csinálni), akkor lehet, hogy a 100-ból nem 50 ember „megy veled” a továbbiakban, hanem mondjuk 55. Ez egy 1000 fős kicsi listán plusz 50 ember (10 000 főnél plusz 500). Ha 100 e-mailt küldesz ki mondjuk 2 év alatt (ez kb. heti 1 levél), akkor az plusz 5000 impresszió. Impresszív!

Arról nem beszélve (vagyis hát most mégis arról beszélek), hogy ha 1 ember feliratkoztatása 200 Ft-ba kerül neked*, akkor ez az 50 ember 10 000 Ft hasznosuló marketingbefektetéssé válik. Vagyis nem „költöttem rá, feliratkozott, aztán sose láttuk többé”, hanem „költöttem rá, feliratkozott, háromnegyed év múlva vásárolt”, ami minőségi ugrás és szívet melengető. Ami megtérül, arra szívesen költesz (nyilván).

*Hogy ez sok-e vagy kevés, azt a saját cégedben neked kell kiszámolnod. Ha Párizsi Kockát árulok 30 Ft árréssel, akkor sok. Ha 195 000 Ft-os tréningcsomagot, akkor ennek sokszorosát költhetem feliratkozókra és vásárlókra (az egy másik szám!) – ha nem, akkor üzletileg valami nem oké.

3. Nem vagy annyira hatékony, amennyire lehetnél – pedig ez tényleg minimális munka.

Ezt érheted el egy jó üdvözlőlevéllel

A saját számaid lesznek a legfontosabbak (ahhoz képest kell fejlődnöd), de amíg „vakon vagy”, addig a piacra kinézve láthatod, hogy kb. mire számíthatsz.

  • Egy marketinges kolléga inboxában látom: feliratkozás utáni köszönőlevél 83,6% open rate (~3 év alatt!), de a többi szám se kutya.

 

Blog - Hogyan írd meg a piacod egyik legjobb visszaigazoló levelét? (Útmutató)
(Mailchimpből van a screenshot, azóta „hazatért” a ListaMesterhez.)

 

  • 91,43%-ot hoz az első találat (mely ide hivatkozik)
  • 50%-os megnyitást átlagol a második találat, de kiemelik, hogy az e-mailből várható bevétel átlagosan háromszoros (egy standard hírlevéllel hasonlítva)
  • A harmadik találat pindurka mintán 82,9%-ot mond, illetve a Hive.co-ra hivatkoznak. Maga a cikk sok hasznos infót ad
  • A negyedik találatunk a Flodeskre (3. találat) hivatkozva idézi a 82,9%-ot (hát jó)
  • Következő találatunk azt mondja, hogy a „kutatások” (nem hivatkozzák) azt mondják, hogy az átlagos megnyitásoknál 4x nagyobbat érhetsz el a legelső e-maileddel (50-86% közöttre becsülik) – a cikk hoz néhány jó példát ilyen levelekre 
  • Utolsónak nézett anyagunk sok már látott adatot citál, de 40 welcome e-mailt elemzett ki és érdekes olvasmány, megéri megnézned
  • A ChatGPT (GPT4) 50-60%-ra becsüli az átlagos megnyitást, de forrást nem tud kiadni, ahogy erre föl is hívta a figyelmünk (illetve tud „hallucinálni”, mindig ellenőrizd az adatokat, amiket mond neked).
  • A Bing 3 forrást átlagolva 50%-os open rate-et mond.
  • A ListaMester üdvözlője 68% opennel boldogít engem. Ez a tárgymező: Üdv a fedélzeten! Jó helyre jöttél.

Ezekkel a forrásokkal azt kívánom neked aláhúzni: megéri kicsit javítgatni az üdvözlőt.

(Feltűnt az a véletlen szóvicc, hogy a jó tárgymező emeli az open rate-et [rét]? Ennek nincs tanulsága, de vicces.)

 

A visszaigazoló levél absztrakt felépítése

Ezeket szeretnénk elérni – és így érjük el:

  1. Figyelmet szerezni – ehhez igazold valahogy, hogy ez az a levél, amit várt
  2. Elkötelezni legalább annyira, hogy átolvassa a levelet – mondd el mindazt, ami elengedhetetlen (de csak azt!)
  3. Folytatni a kapcsolatot, az olvasót a folyamatunk következő szintjére léptetni (vagy legalább elérni, hogy időt töltsön velünk) – ezért pl. linkeljük egy videónkat, egy landingünket, egy cikkünket stb.

Rendben, nézzük ezt bontásban és kezdjük a fontos kérdéssel:

 

Mit szeretnél elérni?

Hogyan néz ki a folyamatod a feliratkozás után? (Pl. hány levelet küldesz, mit adsz el, van-e terméklétrád.)

Ha még semmi nincs, azon gondolkozz: mi az, ami a feliratkozóm életét és az én üzleti tevékenységem egyaránt könnyítené?

Ez először legyen egy ilyen suta mondat:

„Jó lenne, ha tudná, hogy milyen nagyon király vagyok a szakmámban.”

Ezt a mondatot megbökdösöd azzal a kérdéssel: „és ezt hogyan tudom neki megmutatni?”, hogy eszedbe jusson, hogy nemrég szerepeltél egy podcastben, ami könnyed stílusban mutatja meg, hogy szakértő vagy.

Így gondolkodj: 1. Mit szeretnék elérni? 2. Hogyan érjem azt el?

 

„Mit csináljak a visszaigazolóban?”

Mutatok példákat, mi mindenre futtathatod ki a levelet:

  • linkelj neki 1 cikket, ami a feliratkozása miatt valószínűleg érdekli (ha a tejmentes diétára iratkoztatod fel, valószínűleg nem a gluténmentes étrendedről olvasna többet – először legalábbis –, hanem pl. a tejalternatívákról, tehát ismerd a kontextust)
  • küldj neki egy videót, amikor behívtak egy magazinműsorba és arról beszéltél, amiről beszéltél
  • kérd meg, hogy kövessen téged Instagramon, TikTokon, BeRealen, Snapchaten vagy a cikk olvasásakor épp aktuális és neked releváns social media platformon
  • adj el neki valamit, ha az jól illik a folyamatba és nem túl korai. Egy drága és bonyolult termékre nem fogok elköteleződni 5 perc ismeretség után, de lehet, hogy a könyved szívesen megveszem.
  • kérd meg, hogy válaszoljon az e-mailre. Ez javítja a későbbi leveleid célba érkezését és elkötelezi a feliratkozód, az egyetlen hátránya, hogy időt kell töltened vele (de ez talán férjen bele). Találj ki egy értelmes kérdést vagy kérj egy rövid sztorit.
  • vond be egy nyereményjátékba (ha épp fut)
  • adj neki kupont, kedvezményt, ingyen szállítást értékhatár felett vagy dátumig rendelve
  • töltesd le vele az appod (ha van)
  • vásárlói visszajelzések
  • küldj ki neki egy kérdőívet (ha épp piackutatsz)
  • „így lehetsz az ügyfelem” sales

 

1 hírlevél = 1 cél [a levél tartalma]

Semmi technikai akadálya nincs annak, hogy a föntiek mindegyikét 1 db feliratkozás utáni e-mailbe belezsúfold – csak értelme nincs.

A különböző célok egymást gyengítik a versennyel.

Jobban jársz, ha azt mondod: „oké, itt ez a videó, az egész levelem célja az lesz, hogy erre minél több átkattintást szerezzek”.

Ezért leírod például, hogy:

  • a videóból megtudja [ezt az előnyt], [ezt az életét könnyítő tippet], [ezt az izgalmas sztorit] – tehát írsz pár bekezdésnyi ajánlót (listázva)
  • 30 perc az egész, vezetés közben meghallgatható (sokan de facto podcastként kezelik azokat a videókat, ahol a vizuál igazából nem számít)
  • bizonytalan vagy az egyik pontban, ezért ha megnézte, írja le, ő hogyan látja – tehát vond be valahogy

Majd linkeled a levél elején és a végén.

Ha minden patronod ellövöd a feliratkozás utáni levélben, mi marad a hírlevélsorozatodra, igaz? Így állíthatsz be hírlevélsorozatot a Listamesterben

A legelső leveled legyen könnyen fogyasztható és rövid – ha nem egy cikket küldesz (erről mindjárt), akkor olyan 200-300 szóban maximáld a hosszt. Nem 1 e-mailben kell győzni, hanem 5 év alatt több százban, ráérsz mindent elmondani később.

 

Figyelem, figyelem

Nézzük meg a folyamatot a feliratkozód szemszögéből: megérkezik egy webshopba… egy landingre… a weboldaladra… és úgy dönt, hogy feliratkozik, mert ügyes vagy (tényleg nyisd már meg azt a lead magnetes cikket).

Ha kimagaslóan ügyes vagy, akkor 10 perc után is emlékezni fog arra, hogy feliratkozott hozzád – de inkább feltételezd azt, hogy alig emlékszik rád. (Kérlek, ezen ne sértődj meg: mindenki rohan. Te emlékszel az összes feliratkozásodra? Minden webáruházas vásárlásodra? Ugye, hogy alig.)

Az inboxban megnyitás előtt azt akarjuk elérni, hogy valami homályos érzület megjelenjen olvasónk agyában: „igen, mintha ezt kértem volna”.

Ehhez az alábbiakat csináld meg:

  • A tárgymező + első mondatod (ami megnyitás nélkül látszik) stílusa legyen hasonló ahhoz, amit a feliratkozási ponton kapott a delikvens. Ha a feliratkozási oldalon tegezel, a tárgymezőben is tegezz (mindegy, hogy magázol-e vagy tegezel – az számít, hogy egységes legyél). Ha közvetlen vagy itt, legyél közvetlen ott.
  • A küldő neve legyen felismerhető. Ha „Kovács Anikó csodálatos ékszereire” iratkozom fel, akkor a visszaigazoló levél ne Kiss Lászlótól jöjjön, hanem Kovács Anikótól egy aniko@csodalatosekszerek.hu címről.
  • A tárgymező folytassa a kommunikációt ott, ahol a feliratkozási pont (oldal vagy overlay) abbahagyta. Ha e-könyvet ígérsz, akkor mondd azt, hogy „itt az e-könyved”. Ha simán feliratkoztatsz, akkor mondd azt, hogy „ez a legelső levél, amit vártál”. Ez a leghálásabb tárgymezőírásod lesz: nem kreatívnak, hanem egyértelműnek kell lenned, a listád pedig meghálálja egy (pl.) 75%-os megnyitási aránnyal.
  • Ha tudsz, utalj arra, hogy ez az első levél, a közös utatok kezdete, a 0. pont, az új közös élet, sorsotok összefonódása, a legjobb döntés stb.

 

A leggyakoribb hibák egyike

Marketingben alapelvünk, hogy amikor lehet, próbáljunk megspórolni lépéseket.

Gondolj bele egy levélfolyamatba:

  1. [Iratkozz fel erre a 10 cikkre, ami a (piacodnak fontos probléma megoldását) mutatja be]
  2. [visszaigazoló azzal a tartalommal, hogy köszi, a következő levélben kapod a cikksorozat 1. darabját]
  3. [levél a cikksorozat első darabjával]

„De mi ezzel a gond?” teszed fel a kérdést. Ó, gond semmi, ha hasonló folyamatot csinálsz a ListaMesterrel, szólj nekem, mert büszkévé teszel.

Viszont tudjuk hatékonyabban csinálni így:

  1. [Iratkozz fel erre a 10 cikkre, ami a (piacodnak fontos probléma megoldását) mutatja be]
  2. [visszaigazoló köszönettel és a cikksorozat első levele]

Így gondolkozz erről: van bármi értelme annak, hogy itt plusz egy lépés van a folyamatban? Lehet, hogy igen, mert pl. várakozást akarsz építeni, terméket küldesz ki (és 1-2-3 nap, míg kiér) és oka van, hogy ott az a kis várakozás – és akkor rendben van. Viszont sokszor csak azért marad plusz lépés a folyamatban, mert nem optimalizáltad.

Minden plusz lépés lemorzsolódást jelent. Ha ki tudsz szedni egy lépést (mint itt), szedj ki egy lépést, mert itt több ember fogja elolvasni az első levélben küldött cikket, így több ember látja a szakértelmed, több ember figyelme hasznosul.

 

Tegyél büszkévé a visszaigazoló leveleddel

Imádnám, ha a listamesteresek welcome e-mailjei lennének a magyar piacon a legizgalmasabbak, úgyhogy a cikk alapján masszírozd kicsit a saját leveled, majd a csoportunkban mutasd meg, mire jutottál. Beszállok én is.

Új hozzászólás

Korlátozott HTML

  • Engedélyezett HTML jelölők: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
  • A webcímek és e-mail címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
CAPTCHA Ez a kérdés vizsgálja, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.