A 2 perces teendő, amellyel növelheted a válaszokat
A lépések:
- Találj ki egy eldöntendő kérdést, ami téged és a feliratkozódat is foglalkoztat.
- Tedd a kérdést a visszaigazoló leveledbe (amit feliratkozás után azonnal megkap mindenki).
Készen vagy.
A cikk többi részében hatékonyságot növelünk (azaz hogyan érd el, hogy minél többen válaszoljanak).
Milyen a jó kérdés?
Legyen tényleg eldöntendő (igen/nem), amire a feliratkozód csípőből tud válaszolni.
Ne kelljen megnéznie.
Ne kelljen lekutatnia.
Ne kelljen átgondolnia.
Ezek mind annak az esélyét növelik, hogy az olvasód félrerakja a választ, becsillagozza, felírja teendőnek – és leginkább elfelejtse.
A célod itt nem piackutatás, hanem egy válasz elérése.
Jó kérdések (eltérő piacokról):
- Szoktál bemelegíteni biciklizés előtt?
- Havi 6 levélnél többet küldesz?
- Szeretsz olvasni?
A céljainkat figyelembe véve rossz kérdés:
- Milyen gyakorlatokkal szoktál bemelegíteni – és 1-10-es skálán hogyan értékelnéd ezeket?
Ez egy kifejtős kérdés, ráadásul a kapcsolat ezen pontján túl nagy elköteleződést kér. Most iratkozott fel szegény! Képzeld el, hogy valaki az utcán kérdez tőled hasonlót – valószínűleg te sem tartanál 5 perces kiselőadást egy idegennek.
Az eldöntendő kérdést javaslom, de szerintem érezni fogod, a te piacodon mi a gyorsan megválaszolható kérdés. Például a „szeretsz olvasni?” helyett a „melyik a kedvenc könyved?” kérdésben is látok fantáziát, mert olvasni szerető ember erre szívesen válaszol (bár nehéz egy könyvet kiválasztani).
Még nincs visszaigazolód – vagy lehetne jobb? Akkor olvasd el ezt a cikkünket.
Ezeket a finomításokat csináld, hogy minél többen válaszoljanak
1. Küldj magadnak egy levelet és válaszolj rá. (Tesztelj.)
A csoportod létrehozásakor alapértelmezésben a kiküldési címed lesz a válaszcím – kivéve akkor, ha külön megadsz mást.
Akárhogy is: teszteld a folyamatot, mert jó gyakorlat mindig minden levelet tesztelni (és a linkeket is mindig kattintgasd végig!). (Ha bizonytalan vagy, mire gondolok, akkor olvasd át az útmutatónk vonatkozó fejezetét.)
2. Fogalmazd minél egyszerűbbre és egyértelműbbre a visszaigazoló leveled.
Sok ember csak rápillant vagy átfutja – vajon ők is tudni fogják, hogy kérdeztél valamit? Értik, hogy választ vársz tőlük?
Ha egy több soros bekezdés közepébe csomagoltad a kérdésed, akkor szabadítsd ki Willyt a kérdést.
3. Rakd a feliratkozás köszönőoldalára is a kérdést.
Például így: „Szeretsz olvasni? Írd meg válaszként arra az e-mailre, amit most kaptál.”
4. Még egyszer ellenőrizd azt, hogy egyértelmű-e a kérdésed
– és egyértelmű-e az, hogy az olvasótól választ vársz.
Mit tegyél a válasz után?
A 2 kötelező lépés:
- Örülj. Igen, komolyan: a marketinged akkor lesz fenntartható, ha minden pontján megleled és megéled a sikerélményt.
- Válaszolj legalább egy „köszönöm”-mel. (Itt nem a gesztus számít, hanem hogy a feliratkozód látja, hogy a válaszokat olvasod, van ember az e-mail mögött.)
Ezek a minimumok.
Szerintem érdemes ennél több energiát tenni a válaszba, mert a mai figyelemgazdaságban minden cég kisebb vagyonokat költ arra, hogy a vevőik legalább néhány pillanatra figyeljenek rájuk. Ha épp rajtad a piac szeme, akkor azt luxus lenne elpocsékolni.
Tedd föl az e-mail-marketing legfontosabb kérdését: „Ezen a ponton mit tehetek azért, hogy ez a kapcsolat fejlődjön?”
(Ezzel a kérdéssel az e-mail-marketinged minden pontját tudod fejleszteni!)
A válasz attól függ, hogy a vásárlási folyamatban hol tarthat a feliratkozód.
Ökölszabályaink:
- minél összetettebb ésvagy magasabb értékű az, amit árulsz, annál több információ, e-mail, kutakodás kell hozzá – egy 4 hónap alatt bevezethető szoftvert vagy egy több százezer forintos terméket kevesen fognak feliratkozás után a 2. e-mailből megvenni, míg egy pár (tíz)ezer forintos terméket igen, ahogyan időpontot is foglalhatnak fodrászathoz, webinárra és étterembe.
- minél sürgősebb a probléma, annál hamarabb vásárolnak. Sürget a brutális hátfájdalom vagy egy határidő (pl. egy pályázatnál).
Minél régebb óta feliratkozód valaki, annál több adatod van róla (mit vásárol, milyen linkekre kattint), így annál jobban tudod, hogy mikor hol tart a vásárlási folyamatban.
Na de a feliratkozás után közvetlenül hogyan tudhatnád ezt?
Egyszerűen: egyrészt van egy alapvető piacismereted arról, hogy a célcsoportod általában mikor fordul szakemberhez / mikor válogat webshopban, olyankor mit szokott kérdezni, vásárolni és gondolni.
Másrészt pedig az üzeneteiddel tudod irányítani, hogy ki válaszoljon rá: a feliratkozási oldalaid és a lead magneteid mindig a célcsoportod egy adott részét szólítják meg. (Hasonló ez ahhoz, mintha a színpadról megkérnéd a tömeget, hogy tegye fel a kezét az, aki 2000 után született, akinek fáj a háta, akinek kisállata van, aki ListaMester-előfizető stb.)
- Ha a sales ciklus legelején vagyunk, akkor a feliratkozás utáni 2. levélben kérdezz (itt már lehet kifejtős). Én például a ListaMester feliratkozóitól azt kérdezem (miután válaszoltak egy „hellót”), hogy mit szeretnének kihozni az e-mail-marketingből.
- Ha „már nem kezdő, még nem vásárló” szintre teszed a friss feliratkozód, akkor ajánlj neki anyagokat. Valószínűleg vannak cikkeid, videóid, podcastjeid, jól sikerült (kifejtős) Instagram-posztjaid, megválaszolt gyakori kérdéseid – válassz ki legfeljebb 3-at és küldd át a feliratkozódnak. (Azért 3-at, mert nem túlterhelni szeretnénk: 3-ból még könnyű választani, 13-ból nem, azt többségünk félrerakja későbbre).
- Ha vásárlásra kész, akkor ajánlj neki egy terméket. (Vagy küldd át az időpontfoglalód.)
Ezt az e-mailt érdemes előre megírni, ám manuálisan elküldeni. Ez ugyanúgy „igazi” e-mail-marketing, mert nem az automatizációt vagy a tömeges küldés teszi a hírlevelezést, hanem a csatorna.
Mit kérhetsz még? (Gmailre szabott tippek)
A fantáziád nem fog határt szabni – de az igen, hogy a feliratkozóval a friss kapcsolatodba mi fér bele.
Az éppen feliratkozó emberre gondolj úgy (analógiával), mint aki most először nyitott be az üzletedbe. Érdeklődik, szimpatikus vagy neki, szívesen körbenéz, könnyedén elbeszélget veled – de ez a kapcsolat még nem ugyanaz, mint a köszönés helyett „Timikééém!” felkiáltással érkező vevő, aki évek óta visszajár.
Ha a feliratkozód Gmail-t használ, érdemes az alábbiakat kérned tőle a 2. levélben:
- Kérd meg, hogy a „Promóciók” vagy „Frissítések” fül alól húzza át a leveled az elsődlegesbe, mert így nagyobb eséllyel fogja látni, ha írsz neki. (A kérésedet indokold az előbbi érvvel. A műveletet egy kis GIF-en is beszúrhatod, hogy érthetőbb legyen.)
- Kérd meg, hogy adja hozzá az e-mail-címed a névjegyeihez.
- Kérj tőle egy bármilyen választ. Például egy „hellót”, egy „sziát”, egy emojit. (Mi egy „hellót” kérünk, 2023-as külföldi konferencián írtuk fel a tippet és alább statisztikát is adok, hogy milyen jól működik.)
- Kérd meg, hogy hozzon létre egy egyedi szűrőt a te címedre. Ezt a beállításokban a „Filters and Blocked Addresses” lapfül alatt teheti meg. „Create a new filter”, a „From” mezőbe írja az e-mail-címed, majd „Create filter”, végül a „Categorize as:” checkboxnál válassza ki a legördülő menüből a Primary (Elsődleges) tabot, végül a „Create filter” gombbal aktiválja.
Jól érzed, hogy a 4-est nem fogja minden feliratkozód megcsinálni már csak a bonyolultsága miatt sem – viszont tökéletes levél a régebbi (és Gmailes) feliratkozódnak. Javasolt félreérthetetlen módon részletezni akár egy-két képpel is.
Fontos: ne kérj egyszerre mindent, mert életszerűtlen, hogy a feliratkozód 45 percen át a „mellékküldetéseidet” teljesítse.
1 levél = 1 cél.
Miért ilyen fontos, hogy válaszoljanak a leveleidre?
Ennek 4 oka is van:
- A piac egészét nézve tényleg nem szokás hírlevelekre válaszolni. A legtöbb hírlevél válaszra sem érdemes. Ez viszont nem kell, hogy téged kötelezzen.
- Erősíti a kapcsolatod a feliratkozóiddal.
- Javítja a leveleid kézbesíthetőségét (deliverability, erről lejjebb olvashatsz).
- Versenyelőnyhöz juttat.
Ha nem egy nagyvállalat marketingosztályán ülve olvasod ezt, hanem a kkv-szektorból, akkor neked még fontosabb, hogy az e-mail-marketinged minél interaktívabb legyen.
A nagy cég mindig tőkeerősebb lesz nálad.
Te viszont mindig személyesebb leszel „nála”.
Ez neked nemcsak kihívást jelent, hanem lehetőséget is.
Mindenki utálja a noreply címeket: te is, én is, a vevőid is
A nagyvállalat a reklámjaiban azt mondja, ő a barátod és odafigyel rád – de a hírlevelét noreply@-ról küldi.
Hm…
Ha felhívnád, automata operátor menülabirintusán kell átnavigálnod magad, és mire egy embert kapcsolnak, addigra háromszor is meguntad a várakozási zenét.
Ha kényelmesebbnek tartod, akkor a honlapjukon csetelhetsz egy AI-jal.
Szeretném, ha a lelkedben fickándozó iszonyatra fókuszálnál – valami ilyesmit éreznek a vevőd is, ha nagyvállalattal próbálnak kapcsolatba lépni. Senki nem szereti a személytelenséget.
A helyzet legalább 3 izgalmas kérdésre bomlik:
- Társadalomfilozófiai kérdés az, hogy jogunk van-e valamennyi emberi figyelemre azoktól a vállalatoktól, akiktől szolgáltatást vagy terméket veszünk. (Ha van erről gondolatod, a ListaMester belső csoportjában szívesen olvasnám.)
- Vállalatirányítási kérdés, hogy hogyan lehet hatékonyan, nyereségesen és emberségesen kezelni több százezer (vagy millió) ügyféltől a beérkező kommunikációt. Szerencsére ez nem a te kihívásod.
- Hogyan fordíthatod előnyödre a helyzetet.
A vevőd megkaphatja tőled azt a figyelmet, amit a nagyvállalat nem tud (vagy szeretne) megadni neki.
Az e-mail-marketing egyetlen „titka”, amivel megverheted a nagyvállalatokat
Warren Buffett mondta egyszer, hogy az ő kedvenc időtávja az „örökké”. Ő ezt a kiemelkedő részvények tartási időtávjára értette, mi viszont vevőkre és feliratkozókra értelmezzük.
Az e-mail-marketing egyetlen „titka” nem titok: a feliratkozóiddal tervezz hosszú távra.
Ha így teszel, akkor minden kirakós a helyére pöccen és a legtöbb dilemmádnál sejteni fogod a helyes választ: az a jobb döntés, amely a kapcsolat épüléséhez vezet.
Mi építi a kapcsolatot?
- Néha egy kérdés.
- Van, mikor egy termék eladása.
- Egy izgalmas levél, amivel megoldhatja egy problémáját.
- Időnként az, ha lebeszéled arról a termékedről, amit kinézett magának, de neki nem lenne ideális.
- Néha az, hogy személyesen válaszolgatod meg a feliratkozás utáni leveleket.
Szerintem vállalkozóként nem panaszkodni kell a világ állapotán (pl. azon, hogy kiveszni látszik a személyesség), hanem meglátni benne az üzleti lehetőséget.
A néhány százas, ezres, pár tízezres listaméretnél várhatóan kezelhető mennyiségű választ kapsz – az olvasással és válaszírással megy az időd (ami egy vállalkozásnál forintosítható költség), ám az egyik legjobb megtérülést hozó befektetésed lesz: a vevőidbe fektetsz. Szimpátiát, bizalmat és elköteleződést építesz.
Az évek során elolvas tőled több száz levelet. Megszereti a stílusod, a világlátásod, a termékeid, a hozzáállásod, a személyed. Ezzel nem tud versenyezni az új beszálló mindenféle e-mail-marketing trükkökkel, se a nagyvállalat a végtelennek tűnő büdzsével.
Miből áll az „e-mail deliverability”? (kézbesíthetőség)
Én is úgy utálom a spameket, ahogyan te. A naponta küldött 347 milliárd e-mailből 160 milliárd spam, vagyis a 46%-a (2023-as adatok). Emiatt a nagy e-mail-szolgáltatók (pl. Gmail, Yahoo, Proton Mail), a hírlevélszoftverek (pl. a ListaMester – vagyis mi! –, MailerLite, MailChimp) és a céges levelezőket beállító IT-sek folyamatosan küzdenek ellenük. Helyesen teszik (tesszük).
Meglátja-e a hírleveled az inboxot?
Ez attól függ, hogy milyen a leveled kézbesíthetősége (e-mail deliverability).
Ez az érték kissé fekete doboz, de azért némileg belelátunk 2 okból is:
- az e-mail-marketing egy több évtizedes terület
- a legnagyobb szolgáltatók közölni szokták, hogy mit tartanak helyes e-mailezési gyakorlatnak – és mit nem
Szolgáltatótól, IT-stől, spamfiltertől függ, hogy mi alapján számol deliverabilityt, ám a legfontosabb faktorok ezek:
„Az vagy, akinek mondod magad?” SPF, szigorú DMARC, CNAME, saját visszapattanási e-mail-cím. A legelső levélküldésed előtt állítsd be ezeket (segítünk cikkel és elérhető támogatással is, és a tárhelyszolgáltatód is tudja, hogy ezeket hogyan kell beállítani).
Spamellenes működés. Feliratkozóknak küldesz levelet (akik ezt szeretnék megkapni), a leiratkozásod egyszerű és egyértelmű. A ListaMesternél nem lehet vásárolt listákat használni annak ellenére sem, hogy a törvény jelenleg bizonyos esetekben ezt megengedné. Szerintünk nem a jogalkotóknak vagy a bíróságoknak készíted az e-mail-marketinget, hanem a piacnak – márpedig a piacon az emberek többsége a kéretlen tömeges levelet spamnek tartja még akkor is, ha egyébként legálisan gyűjtötték a címeket. (A spam ellenes szabályzatunkat itt olvashatod.)
Minél könnyebb leiratkozás. Az amatőrök aggódnak a leiratkozók számán, a profik örülnek neki: kifejezetten célod, hogy csak az kapja a hírleveleidet, aki szeretné kapni őket – aki pedig menni akar, az könnyen tudjon leiratkozni. A könnyű leiratkozáshoz a jól látható, egyértelmű leiratkozási pont kell (pl. mindig az e-mailed végén), illetve az, hogy 1 kattintás legyen (vagy ha opciót adsz neki, hogy csoportból vagy mindenhonnan akar-e leiratkozni, akkor 2). Káros a nehezítés, mert mindenki meg fogja találni a leiratkozás alternatív módjait, de ezek neked nem fognak tetszeni: például spamnek jelenti a leveled.
Emberi nyelvezet. Ha a leveleid nyelvezete „reklámos” (tele van olyan szavakkal, amiket promóciós levelekből és spamekből ismerünk), az fekete pont. Piros pont viszont, ha személyesen fogalmazol, amihez itt találsz segítséget.
Kevés link, kevés kép. Leegyszerűsítve: előny, ha a hírleveled úgy néz ki, mintha akár egy barátod is küldhette volna (leszámítva az olyan nyilvánvaló elemeket, mint a leiratkozási link).
Minél kevesebb visszapattanás. Valamennyi visszapattanás (bounce) elkerülhetetlen, de segítünk minimalizálni egyrészt azzal, hogy az első küldés előtt beállítod az átirányítást (útmutató), másrészt automatikusan inaktiváljuk a címeket az alábbiak szerint:
- „Hard bounce” esetén azonnal (és automatikusan) kivesszük a címet a további küldésekből. (Hard bounce: jelenleg nem létezik a cím, mert elírták vagy elment a cégtől az illető.)
- „Soft bounce” esetén alapbeállítás szerint 3 visszapattanás után válik inaktívvá egy cím a csoportodban. (Soft bounce: átmenetileg nem jut el a leveled a fiókba például azért, mert megtelt.)
A visszapattanás miatt inaktív címek a feliratkozóid maradnak: a hibákat tudod javítani, a címeket újraaktiválhatod (erre a csoportban külön tudsz szűrni is).
„Sender reputation”. Ez a múltbéli viselkedése a tárhelyednek (IP-cím), a domainednek és a levelezőszoftverednek. Fontos, hogy megbízható tárhelyszolgáltatót válassz és olyan hírlevélküldővel dolgozz, akinél – hozzánk hasonlóan – zéró tolerancia van a spamekre vagy a szürkezónás „törvényileg nem spam, de a vevők szerint igen” működésekre.
Eredmények, amelyek meghozzák a kedved
Emlékszel az első levélre, amit kaptál tőlünk feliratkozás után? 2024. jan. 29-én alakítottam úgy a visszaigazolónkat, hogy a válaszkonverziós tipp mellett kértem tőled azt, hogy egy „hello”-val válaszolj.
A teljes CTA:
„Használd bátran! És kérhetek tőled válaszul egy "hello"-t? :)”
Eredmények (az adatok lezárásáig):
- 1139 feliratkozóból
- 103 válaszolt egy „hello”-val (vagy bármi mással)
- melyből 26 lett előfizetőnk (jellemzően 1 hónapon belül)
Ez 9%-os válaszarány. Kiváló, kiváló!
Egy hazai szövegíró a feliratkozás utáni köszönőoldalát kiegészítette ezzel a lényegretörő teendőlistával 2025. március 6-án:
„1. Húzd át az ‘elsődleges’-be. 2. Írj rá egy választ.”
Az adatok lezárásáig (április 10-ig):
- 268 feliratkozóból
- 30 válaszolt
Ami 11%-os válaszarány.
A te adataidra is kíváncsi vagyok: oszd meg velem e-mailben vagy a belső csoportunkban.
Új hozzászólás