Tegyük fel, hogy leülünk kávézni.
Te töredelmesen bevallod, hogy kevesen vannak a listádon és ők is szökőévente egyszer vesznek
valamit – ráadásul csak az akcióra harapnak. Belekortyolok a kávémba, majd megkérlek, hogy mondd el, hogyan szerzel feliratkozókat és melyik szegmenst hogyan követed.
A 3 leggyakoribb forgatókönyv, hogy:
- pislogsz, mert azt sem tudod, miről beszélek.
- némi gondolkodás után mesélsz egy kuponról, e-bookról, webinárról vagy más lead magnetről. (Ha még egy sincs, akkor itt találsz 13+1 ötletet.)
- művészi térképet rajzolsz elkötelezettség szerint elágazó útvonalakkal.
Bármelyik típusba tartozol a javadra válik, ha magadévá teszed azt a gondolkodásmódot, amelyre a Facebookon hirdető marketingesek is alapozzák a „szuperhatékony vevőszerző” anyagaikat.
Bemelegítésként tisztázzuk:
Milyen a jó feliratkoztató folyamat?
„Szinte magától hizlalja a feliratkozóbázist.”
„Stabil alapot ad az értékesítésnek.”
„Előszűri az érdeklődőket.”
Mindegyikben van igazság, de szerintem te is érzed, hogy önmagában egyik sem teljes.
*Releváns az az információ, ami a potenciális ügyfeleket érdekli (vágynak rá vagy egy fájdalompontjukra tapint) és kapcsolódik az ajánlatodhoz, vállalkozásodhoz. Ha okosan játszol az információkkal, akkor a feliratkozógyűjtéssel a meddőszórást is csökkented.
(Egy kutyaeledeles webshop célja például, hogy minél több online vásárló gazdit gyűjtsön, miközben minimalizálja a macskások, háziállatot nem tartók és offline vásárló gazdik létszámát, mert belőlük elenyésző eséllyel lenne vásárló.)
Hogy néz ki egy jól felépített leadgyűjtő folyamat?
Arról már beszéltünk, mikor érdemes leadeket gyűjtened, ezért most továbblépünk és arra fókuszálunk, hogyan lesz a látogatóból érdeklődő.
(A teljes kép kedvéért mondom, hogy az idegenekből, tehát teljesen hideg közönségből látogató lesz például egy blogcikk, social poszt olvasása vagy egy kulcsszóra keresés után.)
Ide általában a következő lépcsőkön érkezünk meg.
- A látogató találkozik a cégeddel. - Például felmegy a weboldaladra, az algoritmus feldobja egy posztodat vagy megjelenik egy hirdetésed.
- Rákattint egy call-to-actionre (rövidítve ez a CTA, amit magyarul cselekvésre ösztönző elemnek hívhatunk). - Ez lehet egy kép, gomb, üzenet vagy link.
- Eljut egy landing oldalra, ahol megtalálja a feliratkozási ajánlatot (checklistet, webinárt stb).
- Kitölti a feliratkoztató űrlapot, ahol általában az e-mail-címet és a nevet kérik be – az optimális mezők számával egy későbbi cikkben foglalkozunk.
- Rákattint a „csodagombra” (pl. feliratkozásra, letöltésre) és leaddé válik.
A folyamathoz tehát a lead magneten felül készítened kell egy űrlapot, egy feliratkoztató oldalt – ha igényes vagy, akkor egy köszönőoldalt is csinálsz –, ki kell találnod a CTA-t (tehát megmondani, mit tegyen a látogató) és mindezt össze kell kötnöd egymással.
Az űrlapokhoz itt találsz egy lépésről lépésre útmutatót.
Csodálatos, mennyire logikusan jön egyik lépésből a másik, igaz?
Ezt a lendületet megtartva haladunk tovább.
Hol tölt időt a közönséged?
Szinte hallom, ahogy a fogaskerekek kattognak a fejedben, mert azon agyalsz, hol fogod lehalászni a közönségedet.
Tuti tippet nem tudok adni, mert sem a célcsoportodat, sem a cégedet nem ismerem mélységeiben – és e nélkül felelőtlenség lenne tanácsot osztogatni. Kiindulásként viszont megmutatom a leggyakrabban bevetett csatornákat.
Ezek után a te dolgod lesz kinyomozni, lekutatni, hol aktívak a potenciális ügyfeleid – vagy keresni egy megbízható szakembert, aki a segítségedre lesz.
- Social reklámok és posztok
Írhatsz saját posztokat, adhatsz fel hirdetéseket – kezdőként a minél jobb költséghatékonyság érdekében vonj be egy PPC-szakértőt.
A szöveget nem feltétlen kell túlbonyolítani: egy jó főcím, lényegre törő törzsszöveg és egyértelmű CTA mágnesként viheti tovább az oldaladra a látogatogatókat. Apropó: figyelj arra, hogy a posztok/hirdetések és a landing oldal üzenete, ajánlata egyezzen, különben óriási lehet a lepattanók aránya.
- Blog
Bár az emberek figyelmét lekötni az információdömping miatt jóval nehezebb, mint 50-70 éve, de ha érdekfeszítő témában és gördülékenyen írsz, akkor nyert ügyed van.
Ha van egy érdekes blogod, akkor legalább a cikkek alján vagy az oldalsó sávban legyen egy mutatós doboz a feliratkozási ajánlattal. (És a szövegekben is bárhol felhívhatod a figyelmet a lehetőségre.)
- Videók
A Facebook-, Instagram-, Tiktok-, Youtube-tartalmak alatti leírásban, a csatorna névjegyében szintén megjelenhet a feliratkozási lehetőség.
Erre gondolok:
- „Link a bio-ban”
Instagramon, Tiktokon, akár Linkedinen kiteheted a profilodba a feliratkozógyűjtő oldalt.
(Minél több platformon van kint, annál könnyebb lesz megtalálni.)
„De éppen az a cél, hogy minél többen legyenek a listámon.”
Igen, de lépj egyet hátra: nemcsak a saját listádra küldhetsz e-mailt, hanem másoktól is kérhetsz ajánlást.
Hogy néz ki egy bejáratott folyamat?
A példákból mindig azt értsd meg először, miért működőképesek, mert így tudod a saját stratégiádba ültetni őket. Vagyis ezúttal ne ragadj le a lead magnet típusán vagy azon, hány levél lett beállítva a feliratkozás utáni időszakra.
Két dolgot figyelj meg alaposan: a bizalomépítési és értékadási módszert, amelyekkel egy értékesítésfejlesztéssel foglalkozó ügyfelük több mint 1500 fős feliratkozót gyűjtött.
Ingyenes online értékesítő tréning
Ez egy 7 leckéből álló, két héten át küldött e-mail-sorozat volt, ahol a feliratkozókat menet közben két kedvezménnyel is jutalmazta.
Kiemelem a feliratkoztató oldal lényegi részét:
Vess még egy pillantást a képre és vedd észre a következőket:
- A tréning leírása szűri az érdeklődőket. Azoknak az értékesítőknek szól, akik sikerre vágynak, de többnyire egyedül eveznek a csónakban (pl. biztosítási ügynökök), ezért hiteles kiindulási alapot keresnek.
- Nincs zsákbamacska, mert tételesen fel van sorolva, milyen témákról lesz szó a hírlevélsorozatban.
- Az ingyenes kurzus után bármikor leiratkozhatunk a további anyagokról – a fogás a döntési szabadságot növeli.
- Bár a képről lemaradt az oldal alján feltűnik egy könyv, amihez ajándékba kaphatunk egy kurzust.
Még egy érdekesség, ami nem látszik: az aloldal 2-3. helyen jelenik meg a Google-ben az „online értékesítési tréning” kulcsszóra és a levélsorozatot kérők kb. 10%-a később legalább egy terméket
vásárolt.
„Olvass bele a könyvbe”
Itt az előbb mellékszálon futtatott könyv értékesítése van a fókuszban.
A logika egyszerű: egy e-mail-címnyi bizalomért beleolvashatsz a könyvbe, így el tudod dönteni, hogy megéri-e az árát.
Az oldal felépítéséből magaddal tudod vinni, hogy:
- Van egy kecsegtető ígéret („A könyv, amelyet végig sem kell olvasnod, hogy pénzt keress vele”). Fontos, hogy csak annyit ígérj, amit tényleg teljesíteni tudsz – se többet, se kevesebbet.
- Kezeli azokat a kifogásokat, amelyek valószínűleg felmerülnek a célcsoportban (nem kell lépésről lépésre megvalósítani és végigolvasni, mert bárhol ki lehet nyitni és a tippeket már a következő tárgyaláson élesben ki lehet próbálni).
- Bizalmat növel az olyan részekkel, mint a 20 év tapasztalat az ügyféltárgyalásokból, a példák és a történetek.
- Számokkal konkréttá teszi a terméket (127 oldal, 28 427 szó).
- Egyértelmű, egyszerű call-to-actiont használ (Beleolvasok).
(Információm szerint ez a lead magnet és a hozzá tartozó hírlevélsorozat is szépen teljesített: a
feliratkozók kb. 14%-a megrendelte a könyvet.)
Kérdések, amelyeket gondolj át a feliratkoztatás tervezésekor (összefoglaló)
- Hol találod meg a közönségedet?
- Milyen tartalomtípust forgatnak szívesen?
- Milyen téma foglalkoztatja őket, van-e olyan problémájuk, ami ébren tartja őket éjszaka?
- Hogyan fogalmazd meg a feliratkozás értékajánlatát?
- Mi lesz a call-to-action?
- Miről írsz a visszaigazoló e-mailben? (Ehhez itt találsz gyorstalpalót.)
- Milyen további értéket adsz a letöltés utáni hírlevélsorozatban?
- Milyen termékre/szolgáltatásra vezeted ki a közönséget?
Ha maradt kérdésed, akkor dobd be akár ide. Aztán rakd össze a piacod egyik leghasznosabb és legprofibb feliratkoztató folyamatát, mert imádnám, ha a következő esettanulmányt rólad írhatnánk.
Mini értelmező szótár
Hideg közönség: azok az emberek, akik még semmit nem tudnak vagy nem hallottak a vállalkozásról, cégről, márkáról, termékről.
Meddőszórás: az elért közönségnek az a része, akik nem tartoznak a célcsoportba. Mivel szinte biztosan nem lesz belőlük vásárló, ezért igyekszünk minimalizálni ezt az arányt. (Holtszórásnak is nevezik.)
CTA (call-to-action): cselekvésre ösztönző elem a hirdetésben, cikkben, szórólapon, szpotban stb. Egyszerűen és érthetően mondja meg az olvasónak, hogy mi a következő lépés, pl. „töltsd le az e-bookot”, „iratkozz fel a hírlevélre”, „foglalj időpontot”.
Landing oldal: ide érkezik meg a látogató egy – hirdetésben, cikkben, e-mailben stb. látott – CTA-ra kattintás után.
Új hozzászólás