2023. 11. 24., p – 18:24

Ha visszatérő olvasónk vagy, akkor tudod, hogy a hidegközönségből nem lesz varázsütésre ügyfél:
azon a gondosan kialakított útvonalon jutnak el a vásárlásig, amelynek minden macskakövét te teszed le.

Korábban foglalkoztunk a folyamat leadgenerálási szakaszával és a lead magnetekkel (ezt és ezt az írást is ajánlom).

A sorozat mai részében ideje, hogy felfedjük a jól teljesítő feliratkoztató oldalak titkait, tehát
átbeszéljük:

  • mennyi adatot érdemes bekérni
  • milyen terjedelmű legyen a szöveg
  • hogyan add át a lead magnet ajánlatát
  • milyen kötelező és opcionális elemekkel dolgozhatsz.

Kezdjük a legelején.

 

Mi az opt-in oldal?

Olyan landing page (érkezési oldal), ahol a látogatók adatait (pl. e-mail cím, telefonszám, név)
gyűjtjük. Legegyszerűbb esetben a főoldalon, egy külön oldalon vagy egy pop-upban látsz egy
headline-t, egy feliratkoztató dobozt, egy CTA-t és egy kevés szöveget.

Gyakran már itt felmerül, hogy: „felesleges hosszabb szöveget írni?”
Nem feltétlen.

Százával látok több görgetéses – és nagyjából ugyanannyi nyúlfarknyi – jó eredményeket hozó opt-in oldalt.

A karakterszámok helyett inkább arra koncentrálj, hogy annyi szöveget írj, amennyivel locsogás nélkül minden fontos részletet át tudsz adni – a hosszabb terjedelmet általában a téma újdonsága vagy a megkülönböztetés indokolja.

Mindjárt végigzongorázzuk a feliratkoztatási oldal legfontosabb elemeit, de szeretném, ha lazán állnál neki a projektnek. Ezért kérdeztem meg több ezer anyag felett bábáskodó szövegírókat, mi az a 3 legfontosabb tanács, amit kezdőknek adnának a témában.

 

Legyél természetes

Amikor leülünk szöveget írni, akaratlanul is visszautazunk az időben és a középsulis irodalomórán
találjuk magunkat, ahogy a bevezetés-tárgyalás-befejezés tagolású, fecsegős fogalmazások felett izzadunk.

Valószínűleg így születnek a dögunalmas reklámanyagok, karakterszámra mért cikkek.

Nem ítélkezem.

Tudom, hogy nehéz levetkőzni a mélyen berögzült szokásokat, de minél többet olvasod és gyakorlod a közvetlen hangvételű írást, annál gördülékenyebben és görcsmentesebben fog menni.

„Honnan tudom, hogy elég érthető voltam?”

Add oda a szöveget néhány célcsoportodba tartozónak átolvasásra és kérdezd meg, hogy szerintük:

  • mi az ajánlat
  • miről szól az oldal
  • mi a termék előnye.

Ha a válaszaitok egyeznek, akkor jó munkát végeztél.

(A „tetszett-e” azért nem releváns, mert nem a tetszésre megyünk, hanem a konverzióra, azaz
vásárlásra, feliratkozásra, regisztrációra stb.)

Mi a helyzet a szakzsargonnal?
Két dolgot tarts észben.
  1. Az emberek döntő része szívesebben olvas olyan szöveget, amit gyorsan megért (nem kell hosszasan gondolkodnia a szavak, mondatok mögötti jelentésen).
  2. Ha a potenciális ügyfeleid nem szakmabeliek, akkor minimális eséllyel fognak szótárazni.
Éppen ezért:
  • használj hétköznapi kifejezést, ahol lehet.
  • ha valamit meg kell magyaráznod, akkor hozz példát, metaforát vagy párhuzamot, hasonlatot.
    • Például olyan halkan duruzsol a motor, ahogy egy kölyökmacska dorombol.

 

 

Indulj ki a problémából

Mert erre fókuszálunk, amikor megoldást keresünk.

Nem mosógépet szeretnénk, hanem 1 óra alatt tiszta és illatos ruhákat suvickolás nélkül.
Nem arcápoló rutinra vágyunk, hanem szép, sima és fiatalos arcbőrre minimális odafigyeléssel.

Arra keress választ, hogy mi tartja ébren éjszaka a célcsoportodat?

 

Hitelességépítés, konkrétumok és előnyök

Mindegyik külön cikket érdemelne, de most csak az opt-in szempontjából a legfontosabb morzsákat emeljük ki.

Kezdjük a konkretizálással.

Tegyük fel, hogy van egy e-bookod.
Sokkal megfoghatóbb lesz, ha nemcsak a címét, hanem a fejezetek és oldalak számát is megadod vagy részletet mutatsz belőle. Videónál ugyanezt a bizalmat építi, ha megadod az időtartamot, vázlatpontokba szeded az altémákat; kvíznél kiemelheted a kérdések számát, átlagos kitöltési időt.

Ha ezt a cikket olvasod, akkor jó eséllyel már megvan a letölthető anyagod, így biztosan össze tudsz írni hasonló kézzelfogható adatokat.

A hitelességépítés kemény dió a gyanakvó világban – de nem lehetetlen.

Jó ösvényen taposol, ha kihasználod az előző pont erejét és mellette kidomborítod azokat az
adottságaidat, amitől valakit hitelesnek tartanak a területeden. Ilyen lehet a végzettség, interjúk,
szakértői cikkek, partnerek, korábbi vásárlók véleménye, statisztikák, eddigi letöltések stb.

A hangsúly persze ne a plecsniken legyen, mert a cél továbbra is a feliratkoztatás.

Végül jöjjön a szövegíró ismerőseim egyik kedvenc mutatványa: tulajdonságból előnyt faragni.
Ez eleinte izzasztó, de egy idő után messziről kiszúrod, hogy egy hirdetésben száraz tényeket darálnak vagy az értéket kommunikálják – utóbbi azért célszerűbb, mert az ad el.

A kettő közti különbség, hogy a tulajdonság konkretizálható (pl. egy masszázs 45 perces, a film 2 órás, a póló pamut és zöld), az előny pedig az, ahogy a termék jobbá, könnyebbé, élvezhetőbbé, szebbé teszi az ügyfél életét (a virtuális asszisztens napi 2 órát szabadít fel, így belefér a napodba a jóga).

Most már nyugodt szívvel kanyarodok rá a feliratkoztató oldalak kötelező és ajánlott elemeire.

 

A főcím (headline) és a magyarázó alcím (subheadline)

A headline-nak két fontos feladata van.

  1. Ragadja meg a figyelmet.
  2. Magyarázza el a potenciális feliratkozónak, mit kap az e-mail címéért (vagy amilyen adatokat kérsz) cserébe.

A kettőt ötvözöd például azzal, ha kiemeled a legnagyobb előnyt, kommunikálod az értéket (itt beszéltünk arról, hogy az ajánlatnak értékesebbnek lennie a feliratkozásért tett erőfeszítésnél) vagy teszel egy racionális és vonzó ígéretet.

Az alcím nem kötelező elem, de ha használod, akkor arra figyelj, hogy legyen összhangban a
főcímmel, vagyis annak felütését fejtse ki mélyebben vagy magyarázza meg a csali tartalmát.

Szintén tartalmazhat számokat (pl. hány oldalas az e-book), előnyt és bármilyen bizalomépítő elemet.

 

A többi szöveg

Növelheti a feliratkozási arányt, ha kifejted azokat az információkat, amelyeket nem tudtál – és nem is akartál – besűríteni a főcímbe és az alcímbe

Ez vonatkozhat az ígéretre, a kifogáskezelésre (ha van), a hitelességre, a tartalom listába rendezésére, az előnyök kihangosítására vagy a többi hasonló anyagtól való megkülönböztetésre (mondjuk miben más a te receptgyűjteményed)

*Az előnyökhöz, pozitívumokhoz jó tanács, hogy a hármast tartják bűvös számnak, mert a kutatások szerint ennyi állítást még elhiszünk, a négyet nagyjából semlegesnek tartjuk, öt felett viszont már inkább kételkedünk.

 

Grafika

Egy kép (a stockfotókat felejtsd el) nem feltétlen mond többet ezer szónál, de egy jó minőségű
grafikai vagy videós elem támogathatja a szövegezést, mert gyorsabban megérti a látogató, mit kínálsz. 

„Mit csináljak, ha nem tudom megmutatni a cuccomat?”

Legyél kreatív.
Egy hírlevelet, hanganyagot vagy egy rövid konzultációt is tudsz ábrázolni például azzal, hogy beteszel egy felvétel közben készült fotót magadról vagy kivágsz egy részletet a hírlevélből.

 

Feliratkoztató doboz

Kötelező elem, arra viszont nincs előírás, mennyi adatot kérj be.

Ökölszabály, hogy csak annyit, amennyit használni fogsz – kivéve, ha az elköteleződést több mezővel szeretnéd szűrni –, mert általános tapasztalat, hogy minél több adatot kérsz be, annál kevesebben töltik ki az űrlapot.

Könnyű belátni, hogy amikor a webshopod forgalmát szeretnéd növelni egy 10%-os kuponnal, akkor felesleges telefonszámokat is gyűjteni, egy cégvezetőknek szóló konzultációhoz viszont releváns lehet például a cégméret, a tevékenységi kör stb.

Lábjegyzet: legyen eltéveszthetetlen, melyik helyen melyik adatot kell megadni, a névre pedig akkor kérdezz rá, ha tudod, hogy később használni fogod a kommunikációban.

 

Gomb (vagyis CTA)

Tedd egyértelművé, mit tegyen a látogató a letöltési gombbal, de a felirat lehet ötletesebb a
„Letöltöm” vagy „Csatlakozom” változatnál. Ebben segít, ha átgondolod, mire számít a potenciális
letöltő kattintás után (pl. megkapja a kedvezményt, beengeded egy csoportba, időpontot
egyeztettek).

„És a szín?”
Ízléses kereteken belül legyen kontrasztban az oldallal.

 

Az utolsó simítások

Élesítés előtt teszteld, hogy úgy működik-e a folyamat, ahogy elképzelted.

(Kellemetlen, ha kiteszed posztban, hogy elérhető egy anyag, de e-mail-cím megadása után senki nem kapja meg a visszaigazoló levelet, ezért mindenki neked írogat – megtörtént eset.)

Ugyanilyen fontos részlet, hogy:

  • emeld ki a headline-t és az űrlapot
  • legyen az oldalon adatvédelmi nyilatkozat és checkbox, amivel el kell azt fogadni
  • mobilon is jól nézzen ki az oldal (ne csússzanak össze a szövegrészek, kényelmes legyen kitölteni a feliratkozó formot).

 

Két ügyfélpélda, amiből meríthetsz

A sztár webfejlesztők csukják be a szemüket, mert most olyan opt-in oldalakat mutatok, amelyek nem a szépségükkel, hanem az értékajánlatukkal, egyszerűségükkel, hitelességükkel lopják be magukat több ezer inboxba.
(Talán ezekért fogod imádni őket te is.)

1. Így tart képben Anita az adózással

Listamester - Blog - Így rakj össze patent feliratkoztató oldalt (akár minimális szövegírótudással) - Anita oldala

Listamester - Blog - Így rakj össze patent feliratkoztató oldalt (akár  minimális szövegírótudással) - Anita oldala
Anita oldala: tudatosadozo.hu
 

Igyekszem minden pozitívumát kiemelni – sok van, ezért remélem, nem hagyok ki semmit.

  • Rátapint a célcsoport releváns problémájára: a félelemre, hogy információhiány miatt anyagi kár éri őket (büntetés, kedvezményről lemaradás).
  • Bizalmat épít a róla készült fotó, a végzettsége, az adatkezelés biztonsága, az olvasói visszajelzések és a rövid videós tartalom.
  • A feliratkoztatás jogi része is rendben van (adatkezelési tájékoztató elfogadtatása).
  • A döntési szabadságot növeli az oldal alján azzal, hogy bármikor leiratkozhatunk.
  • Megjelenik a konkrét ajánlat: minden hónapban kapunk egy hírlevelet.
  • Két jól látható helyen is ott van a feliratkozási űrlap.

 

2. Viki kipróbált receptjei házi cukrászoknak

Ilyen az, amikor egy webshop nemcsak termékeket értékesít, hanem edukál is. Méghozzá bőkezűen: az 5 letölthető e-book mellett 28 e-mailen át vezet be a tortadíszítés rejtelmeibe.

Listamester - Blog - Így rakj össze patent feliratkoztató oldalt (akár  minimális szövegírótudással) - sussvelem.hu
sussvelem.hu
 
  • A gyors tájékozódást segítik a feliratkoztató dobozra mutató nyilak.
  • A szöveg letisztult, lényegre törő módon kommunikálja az értékajánlatot.
  • Ügyesen hangsúlyozza az értékajánlatot, azaz az ingyen letölthető anyagokat.
  • A sok szám (receptek, receptgyűjtemények hossza) és a kép megfoghatóvá teszi a letölthető terméket.
  • A CTA-t gyorsan észrevesszük, mert kontrasztos az odallal. Plusz pont, hogy a pirosnak ez az árnyalata csak feltűnő, de nem zavaró.

Vikire azért az egyik kedvenc példám a témában, mert zseniálisan igazolja, hogy nem feltétlen kell trendi dizájn ahhoz, hogy egy folyamat működjön. (Ami az oldalon nem látszik, hogy a letöltőiből szép számmal lesz vásárló.)

 

Menni fog?

Remélem, mert minél hamarabb szeretnék hallani arról, milyen sokan iratkoznak fel a listádra (és
bővítened kell a Listamester csomagodat
).

Ha kérdésed van most is bedobhatod ide vagy a Facebook csoportunkba, ahol jó fej szakemberekkel is összekötünk, ha beletörik a bicskád a kivitelezésbe.

 

 

Blog - Elválasztó

Mini értelmező szótár

CTA (call-to-action): cselekvésre ösztönző elem a hirdetésben, cikkben, szórólapon, szpotban stb.
Egyszerűen és érthetően mondja meg az olvasónak, hogy mi a következő lépés, pl. „töltsd le az e-bookot”, „iratkozz fel a hírlevélre”, „foglalj időpontot”.

Landing oldal: ide érkezik meg a látogató egy – hirdetésben, cikkben, e-mailben stb. látott – CTA-ra
kattintás után.

Konverzió: amikor a látogató elvégzi az általad kívánt cselekvést (pl. feliratkozik, előfizet, rendel).

    Új hozzászólás

    Korlátozott HTML

    • Engedélyezett HTML jelölők: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
    • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
    • A webcímek és e-mail címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
    CAPTCHA Ez a kérdés vizsgálja, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.