„Ha van már egy landing oldalam, szerinted szükségem van többre?”
A döntés a tiéd.
A mérlegeléshez annyit mondok, hogy nemzetközileg elismert szakemberek szerint ez kvázi olyan, mintha azt mondanád, hogy: „Figyelj, van pár ígéretes leadem, nincs szükségem többre.”
„Miért mondják ezt?”
Azért, mert mindegy, hol kommunikálsz túlnyomóan, a több landing jobban támogatja, hogy a ’nézelődőből visszatérő vásárló’ útvonalon:
a kíváncsiskodóból lead → a leadből előmelegített lead → az előmelegített leadből vásárló → a vásárlóból visszatérő vásárló → a visszatérő vásárlóból prémium vásárló legyen.
(Igazad van, az influencereknél vitaképes a kijelentés. De ha te ‘klasszikus’ vállalkozó vagy, akkor nagyvonalakban nálad is így néz ki a folyamat.)
Ezek után a landing oldalnak (szerintem) nem promóra, hanem tisztázásra van szüksége:
- mit jelent a fogalom
- miért érdemes minél többet kidolgozni
- milyen típusai közül válogathatsz
- hogyan tudod akár pár perc alatt javítani a hatékonyságát.
Kezdjük az első ponttal.
Mi az a landing page?
A vásárlói útvonal egyik állomása, ahova általában hirdetésből, posztból, linkből, hírlevélből vagy QR-kódból érkeznek az emberek.
Fontos jellemzője, hogy egyetlen üzenete, egyértelműen behatárolható célja van – amit részben a típus határoz meg.
„Ez azt jelenti, hogy egy folyamatban több landing page is elfér?”
Igen, sőt, minél összetettebb, szerteágazóbb és/vagy drágább a termék vagy cégprofil, annál több céloldalban érdemes gondolkodni.
Az egyikkel gyűjthetsz például feliratkozókat, a másikkal bemutathatsz egy új terméket, a harmadikkal regisztráltathatsz egy eseményre.
Miért használj landing („érkeztető”) oldalakat?
Természetesen nem kötelező több (tíz)órát dolgoznod egy-egy változaton, de erősen ajánlott, ha:
- növelnéd a konverziót (pl. feliratkozás, vásárlás, érdeklődés, regisztráció, letöltés stb)
A pop-upoknak, felugró űrlapoknak is megvan a helyük a marketingfolyamatokban, de általános vélekedés, hogy ezeket tolakodónak tartják.
Különösen akkor, ha még azt sem volt idő feldolgozni, mivel foglalkozik a cég, de már az arcunkba villog, hogy iratkozzunk fel a hírlevélre vagy forgassuk meg a szerencsekereket.
A dedikált oldalak nemcsak az egyezés – tehát a hírlevél, hirdetés, poszt vagy videó és a landing oldal tartalma – miatt képesek megdobni a konverziót, hanem azért is, mert olyan hasznos adatokat mutat a látogatókról, amelyeket fel tudsz használni az aktuális vagy a következő kampányaidban.
Például kiderül, hol találkoznak veled, melyik platformon fűzöd szorosabbra a kapcsolatot és hol veszed rá őket a vásárlásra. (Egy ügyfelünknél például 2,5 év után tisztán látszik, hogy a posztokkal bizalmat épít, a hírlevelekkel pedig értékesít.)
-
tesztelni akarod, mennyire vonzó egy ajánlat.
Középhaladó szinten érdemes az ajánlatokat A/B tesztelni, kezdőként (és szerintem haladóként is) elég, ha egy kampány indulása után azt ellenőrzöd, hol pattannak le legtöbben; mennyien és hol konvertálnak.
Mondjuk, ha a többség már a hajtás feletti résznél bezárja az oldalt, akkor valószínűleg a főcím és/vagy az ajánlat nem talált be, ha pedig az ár prezentálásnál hagynak ott, akkor gyanús, hogy az ár-érték aránnyal nem tudtak kiegyezni.
-
igényes, profi benyomást szeretnél kelteni.
Minél több landing felett bábáskodsz, annál kifinomultabb változatok fognak megszületni a billentyűzeteden, mert egyre inkább ráérzel a grafika, a szöveg, az ajánlat összhangjára, illetve egyre ügyesebben írsz a landingre navigáló leveleket, posztokat, hirdetéseket, videószkripteket.
-
hatékonyan akarsz leadeket gyűjteni, értékesíteni.
Ez nem azt jelenti, hogy erre a két kategóriára kell korlátoznod magad, de az erre vonatkozó eredményeket igazolja, hogy egy nemzetközi statisztika szerint a marketingesek 43%-a kontaktgyűjtésre, 33%-a pedig főleg eladásra használ landingeket.
Forrás: Flori Needle – 16 Landing Page Statistics For Businesses, HubSpot
Ettől függetlenül bőven van lehetőség a landingekben a két halmazon kívül (pl. adománygyűjtés, Youtube-csatorna vagy podcast népszerűsítése, affiliate marketing, csoporttagság).
Mutatom is, milyen típusok közül válogathatsz.
Az 5 leggyakoribb landing page típus
Mindegyikre van érvényes best practice céltól és ajánlattól függően – mivel a téma szerteágazó, ezért most csak az alapokat pörgetjük át.
1. Opt-in (feliratkoztató) oldal
Ha rendszeresen olvasol minket, akkor tudod, hogy a feliratkoztató oldalakkal a látogatóból leadet (érdeklődőt) csinálunk.
Bár az ajánlatokkal mélyrehatóan foglalkoztunk már, ha most csak ihletet keresel, akkor itt van pár kiemelt, jól bejáratott ajánlatopció:
- E-book, white paper
Van egy hosszú, célcsoportnak fontos problémát megoldó cikked?
Szuper, akkor betördelheted egy e-mail-címért letölthető e-bookba vagy white paperbe. A folyamatban a landing oldal lesz a kapu, ahol röviden összeszedheted a leadgondozáshoz hasznos adatokat.
*Vannak termékek, amikor a telefonszám, a beosztás, a cégnév is releváns, de ha az átlagos fogyasztói piacot nézzük, akkor az esetek döntő részében elég az e-mail-cím, esetleg a keresztnév.
„Mi a különbség az e-book és a white paper között?”
A white paper egy beszámoló (riport), ami egy összetett vagy specifikus problémát (pl. részletes iparági elemzés, gondolatmenet) old meg, ezzel edukálja a közönséget, bizalmat épít.
Az e-book általában több grafikával készül, azonnal elvihető gondolatokat tartalmaz, többnyire könnyen körülírható (vagy gyakran felmerülő) kérdést boncol és kihasználja, hogy az illusztrációkkal könnyebb információt átadni.
- E-mail feliratkozás
Mondanám, hogy azért vagyok elfogult, mert a Listamesterrel kelek és fekszem…
…de azért jött létre az egész Listamester, mert ~20 éve azt látjuk, hogy a marketingtrendek (social felületek, videók, posztok, chatbotok stb.) jönnek-mennek, de a hírlevelek továbbra is élen járnak a bizalom-és hitelességépítésben, a sales levelek pedig költséghatékony eszközök az eladásösztönzésben és az értékesítésben.
(Éppen ezért nemcsak a kisvállalkozóknak, hanem a nagy cégeknek is rendszeresen ajánljuk a listaépítést és -ápolást.)
- Előadásfelvétel, minikurzus
A videós tartalmakat akkor ajánljuk, ha
- tudod, hogy a közönséged kedveli a videós anyagokat.
- komfortos vagy a kamerával és megvannak benned a jó előadó legfontosabb kompetenciái.
„Pipa!”
Szuper, akkor egy nagyon közvetlen módon tudsz kapcsolódni, mert nemcsak a stílusod érzik a szövegekből, hanem hallanak és látnak is.
- Ingyenes próbaidőszak
Ha egy szoftvered, előfizetői programod van, akkor a demo kézenfekvő opció az értékesítés növelésére. Ahány ajánlat, annyi bevált ökölszabály, ezért nem tudok (és nem is akarok) kőbe vésni egy számot a próbaidőszakra vonatkozóan.
A mérlegeléshez abból érdemes kiindulnod, hogy kutatások szerint 14-30 napra van szükségünk egy új rutin kialakulásához, megszokásához – de ezt is kezeld kritikával, mert láttam olyan edzésprogramot, ami 7 napos triallal is kisgömböcként bővítette a rendszeres előfizetők számát.
- Applikáció letöltés
Egyrészt hozzátesz ügyfélélményhez, másrészt még egy lehetőséget ad a cégednek a leadgenerálásra.
Tipp: nézd meg a Google Analytics adatokat a landing látogatási és letöltési arányairól, aztán használd fel az infókat a szöveg és/vagy oldalfelépítés hatékonyságnöveléséhez.
„Ha már feljött: vonalvezetőt is tudsz adni a feliratkoztató oldal felépítéséhez?”
Igen, ebben a cikkben részleteibe merülünk.
2. Sales page
Gyakorlatilag egy online értékesítési pitch, amit akkor fogsz szeretni, ha nem akarsz vagy tudsz több száz (vagy ezer) potenciális vásárlóhoz becsengetni – mondjuk azért, mert évekbe telne.
A felépítése és a megírása kitenne egy több fejezetes letölthető anyagot vagy több alkalmas kurzust.
(Dobj ide egy e-mailt, mert ha azt látjuk, hogy van rá igény, akkor megcsináljuk: support kukac listamester pont hu).
Aranyszabályként egyelőre annyit jegyezz meg, hogy ne ígérj többet, mint amit a terméked tud és az ajánlat költsége legyen kisebb, mint az értéke.
(Költség az idő, pénz, energiabefektetés, az érték pedig az, amivel jobbá teszi a vásárló életét.)
3. Termékoldal
Van egy új vagy egy bestseller terméked, amire figyelmet akarsz irányítani vagy mélységeiben akarod bemutatni?
Akkor megérdemel egy dedikált oldalt, ahol mesélsz az összetevőiről, az előnyeiről, a megszületésének körülményeiről és minden vásárlói szempontból fontos információról.
Mutasd meg képekkel (akár videóval), legyen egy szuper leírásod, gyűjtsd össze az elérhetőségeket, a szállítási és fizetési infókat – és minden részletet, ami csökkenti a vásárlással járó bizonytalanságot.
4. Eseményoldal
Akár ingyenes, akár fizetős webinárt, előadást, tréninget, konferenciát szervezel érdemes összerakni egy oldalt a regisztrációhoz vagy jegyvásárláshoz.
Minél több részletet szedj össze, hogy a résztvevők jól lássák, mire számítsanak:
- időpont, helyszín
- előadók, előadáscímek
- kinek ajánlod
- mi lesz a téma (honnan hova juttok el)
- korábbi résztvevők véleménye
- gyakori kérdések&válaszok
- (videós tartalom, ha releváns)
5. Köszönőoldal
Túl sokan legyintenek a benne rejlő lehetőségekre, amivel értékes kapcsolódási pontot hagynak elveszni.
A téma az egyik szívügyem, ezért írtam róla külön – könyvjelzőzd be a cikket, ha későbbre szeretnéd eltenni.
Az utolsó bekezdésre maradt a cikk legizgibb része.
3 hasznos infó
- (Pozitív) érzelmek → magasabb konverzió
Valószínűleg hallottad már, hogy a problémamegoldó vagy pozitív kommunikáció képes jobb eredményeket hozni.
Ebből ne azt szűrd le, hogy minden negatív érzelmet ki kell gyomlálni a szövegeidből (pl. a haragot vagy a szomorúságot), mert ez többnyire a hús-vér életet veszi ki.
(Nem létezik mindenkinek tökéletes termék vagy szolgáltatás, és a legtöbb terméket nem ajánlunk mindenkinek.)
A lényeg, hogy megtaláld azt a finom arányt a derűs (optimista) és borús (realista) hangvétel között, ami a egybevág a vállalkozásod céljával és a potenciális közönség ingerküszöbével.
Vegyünk például egy szegény gyerekek beiskolázását segítő kampányt: itt nem tehetünk úgy, mintha az ő sorsuk nem lenne jelenleg borzasztó és azt sem állíthatjuk, hogy ugyanolyan esélyekkel indulnak majd az életben, mint a jólétbe született társaik.
Ezek részben a kijózanító, hitelesítő tények, részben így is empátiát tudunk kelteni az olvasókban.
Viszont törekedhetünk a negatív érzelmek, frusztráció feloldására azzal, hogy megmutatjuk, hogyan tudunk összefogással, cselekvéssel javítani pár százalékot az esélyeiken – ez a pozitív kommunikáció része.
- A perszonalizált CTA-k, 202%-kal jobban konvertálnak*, mint a sablonos, ‘semmilyen’ verziók
*Az adat ebből a cikkből van, ahol több mint 330 ezer CTA-t elemeztek és hasonlítottak össze 6 hónapon át.
Oké, ez egy felmérés, ráadásul külföldi piacról, de a marketingszakmában muszáj több égtáj felé nyitott szemmel járni, ha a piacod élvonalában akarsz lépkedni.
„Mi a különbség a perszonalizált és alap CTA között?”
A legegyszerűbb, ha megmutatom.
Amikor azt mondom, hogy „Tovább” vagy „Vásárlás” az sótlan, míg a „Megyek veletek” vagy „Pont erre van szükségem” bevon – legalábbis akkor,ha természetesen belesimul a szöveg többi részébe.
Persze a CTA csak egy kis szelete a sikernek, amit befolyásol a szöveg többi része, az oldal megjelenése, az ajánlat stb.
- Az értékesítésben döntő szerepe van a betöltési sebességnek
Finomabb különbség van a rendkívül gyors és a lassú betöltés között: ebben az esetben „csak” 1,5-szer több vásárlást könyveltek el a felmérésben – bár a szerző hozzátette, hogy ebben a kisebb mintanagyságnak is lehet szerepe.
Ezek után nem is kérdés, hogy az oldal betöltési sebességén is dolgoznod kell, ha kiemelkedő eredményekre gyúrsz – ebben egy webes sokat tud segíteni.
Tetszett a cikk?
Akkor:
- gyere a csoportba és folytassuk a témát. ❤️
- küldd át azoknak az ismerőseidnek, akiket szintén érdekelhet
- figyeld a blogunkat, mert a landing oldalakból – nem csak kezdőknek hasznos – cikksorozat készül.
Új hozzászólás