„Ha van már egy landing oldalam, szerinted szükségem van többre?”

A döntés a tiéd.

A mérlegeléshez annyit mondok, hogy nemzetközileg elismert szakemberek szerint ez kvázi olyan, mintha azt mondanád, hogy: „Figyelj, van pár ígéretes leadem, nincs szükségem többre.”

„Miért mondják ezt?”

Azért, mert mindegy, hol kommunikálsz túlnyomóan, a több landing jobban támogatja, hogy a ’nézelődőből visszatérő vásárló’ útvonalon:

a kíváncsiskodóból lead → a leadből előmelegített lead → az előmelegített leadből vásárló → a vásárlóból visszatérő vásárló → a visszatérő vásárlóból prémium vásárló legyen.

(Igazad van, az influencereknél vitaképes a kijelentés. De ha te ‘klasszikus’ vállalkozó vagy, akkor nagyvonalakban nálad is így néz ki a folyamat.)

Ezek után a landing oldalnak (szerintem) nem promóra, hanem tisztázásra van szüksége:

  • mit jelent a fogalom
  • miért érdemes minél többet kidolgozni
  • milyen típusai közül válogathatsz
  • hogyan tudod akár pár perc alatt javítani a hatékonyságát.

 

Kezdjük az első ponttal.

 

Mi az a landing page?

A vásárlói útvonal egyik állomása, ahova általában hirdetésből, posztból, linkből, hírlevélből vagy QR-kódból érkeznek az emberek.

Fontos jellemzője, hogy egyetlen üzenete, egyértelműen behatárolható célja van – amit részben a típus határoz meg.

„Ez azt jelenti, hogy egy folyamatban több landing page is elfér?”

Igen, sőt, minél összetettebb, szerteágazóbb és/vagy drágább a termék vagy cégprofil, annál több céloldalban érdemes gondolkodni.

Az egyikkel gyűjthetsz például feliratkozókat, a másikkal bemutathatsz egy új terméket, a harmadikkal regisztráltathatsz egy eseményre.

 

Miért használj landing („érkeztető”) oldalakat?

Természetesen nem kötelező több (tíz)órát dolgoznod egy-egy változaton, de erősen ajánlott, ha:

  1. növelnéd a konverziót (pl. feliratkozás, vásárlás, érdeklődés, regisztráció, letöltés stb)

    A pop-upoknak, felugró űrlapoknak is megvan a helyük a marketingfolyamatokban, de általános vélekedés, hogy ezeket tolakodónak tartják.

    Különösen akkor, ha még azt sem volt idő feldolgozni, mivel foglalkozik a cég, de már az arcunkba villog, hogy iratkozzunk fel a hírlevélre vagy forgassuk meg a szerencsekereket.

    A dedikált oldalak nemcsak az egyezés – tehát a hírlevél, hirdetés, poszt vagy videó és a landing oldal tartalma – miatt képesek megdobni a konverziót, hanem azért is, mert olyan hasznos adatokat mutat a látogatókról, amelyeket fel tudsz használni az aktuális vagy a következő kampányaidban. 

    Például kiderül, hol találkoznak veled, melyik platformon fűzöd szorosabbra a kapcsolatot és hol veszed rá őket a vásárlásra. (Egy ügyfelünknél például 2,5 év után tisztán látszik, hogy a posztokkal bizalmat épít, a hírlevelekkel pedig értékesít.)

  2. tesztelni akarod, mennyire vonzó egy ajánlat.

    Középhaladó szinten érdemes az ajánlatokat A/B tesztelni, kezdőként (és szerintem haladóként is) elég, ha egy kampány indulása után azt ellenőrzöd, hol pattannak le legtöbben; mennyien és hol konvertálnak.

    Mondjuk, ha a többség már a hajtás feletti résznél bezárja az oldalt, akkor valószínűleg a főcím és/vagy az ajánlat nem talált be, ha pedig az ár prezentálásnál hagynak ott, akkor gyanús, hogy az ár-érték aránnyal nem tudtak kiegyezni.

  3. igényes, profi benyomást szeretnél kelteni.

    Minél több landing felett bábáskodsz, annál kifinomultabb változatok fognak megszületni a billentyűzeteden, mert egyre inkább ráérzel a grafika, a szöveg, az ajánlat összhangjára, illetve egyre ügyesebben írsz a landingre navigáló leveleket, posztokat, hirdetéseket, videószkripteket.

  4. hatékonyan akarsz leadeket gyűjteni, értékesíteni.

    Ez nem azt jelenti, hogy erre a két kategóriára kell korlátoznod magad, de az erre vonatkozó eredményeket igazolja, hogy egy nemzetközi statisztika szerint a marketingesek 43%-a kontaktgyűjtésre, 33%-a pedig főleg eladásra használ landingeket.

    Flori Needle – 16 Landing Page Statistics For Businesses, HubSpot
    Forrás: Flori Needle – 16 Landing Page Statistics For Businesses, HubSpot​​​​​

 

Ettől függetlenül bőven van lehetőség a landingekben a két halmazon kívül (pl. adománygyűjtés, Youtube-csatorna vagy podcast népszerűsítése, affiliate marketing, csoporttagság).

Mutatom is, milyen típusok közül válogathatsz.

 

Az 5 leggyakoribb landing page típus

Mindegyikre van érvényes best practice céltól és ajánlattól függően – mivel a téma szerteágazó, ezért most csak az alapokat pörgetjük át.

 

1. Opt-in (feliratkoztató) oldal

Ha rendszeresen olvasol minket, akkor tudod, hogy a feliratkoztató oldalakkal a látogatóból leadet (érdeklődőt) csinálunk.

Bár az ajánlatokkal mélyrehatóan foglalkoztunk már, ha most csak ihletet keresel, akkor itt van pár kiemelt, jól bejáratott ajánlatopció:

  • E-book, white paper

    Van egy hosszú, célcsoportnak fontos problémát megoldó cikked?

    Szuper, akkor betördelheted egy e-mail-címért letölthető e-bookba vagy white paperbe. A folyamatban a landing oldal lesz a kapu, ahol röviden összeszedheted a leadgondozáshoz hasznos adatokat.

    *Vannak termékek, amikor a telefonszám, a beosztás, a cégnév is releváns, de ha az átlagos fogyasztói piacot nézzük, akkor az esetek döntő részében elég az e-mail-cím, esetleg a keresztnév.

„Mi a különbség az e-book és a white paper között?”

A white paper egy beszámoló (riport), ami egy összetett vagy specifikus problémát (pl. részletes iparági elemzés, gondolatmenet) old meg, ezzel edukálja a közönséget, bizalmat épít.

Az e-book általában több grafikával készül, azonnal elvihető gondolatokat tartalmaz, többnyire könnyen körülírható (vagy gyakran felmerülő) kérdést boncol és kihasználja, hogy az illusztrációkkal könnyebb információt átadni.

 

  • E-mail feliratkozás

    Mondanám, hogy azért vagyok elfogult, mert a Listamesterrel kelek és fekszem…

    …de azért jött létre az egész Listamester, mert ~20 éve azt látjuk, hogy a marketingtrendek (social felületek, videók, posztok, chatbotok stb.) jönnek-mennek, de a hírlevelek továbbra is élen járnak a bizalom-és hitelességépítésben, a sales levelek pedig költséghatékony eszközök az eladásösztönzésben és az értékesítésben.

    (Éppen ezért nemcsak a kisvállalkozóknak, hanem a nagy cégeknek is rendszeresen ajánljuk a listaépítést és -ápolást.)

  • Előadásfelvétel, minikurzus

    A videós tartalmakat akkor ajánljuk, ha

    1. tudod, hogy a közönséged kedveli a videós anyagokat.
    2. komfortos vagy a kamerával és megvannak benned a jó előadó legfontosabb kompetenciái.

    „Pipa!”

    Szuper, akkor egy nagyon közvetlen módon tudsz kapcsolódni, mert nemcsak a stílusod érzik a szövegekből, hanem hallanak és látnak is.

  • Ingyenes próbaidőszak

    Ha egy szoftvered, előfizetői programod van, akkor a demo kézenfekvő opció az értékesítés növelésére. Ahány ajánlat, annyi bevált ökölszabály, ezért nem tudok (és nem is akarok) kőbe vésni egy számot a próbaidőszakra vonatkozóan.

    A mérlegeléshez abból érdemes kiindulnod, hogy kutatások szerint 14-30 napra van szükségünk egy új rutin kialakulásához, megszokásához – de ezt is kezeld kritikával, mert láttam olyan edzésprogramot, ami 7 napos triallal is kisgömböcként bővítette a rendszeres előfizetők számát.

  • Applikáció letöltés

    Egyrészt hozzátesz ügyfélélményhez, másrészt még egy lehetőséget ad a cégednek a leadgenerálásra.

    Tipp: nézd meg a Google Analytics adatokat a landing látogatási és letöltési arányairól, aztán használd fel az infókat a szöveg és/vagy oldalfelépítés hatékonyságnöveléséhez.

„Ha már feljött: vonalvezetőt is tudsz adni a feliratkoztató oldal felépítéséhez?”

Igen, ebben a cikkben részleteibe merülünk.

 

2. Sales page

Gyakorlatilag egy online értékesítési pitch, amit akkor fogsz szeretni, ha nem akarsz vagy tudsz több száz (vagy ezer) potenciális vásárlóhoz becsengetni – mondjuk azért, mert évekbe telne.

A felépítése és a megírása kitenne egy több fejezetes letölthető anyagot vagy több alkalmas kurzust.

(Dobj ide egy e-mailt, mert ha azt látjuk, hogy van rá igény, akkor megcsináljuk: support kukac listamester pont hu).

Aranyszabályként egyelőre annyit jegyezz meg, hogy ne ígérj többet, mint amit a terméked tud és az ajánlat költsége legyen kisebb, mint az értéke.

(Költség az idő, pénz, energiabefektetés, az érték pedig az, amivel jobbá teszi a vásárló életét.)

 

3. Termékoldal

Van egy új vagy egy bestseller terméked, amire figyelmet akarsz irányítani vagy mélységeiben akarod bemutatni?

Akkor megérdemel egy dedikált oldalt, ahol mesélsz az összetevőiről, az előnyeiről, a megszületésének körülményeiről és minden vásárlói szempontból fontos információról.

Mutasd meg képekkel (akár videóval), legyen egy szuper leírásod, gyűjtsd össze az elérhetőségeket, a szállítási és fizetési infókat – és minden részletet, ami csökkenti a vásárlással járó bizonytalanságot.

 

4. Eseményoldal

Akár ingyenes, akár fizetős webinárt, előadást, tréninget, konferenciát szervezel érdemes összerakni egy oldalt a regisztrációhoz vagy jegyvásárláshoz.

Minél több részletet szedj össze, hogy a résztvevők jól lássák, mire számítsanak:

  • időpont, helyszín
  • előadók, előadáscímek
  • kinek ajánlod
  • mi lesz a téma (honnan hova juttok el)
  • korábbi résztvevők véleménye
  • gyakori kérdések&válaszok
  • (videós tartalom, ha releváns)

 

5. Köszönőoldal

Túl sokan legyintenek a benne rejlő lehetőségekre, amivel értékes kapcsolódási pontot hagynak elveszni.

A téma az egyik szívügyem, ezért írtam róla külön – könyvjelzőzd be a cikket, ha későbbre szeretnéd eltenni.

Az utolsó bekezdésre maradt a cikk legizgibb része.

 

3 hasznos infó

  1. (Pozitív) érzelmek → magasabb konverzió

    Valószínűleg hallottad már, hogy a problémamegoldó vagy pozitív kommunikáció képes jobb eredményeket hozni.

    Ebből ne azt szűrd le, hogy minden negatív érzelmet ki kell gyomlálni a szövegeidből (pl. a haragot vagy a szomorúságot), mert ez többnyire a hús-vér életet veszi ki.

    (Nem létezik mindenkinek tökéletes termék vagy szolgáltatás, és a legtöbb terméket nem ajánlunk mindenkinek.)

    A lényeg, hogy megtaláld azt a finom arányt a derűs (optimista) és borús (realista) hangvétel között, ami a egybevág a vállalkozásod céljával és a potenciális közönség ingerküszöbével.

    Vegyünk például egy szegény gyerekek beiskolázását segítő kampányt: itt nem tehetünk úgy, mintha az ő sorsuk nem lenne jelenleg borzasztó és azt sem állíthatjuk, hogy ugyanolyan esélyekkel indulnak majd az életben, mint a jólétbe született társaik.

    Ezek részben a kijózanító, hitelesítő tények, részben így is empátiát tudunk kelteni az olvasókban.

    Viszont törekedhetünk a negatív érzelmek, frusztráció feloldására azzal, hogy megmutatjuk, hogyan tudunk összefogással, cselekvéssel javítani pár százalékot az esélyeiken – ez a pozitív kommunikáció része.

  2. A perszonalizált CTA-k, 202%-kal jobban konvertálnak*, mint a sablonos, ‘semmilyen’ verziók

    *Az adat ebből a cikkből van, ahol több mint 330 ezer CTA-t elemeztek és hasonlítottak össze 6 hónapon át. 

    Oké, ez egy felmérés, ráadásul külföldi piacról, de a marketingszakmában muszáj több égtáj felé nyitott szemmel járni, ha a piacod élvonalában akarsz lépkedni.

    „Mi a különbség a perszonalizált és alap CTA között?”

    A legegyszerűbb, ha megmutatom.

    Amikor azt mondom, hogy „Tovább” vagy „Vásárlás” az sótlan, míg a „Megyek veletek” vagy „Pont erre van szükségem” bevon – legalábbis akkor,ha természetesen belesimul a szöveg többi részébe.

    Persze a CTA csak egy kis szelete a sikernek, amit befolyásol a szöveg többi része, az oldal megjelenése, az ajánlat stb.

  3. Az értékesítésben döntő szerepe van a betöltési sebességnek

    A rendkívül gyorsan (1 másodperc alatt) betöltő oldalak 2,5-szer magasabb konverziós arányt hoznak, mint a közepesen gyors (5 másodperc betöltési sebességű) társaik.

    Finomabb különbség van a rendkívül gyors és a lassú betöltés között: ebben az esetben „csak” 1,5-szer több vásárlást könyveltek el a felmérésben – bár a szerző hozzátette, hogy ebben a kisebb mintanagyságnak is lehet szerepe.

    Ezek után nem is kérdés, hogy az oldal betöltési sebességén is dolgoznod kell, ha kiemelkedő eredményekre gyúrsz – ebben egy webes sokat tud segíteni.

 

Tetszett a cikk?

Akkor:

  • gyere a csoportba és folytassuk a témát. ❤️
  • küldd át azoknak az ismerőseidnek, akiket szintén érdekelhet
  • figyeld a blogunkat, mert a landing oldalakból – nem csak kezdőknek hasznos – cikksorozat készül.

Új hozzászólás

Korlátozott HTML

  • Engedélyezett HTML jelölők: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
  • A webcímek és e-mail címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
CAPTCHA Ez a kérdés vizsgálja, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.