2025. 03. 29., szo – 13:21

Az alábbi cikket mentsd el a könyvjelzők közé, nyomtasd ki, küldd át a marketingesednek, mert a 2009 óta kiküldött sok százmillió hírlevél rutinjával segítünk megszerelni az elromlott kampányokat.

Figyelmeztetlek: lesznek olyan pontok, amik elsőre nem fognak ízleni. A sikeres marketingest az (is) különbözteti meg a sikertelentől, hogy hajlandó feltenni a nehéz kérdéseket is.

 

Nem az emojin múlott

Mit sem sejtve sétálsz el egy zöldséges mellett, szemed sarkával épphogy elcsípsz valami sárga villanást.

Visszatolatsz, és meglátod a sárgabarackokat.

De nem akármilyen barackokat, drága hírleveles barátom, ó nem. A legszebb nyári nap aranyszínével ragyognak. Illatuk a boldogság illata, érintésük a selyemé. A zöldséges kóstolót kínál: a valaha volt legfinomabb barackíz hömpölyög végig nyelveden.

Már vennél is pár kilót, amikor meglátod a kis táblán a zöldséges kézírását. Nem tetszik, ahogy a betűket kanyarítja, ezért barackok nélkül sétálsz ki a boltból.

Életszerű, hogy ilyen apróság miatt elállj a vásárlástól?

Nem hát.

Amikor egy sikertelen kampányt értékelsz ki, szét kell választanod a lényegest a lényegtelentől. Nem ragadhatsz le ilyen apróságoknál:

Nem ezeken múlik. Egy kellően nagy kampánynál, 100 000 címet meghaladó listán az apróságok jelenthetnek fél százalékot ide vagy oda – de ilyesmiket akkor érdemes tesztelni, ha az eredményesség javát hozó faktorokon nem tudsz tovább csiszolni.

Akkor min múlik az e-mail sikere? 3 részre bontottam neked:

 

1. rész: a vállalkozó fejlesztése

Nyerni mész?

Minden marketingesnek van 2 ősélménye.

  1. Amikor a saját szemeddel látod, hogy „ez tényleg működik”.
    Más tankönyvben (vagy egy ilyen marketinges blogban) azt olvasni, hogy az e-mail-marketing működik – és más az, amikor először látod az egymás után érkező vásárlásokat. Nézed az Analyticsben a landingre érkező forgalmat… látod, ahogy kosárba rakják a terméked… és megveszik! Semmihez nem fogható büszkeség terül szét a belsődben, hogy ezt te érted el.
  2. Amikor „csak azért is” sikerre viszel egy projektet.
    Nem akart telni a rendezvény, de minden követ megmozgatva csak megtöltötted. Nem akart beindulni a kampány, de addig-addig kísérleteztél, amíg sikerre vitted. Mindenhonnan elhajtottak a termékötleteddel, de te hittél benne, megcsináltad, és a piac téged igazolt vissza.

Ez a 2 élmény az, amit szívem szerint minden ListaMester-előfizetés mellé adnék – de ezt sajnos (vagy szerencsére) neked kell hoznod.

A sikeres vállalkozók és marketingesek ennek az élményanyagnak talaján állnak, innen nézve értelmezik a piacot. Ők nem „hisznek” dolgokat az e-mail-marketingről, hanem addig-addig kísérleteznek, amíg csak sikerre viszik. A siker kulcsa egyfajta makacsság – és a meggyőződés, hogy a világot (és benne a kampányokat) képes vagy alakítani.

 

Rendben vagy az értékesítéssel?

Sok vállalkozóban dolgoznak rossz minták vagy hátráltató mentális modellek a pénzről, az értékesítésről vagy a marketingről.

Egy példa:

Többen a szívük legmélyén azt gondolják, hogy az eladással valójában megkárosítják a vevőiket. Az e-mail (és tágabban a reklám) „tukmálás” és „kellemetlenkedés”.

Az nem baj, ha ilyen mintákat hozol otthonról vagy a környezetedből, erről nem tehetsz.

Az viszont a te felelősséged, hogy mit kezdesz velük: felismered és kezeled őket – vagy hagyod, hogy szabotálják az üzleti sikereid?

Tévedés azt hinni, hogy a szív legmélyére eltemetett titkos félelmeinket nem látja a világ – mert bizony beszivárognak a hírleveled szövegeibe, átitatják a vállalkozásod és csökkentik az eladásaidat.

Ki venne sárgabarackot attól az eladótól, aki valójában nem akarja eladni a portékáját? Sőt: ha egy eladó nem tartja értékesnek a termékét, akkor tisztességtelen tőle, ha eladja (ha így vagy a termékeddel, akkor a tudatalattid akadályozza is az eladásokat).

Ha a terméked jó és a marketingkommunikációd tisztességes, akkor a tranzakció mindkét résztvevője jól jár: te bevételhez jutsz, a vevőd pedig egy megoldáshoz.

 

Mit gondolsz arról a rokonodról, aki csak akkor keres, ha neki kell valami?

És mit gondolsz arról a cégről, aki mindig csak reklámoz?

Hát igen.

Ha minden leveled tiszta reklám, akkor az olvasóid hamar megtanulják, hogy nem érdemes megnyitni a leveleid – ez egy taktikai probléma. Stratégiai gond az, hogy így besorolnak téged az „ez is ugyanolyan promóval teli leveleket küld, mint a többség” kalapba – ez kikezdi a pozicionálásod és erodálja a márkád.

Akkor ezen fellelkesülve azt mondod, hogy alig fogsz reklámozni?

Ez is hiba, mert ha minden leveled egy „cikk, amit az inboxba küldtem”, akkor a feliratkozóid kiválóan fognak szórakozni, de vásárolni alig.

A megoldás nem az, hogy vajon eltalálod-e az értékesítés és értékadás közötti aranyarányt, hanem hogy a jó kérdésre keresd a választ:

Hogyan tudnám a leghatékonyabban megoldani a feliratkozóim problémáit?

Az egész cégedet ez a kérdés hívta életre – így az e-mail-marketing-stratégiádat is e köré kell építened.

  • A célcsoportbeli embereknek
  • számukra érthető és élvezetes levelekben
  • segítek megoldani a problémáikat.

Ha a legjobb megoldás egy termék, akkor reklámozz. Ha épp egy cikkel tudsz segíteni, akkor írj egy cikket.

Miről írj? Olvasd el ezt a cikkünket, és utána sosem lesz gondod a tartalomötletek felkutatásával.

 

2. rész: Stratégiafejlesztés

Mennyire átgondolt és rendszeres a hírlevelezésed?

A legtöbb cég az alábbi hibákat követi el a hírlevelezésében:

  1. Az e-mail-marketinget a marketingje mostohagyerekeként kezeli. Tudja, hogy foglalkoznia kéne, csak „sosem jutott el oda”, ezért tessék-lássék módon, rendszertelen időközönként kiküld valamit (ez a tessék-lássékság meg is látszik).
  2. Túlbonyolítja a szövegezést, a kiküldést, az automatizmusokat, a listaépítést (pedig nem a marketingszakmának levelezel, hanem az ügyfeleidnek).

Az e-mailt, a marketinget és a vállalkozást azok nyerik, akik hosszú távon jól csinálják az alapokat.

 

Piacképes a terméked?

Ha egy terméket el lehet adni, akkor szinte biztos, hogy e-mail-ben is el lehet adni.

(Ha mégsem, akkor arról explicit tudásod van, például adatsorod arról, hogy a célcsoportodnak nincs hozzáférése az internethez. A „szerintem nem lehet” típusú mondatokat komoly vállalkozó azért nem engedi meg magának, mert eszméletlen veszteségekbe kerülnek.)

Vajon el lehet adni a terméked?

Mielőtt az e-mail-marketinged megszerelésébe fogsz, ellenőrizd, hogy nincs-e egy nagyobb gondod.

Gyanakodj a termék piacképességére, ha az alábbiak közül egy (vagy több) teljesül:

  • rossz minőségű a termék
  • nincs rá (elég) fizetőképes kereslet
  • még nem adtad el soha a terméket (sem e-mailben, sem más csatornán)
  • az üzleti modelled fenntarthatatlan
  • nincs konkurens termék a piacon (ez lehet jó jel, hogy te fejlesztettél ki valami igazán értékeset, de lehet annak a jele is, hogy a többiek már belátták, hogy nincs erre piaci igény)
  • árversenybe kerültél, de nem te vagy a legolcsóbb (és nincs a vevők számára fontos különbség a termékek között)
  • a legolcsóbb / legdrágább vagy a piacon, de nem indokoltad meg, hogy miért
  • elavult technológia
  • túl fejlett technológia / módszertan (lehet, hogy 5-10-15 év múlva megérik rá a piac, de ez a mostani eladásaidat még megakadályozhatja)
  • a jogi szabályozás hátrányodra változik (betiltják, versenyképtelenné adóztatják stb.)

A közvélekedéssel ellentétben a legjobb marketinggel sem tudod eladni a piacképtelen terméket.

(Figyeld meg, hogy nem azt mondtam, hogy „rossz” terméket. Meglehet a véleményünk pl. az ócska kajákról vagy a szétfoszló ruháktól, kárt is okoznak, viszont ha tartósan veszik őket, akkor piacképesek. A vállalkozó feladata, hogy a jobb minőségű terméket piacképesebbé tegye.)

 

Nem a listaméret számít, hanem az, hogy milyen játékos

Kis listával is lehet nagy bevételt csinálni.

A ListaMesterbe nem tölthetsz fel vásárolt listát pont azért, mert szeretünk téged – és szeretnénk, hogy a lehető legeredményesebb legyen az e-mail-marketinged. (Az e-mail egyik legnagyobb előnye az, hogy közvetlen elérésed van a piacodhoz – ostobaság ezt listavásárlással eldobni.)

A legjobb eredményeket az épített listával fogod elérni – ha (HA!) nem bárki és akárki a feliratkozód, hanem a vásárolni tudó és hajlandó célcsoportod.

A levélmegnyitás nem hoz bevételt. A listaméret után fizetsz (bár a ListaMester talán a legversenyképesebb hírlevélküldő), így jogos elvárásod, hogy a feliratkozód vásároljon vagy iratkozzon le.

Fontold meg ezeket a lépéseket:

  1. az inaktív tagoknak időnként küldj levelet, amelyben megpróbálod újra rávenni őket a levélolvasásra és vásárlásra (érdemes átkattintás szerint szűrni, az pontosabb, mint a megnyitás)
  2. a régóta inaktív tagokat töröld a listádról
  3. ellenőrizd, hogy a lead magneted (csalid) vajon a célcsoportodat szólítja-e meg (itt találsz ötleteket lead magnetekhez)
  4. frissítsd a feliratkozási oldalad szövegezését (itt van hozzá segítség)
  5. tedd jól látható helyre (általában levél aljára) a leiratkozást.

A ListaMesterben nem tudsz leiratkozási link nélküli levelet kiküldeni (nem is lenne törvényes), ám magát a linket sem akarod bújtatni. Az akarata ellenére listán tartott feliratkozó kárt okozhat neked (pl. spamnek jelölheti a hírleveled), ráadásul ez ízléstelen, etikátlan és eredménytelen taktika. (Képzeld el, hogy egy ruhabolt megpróbálja megakadályozni azt, hogy üres kézzel kisétálj. Szerintem a „na jó, akkor mégis vásárolok” felkiáltás helyett inkább rendőrt hívsz.)

A leiratkozás jó dolog: az a célunk, hogy csak a célcsoportunk maradjon a listán.

 

3. rész: a szöveg javítása

Mi a célcsoportod legégetőbb problémája?

Ha nincs probléma, nincs piac.

Máshogy fogalmazva: az emberek nem vásárolnak olyan termékeket, amelyre nincs se szükségük (vagy ezt gondolják), se vágyuk. (Ez természetesen szubjektív: múlt héten az étteremben nem volt szükségem a desszertre, de látnod kellett volna azt a csokitortát!)

Mi a feliratkozód legégetőbb problémája, amit meg tudsz oldani a termékeddel (vagy szolgáltatásoddal)? Írd le magadnak 1 mondatban.

Fontos, hogy ne bújj általánosságok mögé. Senki nem vágyik egy „felhő alapú megoldásra”, „zöld átállásra” vagy arra, hogy „felfedezze a [területed] varázslatos világát”. Hagyd, hogy a nagyvállalatok dagonyázzanak a sablon mocsarában – a te egyik előnyöd az lehet, hogy a lényegről beszélsz, közvetlen vagy és érthető. Ha szeretnél a lényegről beszélni, akkor tudnod kell, mi a lényeg.

 

A terméked pontosan hogyan oldja meg azt a problémát?

„Hatékonyan!”

Ebben biztos vagyok, a kérdés az, hogy mi a hatásmechanizmus?

Mi a hatóanyag a tablettában, a menüpontok a szoftverben, a történetek a könyvben, az íz az ételben, a nyugalom a nyaraláson.

Kétséget kizáróan kell demonstrálnod a szövegben, hogy a terméked:

  • Képes megoldani a feliratkozód problémáját…
  • …miközben kipipálja a számára fontos szempontokat: legyen karbonsemleges az értékláncod, másnapi a kiszállításod, kiváló az ár-érték arányod, hosszú a garanciád vagy bármi más – ez célcsoportfüggő. (Te sem bármilyen autót, ételt vagy ruhát veszel, hanem vannak szempontjaid.)

A hatásmechanizmus bemutatásának egyik legegyszerűbb módszere az, ha egy „ha neki sikerült, neked is fog” történetet írsz.

A demonstráció kulcsfontosságú. A feliratkozód valószínűleg tudja, hogy van egy adott problémája (vagy kihívása, amivel küzd), hiszen tapasztalja. Várhatóan látott már a tiédéhez hasonló termékeket, tehát azt is tudja, hogy léteznek erre jobb-rosszabb, olcsóbb-drágább, ilyen-olyan megoldások.

A millió dollárt talán megérő kérdés: miért épp tőled vásároljon?

Az nem elég indok, hogy épp 20%-os kedvezményt adsz.

 

Erősítsd meg az ajánlatod

A jó Black Friday kampányok során emberek megveszik azokat a termékeket, amiket (mondjuk) augusztusban nem vennének meg. Már kivárják a november végét, mer úgy sejtik, jobb ajánlatot kapnak.

Ez így leírva magától értetődőnek tűnik, ám egy sikertelen kampány után sok vállalkozó nem meri föltenni a kérdést: mi van, ha nem volt elég erős az ajánlatom?

(Az ajánlat természetesen nem annyiból áll, hogy „20% kedvezmény” – sok sikeres cég egyáltalán nem használ árleszállításokat.)

Hogyan rakjunk össze igazán erős ajánlatot?

Egyrészt értsünk meg egy újabb nyilvánvaló gondolatot: mindenki szeretne a lehető legjobban járni. A vevőd a legtöbb értéket szeretné kapni a legkisebb költségért cserébe.

(Költséget írtam, nem pénzt. Költség lehet az idő vagy a vesződség is – lehetek olyan piacon, ahol vevőként nem a legalacsonyabb árat, hanem a leggyorsabb megoldást keresem.)

A feladatod:

  1. a költségeket a lehető legjobban csökkenteni (és a legkisebbnek bemutatni)
  2. az értéket a lehető legjobban növelni (és a legnagyobbnak bemutatni)

A mérleg mindkét „serpenyőjén” (a költség- és az értékoldalon is) 2 egymást követő lépést teszünk. A költségoldalt hozom példának:

  1. Adsz egy jó árat – figyelembe véve az árazási stratégiád (és tágabb üzleti terveid); a lehető legtöbb nehézséget elgördíted az útból (gyorsan betölt a weboldalad, másnapi vagy aznapi kiszállítást adsz, az ügyfélszolgálatod elérhető, a vásárlási infók könnyen megtalálhatók).
  2. Majd adsz egy kontextust, melyben ez az ár (és a többi akadály) még kisebbnek tűnik. Tipikus példa a „napi 1 kávé ára” (darabolás). Összehasonlíthatod az eredményekkel: a költség eltörpül a gyermeked mosolya, a bélflórád egészsége vagy a céged nyereségessége mellett (nyilván 3 különböző termékről beszélek).

Ugyanezt megcsinálod az értékoldallal is: a legtöbb garanciát és bónuszt pakolod a „serpenyőbe”, majd kommunikálsz róla.

Emlékezz: ami neked egyértelmű és magától értetődő, az a vevődnek talán nem az. Az rossz érv, hogy „egyszer egy tavalyi hírlevelem legutolsó bekezdésében említettem már ezt a bónuszt”, mert erre már te is alig emlékszel, főleg a vevőd. Ismétlés a tudás anyja és az árbevétel apja.

 

Mennyire egyértelmű a vásárlás?

A legtöbb hírlevél javítható azzal, ha a megfogalmazást egyszerűbbé és érthetőbbé teszed.

A feliratkozód 4 metrómegálló alatt görgeti át a leveleit, se türelme, se idegrendszere nincs arra, hogy a körülményes fogalmazást, a hosszú bekezdéseket és a túlírt mondatokat kisilabizálja. Legyen szellős a leveled, rövidíts a mondataidon és használj jól észrevehető, egyértelmű call to actionöket.

Ha csak átfutom a leveled, akkor is tudnom kell, miről írsz és az miért jó nekem.

Ha a leveled megfésülted, nézd át a teljes értékesítési csatornád: milyen az érkezőoldal? Mennyire érthető a szöveg és átlátható a felépítés? Gyakran ilyenkor derül ki, hogy nem volt egyértelmű az árazásod, a garanciád, a kiszállításod vagy más kulcsfontosságú infód.

 

„Ez minden?”

Várhatóan nem egy hírlevélkampányban fogsz nyerni: a sikeres e-mail-marketing hosszú távra tervez a feliratkozókkal, tranzakció helyett kapcsolatban (ügyfélélettartamban) gondolkodik.

Ha szeretnél jobb tárgymezőket írni, olvasd el ezt a cikkünket.

Ha személyesebb hangvételű hírleveleket írnál, itt egy 2225 szavas segédletünk hozzá.

 

Új hozzászólás

Korlátozott HTML

  • Engedélyezett HTML jelölők: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
  • A webcímek és e-mail címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
CAPTCHA Ez a kérdés vizsgálja, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.