Elöljáróban:

Senki sem ismeri, hogy milyen algoritmus szerint működnek a spamszűrők. Ha tudnánk, akkor ki tudnánk őket cselezni...

Nem tudja semmilyen szolgáltató garantálni, hogy a leveleid nem fognak SPAM-be kerülni.

Most pedig vissza a spamszűrőkhöz:

A spamszűrők több szempont szerint vizsgálnak egy-egy levelet. A különböző szempontok alapján adnak egy pontszámot és az összpontszám alapján döntik el végül, hogy SPAM vagy nem SPAM a levél.

A szolgáltatók saját spamszűrőket használnak, minden szűrőnek meg van a saját szabályrendszere. Ez a szabályrendszer nem publikus, hisz ha az lenne, akkor elárasztaná a postafiókunkat a rengeteg Viagra hirdetés, azt meg Te sem szeretnéd. (Ha legálisan árulsz Viagrát, akkor bocs.)

Általában minden szolgáltatónál vannak iránymutatások. Mire kell ügyelni, formai, tartalmi kisokosok, de ezek egyike sem garantálja, hogy a leveled nem kerül majd SPAM mappába. Viszont minél többet alkalmazol ezekből a jó tanácsokból, annál nagyobb lesz a valószínűsége, hogy a leveled az inboxba – az elsődleges mappába érkezik.

Mi az a fekete lista (black list)?

A SPAM elleni küzdelemben segítik a szolgáltatókat az úgynevezett fekete listák (black list). Így is találkozhatsz velük: RBL (Real-time Black List, magyarul valós idejű feketelista) Azok a weblapok, szolgáltatók vagy spamszűrő szoftverek, amik használják azt a fekete listát, amire a Te általad használt szerver IP címe rákerült, azok blokkolják a szerveredről érkező leveleket.

Hogyan kerülhetsz fekete listára?

Nem Te, személy szerint kerülsz a listára, hanem az általad használt gép, vagy szerver IP címe.

Ha kéretlen levelekkel bombázod a listádat és egy bizonyos szám fölött jelentik az olvasók a leveleidet SPAM-nek a levelezőrendszerükben, akkor a spamszűrők „rátanulnak” erre és elkönyvelik, hogy a Te IP címedről, Tőled, mint feladótól érkező levelek bizony SPAM. Ezentúl a leveleidet a SPAM mappába rakják, vagy „elnyelik” még az inboxba érkezés előtt, de ami rosszabb, az általuk folyamatosan monitorozott fekete listákra is küldenek egy bejegyzést, hogy spammelőt találtak. Ha erre a listára több felől jön jelzés, hogy Te spammelő gyanús vagy, akkor felkerülsz rá. (IP címed)

Honnan tudod, hogy fekete listára került az IP címed, vagy a bérelt szervered IP címe?

A legtöbb esetben a kézbesítést megtagadó számítógép az SMTP-kommunikáció során jelzi a küldőnek, hogy milyen típusú feketelistán és miért szerepel, de nem mindig.

Ha fent vagy egy fekete listán, azt onnan sejtheted, hogy egyre kevesebb a megnyitás és nem érkeznek meg a leveleid. Azokra az email címekre sem, amikre korábban megérkeztek. Ami megérkezik, az automatikusan a SPAM mappába kerül. Ha egy másik csatornán keresztül megkérdezed az egyik ügyfelet, hogy megérkezett-e hozzá a leveled, amit Te biztosan tudsz, hogy neki is kiküldtél, és ő nem találja még a SPAM mappában sem, akkor azt bizony útközben elnyelte a rendszer.

Hol tudsz utánanézni, hogy tényleg rajta vagy-e valamelyik fekete listán? Milyen gyakran kell ezt ellenőrizned? Egyáltalán neked kell ezt ellenőrizned?

Rengeteg feketelista van, és mindegyiknek van egy hivatalos oldala, ahol ellenőrizni lehet, rajta vagy-e, ill. kérvényezni lehet az IP címed leszedését (általában indoklással), ha listáztak. Vannak viszont oldalak, ahol sok különböző listát egyszerre ellenőriznek. Ilyen pl. a http://mxtoolbox.com/blacklists.aspx (de másokat is találhatsz, ha rákeresel az „email blacklist” kulcsszavakra). Itt ellenőrizheted több tucat fekete listán is a jelenlétedet.

Amennyiben nem felhő alapú szoftvert használsz hírlevélküldésre, hanem dobozosat a saját tárhelyeden, akkor ezeket az ellenőrzéseket Neked vagy a rendszergazdádnak kell folyamatosan megtenni.

Hogy lehet a fekete listákról lekerülni?

Valahol ez automatikusan elévül, valahol ez utánajárást igényel, és olyan is van, hogy fizetni kell érte, ha le akarsz onnan gyorsan kerülni.

Igen, a blacklist szolgáltatóknál vannak, akik pénzt kérnek azért, hogy egy IP címet eltávolítsanak a tiltólistáról. Nagyon szerencsétlen dolog pl. az uceprotect adatbázisába bekerülni, mert akkor ha az áldozat nem szeretné kivárni az 1 hét eltiltási időt, akkor fizetnie kell a lekerülésért. Elég lehet 1-2 SPAM csapdába küldött email, hogy az IP címet listázzák. A visszaesőket pedig pénzért sem törlik a listáról.

Online hírlevélküldő esetében ezek az utánajárások a szolgáltató feladatai, a költségek az ő zsebét terhelik, nem a Tiédet. (viszont ha SPAM-et küldesz, akkor előbb-utóbb mindegyik online szolgáltató kiteszi a szűrödet)

Pl. a google és a yahoo az saját rendszert működtet, és ha egyszer ott már bepiszkolódott a szervered IP címe, akkor az odaküldött leveleid mind a SPAM mappában landolnak. (ha eljutnak odáig) Ha megkéred egy másik csatornán az olvasóidat, hogy a SPAM mappából kezdjék el áthúzni a leveleidet az elsődleges mappába, az egy idő után segíthet. Fel kell azonban készülnöd, hogy egy rossz reputációval rendelkező feladót, vagy IP címet sok munkába kerül „tisztára mosni”.

Jó lenne, ha lennének jó technikai módszerek a bejutási, megnyitási és átkattintási arányok növelésére. Ez sokat könnyítene az életen: csak a megfelelő, jó minőségű szolgáltatót kellene kiválasztani, és kész. A valóság viszont sajnos kellemetlenebb: maguk a felhasználók döntenek arról, hogy mit jelölnek be SPAM-nek, és a spamszűrők az alapján próbálnak meg valahogy (jól vagy rosszul) előszűrni (esetleg totálisan megsemmisíteni az emailt).

Hasznos volt számodra ez a cikk? check_circleIgen

Írj nekünk, segítünk:

CAPTCHA Ez a kérdés vizsgálja, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.